وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ مهر ۴, شنبه

اوباما: زمان انتخاب برای رهبران ایران فرا رسیده است

رئيس جمهوری ايالات متحده آمريكا با ابراز نگرانى شديد از ساخت دومين تاسيسات غنى‌سازى ايران گفت که زمان انتخاب برای رهبران ایران فرا رسیده است.




باراک اوباما از رهبران جمهورى اسلامى خواست، ميان عمل به تعهدات بين‌المللى خود و يا روبرو شدن با فشارها و تحريم‌هاى شديدتر يكى را برگزينند.



به گزارش رويترز، باراک اوباما شنبه در نطق هفتگى خود با اشاره به افشاى خبر احداث دومين تاسيسات غنى‌سازى اورانيوم در ايران از آن با عنوان «نمونه‌اى نگران‌كننده از مخفی کاری ايران» ياد كرد كه اهميت گفت و گوى كشورهاى گروه پنج بعلاوه يک را با ایران ،در روز اول اكتبر دو چندان كرده است.



آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان اعضای گروه پنج بعلاوه یک هستند.





بیشتر بخوانید:

ايران به طور رسمی وجود تاسيسات دوم غنى سازى اورانيوم را تاييد كرداحمدی‌نژاد: برای اعلام ساخت کارخانه غنی‌سازی باید تشویق شویم روز جمعه خبرگزارى آسوشيتدپرس به نقل از دو منبع ديپلماتيک خبر داده بود كه ايران به تازگى وجود دومين تاسيسات غنى‌سازى اورانيوم خود را به اطلاع آژانس بين‌المللى انرژى اتمى رسانده است.



ساعاتى پس از انتشار اين خبر مقا‌م‌هاى ايرانى از جمله على‌اكبر صالحى رييس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى آن را تاييد كردند و روز شنبه نيز رئيس دفتر آيت‌الله خامنه‌اى، رهبر جمهوری اسلامی، «از عملياتى شدن قريب‌الوقوع اين مجموعه خبر داد.»



رئيس جمهوری ايالات متحده همچنين به تهران هشدار داد، در صورتى كه در مورد برنامه هسته‌اى خود به خواسته جامعه جهانى تن ندهد، با «تحريم‌هاى شديدى روبرو خواهد شد.



شوراى امنيت سازمان ملل متحد با صدور سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.





آمريكا، اسرائیل و ساير كشورهاى غربى تهران را متهم مى‌كنند، كه در پوشش يک برنامه هسته‌اى صلح آميز به دنبال ساخت بمب اتمى است. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمى اين كشور را برای اهداف صلح آمیز از جمله تولید برق می خواند.



باراک اوباما در بخش ديگرى از نطق راديويى و اينترنتى خود ساخت دومين تاسيسات غنى‌سازى ايران را به منزله «چالشى جدى براى روند جلوگيرى از گسترش جنگ‌افزارهاى هسته‌اى در جهان» دانست.



وى افزود: « اين امر به خوبى نشان مى‌دهد كه چرا گفت و گوهاى بين‌المللى با ايران كه قرار است اول اكتبر برگزار شود، اكنون از اهميتى به مراتب بيشتر برخوردار شده است.»



آقاى اوباما كه از زمان روى كار آمدن خود در ماه ژانويه رويكرد گفت و گوى مستقيم با ايران را دنبال کرده است، مى‌گويد، در صورت بى‌نتيجه بودن گفت و گوها تحريم‌ها عليه جمهورى اسلامى بايد تشديد شود.



وى در نطق هفتگى خود با تاكيد دوباره بر پيشنهاد خود براى گفت و گوی مستقیم با ايران به منظور حل و فصل مسايل باقى‌مانده اظهار داشت:« اكنون ايران بايد به طور كامل با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى همكارى كرده و نشان دهد كه برنامه‌هاى اتمى‌اش صلح آميز است.»



بريتانيا، آلمان و فرانسه از رويكرد ايالات متحده براى تشديد تحريم‌هاى ايران در صورت ادامه سرپيچى اين كشور از تن دادن به درخواست جامعه جهانى براى رفع نگرانى‌ها در خصوص برنامه اتمى‌اش حمايت مى‌كنند.



در همین حال بان كى‌مون دبير كل سازمان ملل متحد نيز روز جمعه در ديدار با محمود احمدى‌نژاد با ابراز «نگرانى شديد» نسبت به برنامه اتمى ايران از اين كشور خواسته است، جهانيان را نسبت به صلح آميز بودن برنامه‌هاى خود متقاعد سازد.


آقای احمدی‌نژاد، دیگر بس است. شرم کنید. چشم‌هایتان را بگشایید

جناب آقای محمود احمدی‌نژاد،


در سه ماه گذشته، میلیون‌ها ایرانی، به زبان‌های گوناگون، در تبلیغات قبل از انتخابات، در روز انتخابات، در اعتراضات بعد از انتخابات، روز ۲۵ خرداد، روز ۳۰ خرداد، روز قدس و روزهای دیگر، با ده‌ها شکل اعتراض مدنی علی‌رغم سرکوب‌های بی‌امان و بی‌رحمانه‌ی شما و همکارانتان، به شما اعلام کردند که شما را نمی‌خواهند. حتی یک بار هم از خودتان پرسیدید که این مردم چرا از شما راضی نیستند و به بهای از دست دادن امنیت و حتی جانشان این نارضایتی را به شما اعلام می‌کنند؟

گاهی، در میان توجیه‌هایی که حتی خودتان هم به آن‌ها باور ندارید، در فواصل جلساتی که با همکارانتان گذاشته‌اید و در آن‌ها از شرق تا غرب عالم را مسئول برانگیختن مردم برای اعتراض به روش‌ها و سیاست‌های خودتان دانستید، از خودتان پرسیده‌اید که چرا این مردم ساکت نمی‌شوند؟

آقای احمدی‌نژاد،

چند بار گفته‌اید که مرگ ندا «مشکوک» است، اما آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که ندا مگر چه کرده بود که سزاوار چنین سرنوشتی باشد؟ با وجود تمام اسناد و مدارک و شواهد غیرقابل انکاری که در مورد مرگ ندا منتشر شد، شما چه سندی را منتشر کردید که گواه بر راستگویی شما باشد؟ در مناظره تلویزیونی‌تان گفتید دروغگو ترسو است. اما این را هم دروغ گفتید. دروغگو وقیح است. دروغگو شرم را نمی‌شناسد. دروغگو وجدان ندارد. دروغگو در روز روشن، در وسط خیابان، سینه‌ی دختر بی‌گناه جوانی را با گلوله می‌شکافد و بعد گناه مرگش را به گردن ازمابهتران می‌اندازد.

آقای احمدی‌نژاد، از وقتی رئیس جمهور شده‌اید، به ندرت حرف راستی از شما شنیده‌ایم. شهوت قدرت وجدان و روح شما را سوزانده. خرافات و عوام‌فریبی قوه‌ی تمییز شما را پوسانده و دستاوردش برای مردم ما جز ویرانی، نابودی صنعت، نابودی کشاورزی، نابودی فرهنگ، نابودی صنعت نشر و مطبوعات، نابودی ورزش، آوارگی هزاران نفر و برباد رفتن آبروی ملتی سه هزار ساله و بر جای ماندن قبرستانی پر از گور جوانان بی‌گناه نبوده است.



واقعیت است آقای احمدی‌نژاد، میلیون‌ها ایرانی اعلام کرده‌اند که شما را نمی‌خواهند. از خودتان پرسیده‌اید این مردم چه می‌خواهند؟

کمی تأمل کرده‌اید که شاید خود شما بتوانید آنچه را این مردم می‌خواهند به آن‌ها بدهید؟

یا خداوند بر گوش و چشم شما مهر زده است و دیگر برای شما خیلی دیر شده؟

به شما می‌گویم. هرچند می‌دانم که می‌دانید و هرچند می‌دانم که از انجام خواسته‌ی مردم عاجزید، چرا که اگر از هویت سرکش و مستکبری که برای خود ساخته‌اید دست بکشید، چیزی جز مردی عاجز از شما نمی‌ماند، هرچند عاجز بودن بهتر است از ظالم بودن.

۱٫ مردم می‌خواهند در انتخاب رهبرانشان آزاد باشند. می‌خواهند هرکس را که خواستند، فارغ از جنس و دین و نژاد، به رهبری خود برگزینند. آیا در ایران مردم این حق را دارند؟ آیا برای انتخاب منتخبانشان مجبور نیستند اسیر دور باطل نظارت استصوابی شوند؟

۲٫ مردم می‌خواهند نظر اکثریت در جامعه اجرا شود، اما حقوق اقلیت محترم دانسته شود. آیا این حقوق محترم شمرده می‌شود؟ آیا محل تجمع دراویش شیعه‌ی اثنی‌عشری با خاک یکسان نشد؟ آیا جوامع قومی و دینی مختلف جامعه، زرتشتی، مسیحی، یهودی، کرد، لر، ترک، بلوچ و… حقوق برابر با بقیه‌ی مردم دارند؟

۳٫ مردم می‌خواهند آزادی‌های فردی‌شان محترم شمرده شود. قانونی را نمی‌خواهند که به حاکمان قدرت بدهد که به مردم بگویند چه بپوشند و چه نپوشند، چه بخورند و چه نخورند، چه بگویند و چه نگویند. آیا در ایران حقوق فردی مردم محترم است؟

۴٫ مردم عدالت می‌خواهند، مایلند همه در پیشگاه قانون برابر باشند. به راستی اعتقاد دارید همه در برابر قانون برابرند؟ آیا در برابر شکایاتی که از روزنامه‌ی کیهان می‌شود، همان برخوردی می‌شود که با شکایات از روزنامه‌های غیرمقبول از نظر شما می‌شود؟ آیا با مردمی که فقط به جرم حضور در خیابان دستگیر شدند، همان برخوردی شد که با ضارب مسلح سعید حجاریان شد؟

۵٫ مردم عدالت اجتماعی می‌خواهند، می‌خواهند بدانند ثروت‌های ملی‌شان چه‌گونه هزینه می‌شود. مایلند بدانند که چرا میلیاردها دلار از سرمایه‌های ملی ما بلاعوض به کشورهای دیگر منتقل می‌شود.

۶٫ مردم از رهبرانشان پاسخگویی می‌خواهند. نه اینکه در پاسخ خبرنگاری که از شما می‌پرسد آیا انتخابات را دزدیده‌اید، بگویید من نمی‌فهمم چه می‌گویید.

۷٫ مردم آزادی بیان می‌خواهند. بارها ادعا کرده‌اید که در ایران آزادی بیان مطلق است که در واقع یعنی مفهوم آزادی بیان را نمی‌دانید. آزادی بیان یعنی اینکه قلم و گردن هرکس را که مخالف میل شما حرف می‌زند، نشکنید؛ اگر کسی در اعتراض به شما فریاد زد، کشته نشود؛ روزنامه‌ها هراس نداشته باشند که مبادا چیزی بگویند که با یک حکم تعطیلی از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات شما، صدها نفر بیکار بشوند؛ سانسور، به‌ویژه سانسور پیش از انتشار، بر کتاب‌ها اعمال نشود؛ آزادی انتخاب شغل وجود داشته باشد؛ فرد ممنوع‌القلم و ممنوع‌التصویر وجود نداشته باشد، برای روزنامه‌نگاران راهی جز تمکین، زندان یا تبعید وجود داشته باشد، کتابی ممنوع‌الانتشار نشود، اطلاعات به سهولت مبادله شود و با فیلترینگ سهمگین و پرهزینه‌ی شما مواجه نشود، کسی که شما را نمی‌خواهد همان‌قدر امنیت داشته باشد که کسی که شما را می‌خواهد دارد. هنوز هم می‌گویید در ایران آزادی بیان وجود دارد؟

۸٫ مردم آزادی شاد بودن می‌خواهند. آیا تا کنون در عمرتان شاد بوده‌اید؟ باورم نمی‌شود بدانید شادی یعنی چه، چرا که نمودهای شادی شما را دیده‌ام: بزغاله نامیدن متخصصان، خس و خاشاک نامیدن مردمی که بر آن‌ها حکومت می‌کنید در جشنتان و هلهله کشیدن بر گورهای دسته‌جمعی مخالفانتان که در کمال صلح، فقط می‌گفتند شما را نمی‌خواهند. وقتی می‌گویم مردم شادی می‌خواهند، باید بدانید که شادی قاعده ندارد، قانون ندارد، به شمار انسان‌های روی زمین، راه برای شادی وجود دارد. کسی با پایکوبی شاد می‌شود و کسی دیگر با جشن‌های دینی و آیینی.

۹٫ مردم آزادی عقیده می‌خواهند. می‌دانید آزادی عقیده یعنی چه؟ یعنی بپذیرید که برای رستگاری فقط یک راه – راهی که شما به آن اعتقاد دارید – وجود ندارد. یعنی بپذیرید که به شمار انسان‌های روی زمین، راه برای رستگاری هست.

۱۰٫ مردم آزادی هویت می‌خواهند. می‌دانید آزادی هویت یعنی چه؟ یعنی بپذیرید که همه نباید رفتاری مطابق با استانداردهایی که شما تعریف می‌کنند داشته باشند.

۱۱٫ مردم حق تشکل می‌خواهند. لزوماً تشکل‌های مردم با علایق شما سازگار نیست. شما حق ندارید جلوی تشکل مسالمت‌آمیز جمعیتی هرچند کوچک را بگیرید.

۱۲٫ مردم نمی‌خواهند منفور کشورهای دیگر باشند، مایلند در کنار تمام مردم جهان، در راه سعادت این کره‌ی خاکی کوچک گام بردارند.



آقای احمدی‌نژاد، متأسفانه به علت بی‌توجهی شما به خواسته‌های مردم، یکی از منفورترین شخصیت‌های تاریخ در میان مردم خودتان شده‌اید، حتی هیتلر و موسولینی و چنگیز خان هم در دوران حیاتشان و در میان مردم خودشان چنین منفور نبوده‌اند. اما هنوز دیر نیست. همیشه می‌توانید خودتان را از ننگین شدن در پیشگاه تاریخ نجات بدهید.

به عنوان یک نویسنده و روشنفکر از شما می‌خواهم یک بار دیگر این متن را در خلوت خودتان بخوانید، بعد تصمیم بگیرید در کجای تاریخ می‌خواهید بایستید، در کنار مردم یا در برابر آن‌ها. در هنگام تصمیم گرفتن فراموش نکنید که حاکمان جمله رفتنی‌اند و از آن‌ها جز نام نیک یا ننگ نمی‌ماند. اما مردم ابدی‌اند و این مردم، خواسته‌های دوازده‌گانه‌شان را تحقق خواهند بخشید، با شما یا بی شما.

نگذارید به سرنوشت اسفندیار دچار شوید که چشم‌هایش نقطه‌ی ضعفش بود و همان کوری او را بر خاک انداخت.

آرش حجازی

انتقاد شیرین عبادی از سیاست بریتانیا و غرب در قبال ایران

روزنامه بریتانیایی تایمز در شماره امروز خود (24 سپتامبر)، چند گزارش درباره ایران منتشر کرده که از جمله آنها گفتگویی است با شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل.




در این گفتگو، خانم عبادی بریتانیا را متهم کرده است که چشم خود را بسته و سرکوب بی رحمانه مخالفان توسط حکومت درایران را نمی بیند چون می خواهد مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران با مشکل مواجه نشود.



شیرین عبادی به روزنامه تایمز گفت حضور سفیر بریتانیا در مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، بدترین ترس های او را به واقعیت تبدیل کرد: "آن زمان بود که احساس کردم در مورد حقوق بشر قصور شده است."



او افزود: "من متاسفم که غرب به امنیت خود بیش از حقوق بشر اهمیت می دهد...کشورهایی که فاقد دموکراسی اند، از بمب هسته ای خطرناک ترند."



خانم عبادی معتقد است که حکومت ایران باید با تحریم روبرو می شده است چون به نتیجه انتخابات اخیر اعتراضات زیادی شده و در جریان اعتراضات شمار زیادی مخالف دولت کشته و زندانی شده اند.



او به روزنامه تایمز گفت به نظر او سفارتخانه های غربی در ایران باید فعالیت خود را محدود کنند، سفیران کشورهای غربی از ایران خارج شوند و دارایی های رهبران ایران مسدود شود.



مقام های بریتانیایی تقاضاهای خانم عبادی را رد کرده و آنها را مبتنی بر تصور غلط توصیف کرده اند.



یک منبع وزارت امور خارجه بریتانیا به روزنامه تایمز گفت: "تنها افراد دیگری که می خواهند سفارت بریتانیا تعطیل شود، مقام های دولت ایران هستند."



خانم عبادی می گوید دولت بریتانیا باید محکم تر با ایران برخورد می کرده است.



روزنامه تایمز در گزارش خود آورده است که تا روز تحلیف محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری ایران، حکومت ایران به طور پی در پی بریتانیا را متهم کرد که می خواسته است در ایران ناآرامی ایجاد کند؛ گزارشگر بی بی سی از ایران اخراج شد و تعدادی از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران بازداشت شدند.



وزارت امور خارجه بریتانیا در این باره می گوید که دولت بریتانیا نارضایی خود را از در ارتباط با این وقایع نشان داده و بر خلاف آنچه مرسوم بوده است نامه تبریک پیروزی در انتخابات برای محمود احمدی نژاد ارسال نکرده است.



اما، وزرات امور خارجه بریتانیا افزود که "کانال های ارتباطی باید باز بماند."



یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه بریتانیا گفت: "ما گفته ایم ایران باید در قبال نقض انزجار آمیز حقوق بشر که همه ما شاهد رخداد آنها در پی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بوده ایم، پاسخگو باشد. اما ما فکر نمی کنیم که بایکوت کردن یک مراسم رسمی به حفظ منافع مهم ما در این حوزه کمک کند."



شیرین عبادی به روزنامه تایمز گفت که قصد دارد به رغم خطرات و مشکلاتی که حکومت ایران برای او و خانواده اش ایجاد کرده است تا دو ماه دیگر به ایران بازگردد.



خانم عبادی هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ماه ژوئن، در کنفرانسی در اسپانیا شرکت داشته و از آن زمان به ایران بازنگشته است.



بی بی سی

احمدی‌نژاد: برای اعلام ساخت کارخانه غنی‌سازی باید تشویق شویم


احمدی‌نژاد: برای اعلام ساخت کارخانه غنی‌سازی باید تشویق شویم




محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری در نیویورک

۱۳۸۸/۰۷/۰۴

محمود احمدی‌نژاد در یک کنفرانس خبری در نیویورک با اشاره به اعلام خبر ساخت یک کارخانه جدید غنی‌سازی گفت که بر اساس مقررات آژانس، ایجاد هر مجموعه غنی‌سازی باید شش ماه پیش از تزریق گاز به اطلاع آژانس برسد و ایران به دلیل آنکه ۱۸ ماه زودتر آژانس را مطلع کرده مستحق تشویق است.



آقای احمدی‌نژاد در این کنفرانس خبری که مشروح آن توسط خبرگزاری فارس انتشار یافته، مجموعه مورد بحث را تأسیساتی عادی خواند که در ابتدای راه قرار دارد و افزود که این مجموعه «موضوع مخفی و پیچیده‌ای ندارد و ایران خود در این مورد گزارش داده است».



روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو منبع دیپلماتیک خبر داده بود که ایران به تازگی وجود دومین تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.



این خبر پس از ساعتی مورد تأیید مقامات ایرانی نیز قرار گرفت و از جمله رئیس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای از عملیاتی شدن قریب‌الوقوع این مجموعه خبر داد.



از سوی دیگر افشای این موضوع موجی از واکنش‌ها را در محافل بین‌المللی برانگیخت و در یکی از نخستین واکنش‌ها هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که این تأسیسات چالشی جدید برای جامعه جهانی است.



رهبران آمریکا و فرانسه و بریتانیا روز جمعه و در آستانه آغار به کار نشست گروه ۲۰ در پیتسبورگ، با اشاره به وجود این مرکز غنی‌سازی جدید، ضمن تهدید تهران به تحریم‌های شدیدتر، از جمهوری اسلامی خواستند که اهداف هسته‌ای خود را کاملا فاش سازد.



این موضع‌گیری واکنش محمود احمدی‌نژاد را در پی داشت به طوری که وی در کنفرانس خبری خود بار دیگر تأکید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای تهران «کاملاً روشن و در چارچوب مقررات آژانس انجام می‌شود».



آقای احمدی‌نژاد همچنین گفت که آنها خود هنوز به قانون تن نداده‌اند و با وجود آنکه از سلاح‌های هسته‌ای برخوردارند، معاهده ان‌پی‌تی را امضا نکرده‌اند و دیگران را متهم می‌کنند.



رئیس دولت دهم همچنین گفت که مواضع فرانسه و انگلیس برای ایران بی اعتبار است و «اینکه سه رئیس دولت حرف فاقد مبنای قانونی و حقوقی بزنند، کاری خلاف جهت تغییرات و حرکتی زشت به حساب می‌آید».



«آماده خرید سوخت نیروگاهی با غنای ۲۰ درصد هستیم»



محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که ایران در حال حاضر برای مصرف نیروگاهی خود غنی‌سازی می‌کند و فعالیت‌های اتمی‌اش با اطلاع آژانس و حتی فراتر از قانون است.



وی با اشاره به مذاکرات ایران به کشورهای ۵+۱ اظهار داشت: «در بسته خود پیشنهاد کردیم که آمادگی خرید سوخت مورد نیاز با غنای ۲۰ درصد برای رآکتورها را داریم».



رئیس جمهوری اسلامی در عین حال اعلام کرد که «ما خاطره تلخی از گفت‌وگو با سه کشور اروپایی داریم و با [گروه] ۵+۱ نیز تنها یک بار در سال گذشته گفت‌وگو کردیم و این ذهنیت تلخ وجود دارد».



کشورهای غربی تهران را متهم می‌کنند که در برنامه هسته‌ای خود، اهداف نظامی را دنبال می‌کند؛ این کشورها در سال‌های اخیر بارها از ایران خواسته‌اند که به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد.



غنی‌سازی اورانیوم کاربرد دوگانه‌ای در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد اما ایران بارها تأکید کرده است که هدف از این برنامه تأمین سوخت نیروگاهی و تولید برق است.



دو انتظار ایران در بازنگری ان‌پی‌تی



محمود احمدی‌نژاد همچنین بخشی از سخنان خود را به موضوع بازنگری پیمان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ان‌پی‌تی اختصاص داد و گفت که ایران در بازنگری ان‌پی‌تی انتظار دارد که «خلع سلاح کامل و ریشه‌کنی بمب اتمی در جهان» صورت گیرد و «حقوق همه ملت‌ها در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای» به رسمیت شناخته شود.



وی گفت که ان‌پی‌تی باید چنان نوشته شود که سلاح‌های موجود منهدم شده و سلاح جدیدی تولید نشود و هیچ کشوری هم نباید از این مسئله مستثنی شود.

تصویر/ نامه کردان درباره سگ‌های نهاد ریاست جمهوری


سایت جهان تصویری از نامه علی کردان درباره سگ‌های نهاد ریاست جمهوری را منتشر کرد.





این سایت نوشت:



متن نامه اداری مالی ریاست جمهوری که برای امضای کردان فرستاده شده:



اداره کل امور مالی

باسلام



بدینوسیله یک فقره چک به شماره ... مورخ 88.4.30... به مبلغ ... ریال بابت ... به اینجانب علی کردان تحویل گردید.



نوشته کردان ذیل نامه:



« تعجب می کنم چک صادره 88.4.30 چرا امروز آنهم با کنکاش دفتر و با استفاده از سگ های پول مزاج کشف می شود که بنظرم باید سگ های جدید را بجای یافتن در امور مالی تربیت کرد»











خبرها و شواهد رسیده از برخی مسئولان دولتی که برخلاف اعتماد زایدالوصف رئیس جمهور به آنها، شباهت های ظاهری و فکری با دولت اصولگرا ندارد، حاکی از آنست که رفتار فردی این اشخاص نیز بر خلاف شعارهای رئیس جمهور محترم می باشد.



به گزارش جهان، اهتمام دکتر احمدی نژاد به رسیدگی به حال محرومان و حمایت از زیر دستان که روایت ها و مطالب بسیاری در این باره نقل شده است در رفتار روزمره برخی از نزدیکان به دولت مانند علی کردان انعکاسی وارونه پیدا کرده است.



در همین راستا سندی که منتشر شد پی نوشتی است که علی کردان بر نامه معاونت اداری مالی ریاست جمهوری زده و در آن متاسفانه کارمندان این بخش را سگ خطاب کرده است.

این سند در زمانی منتشر می شود که شایعات مربوط به تصدی پست حساس معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور برای کردان قوت گرفته و بایستی چنین موردی برای تنویر بیشتر مقامات ارشد دولت منتشر و رسانه ای می شد.




آیا احمدی‌نژاد رفتنی است؟



آیا احمدی‌نژاد رفتنی است؟


احمد صداقت، روزنامه‌ی نیم‌نما





سه خبر شگفت‌انگیز و پیاپی در چند روز گذشته، گمانه‌زنی‌های فراوانی را در خصوص تحولات سیاسی پیش رو در ایران برانگیخته‌است.



خبر اول این است که در حالی که احمدی‌نژاد در نیویورک در گیرودار کشمکش‌های سیاسی بود، ناگهان اعلام شد ایران از راه‌اندازی دومین مرکز غنی‌سازی خود که تاکنون مخفی مانده بود، پرده برداشت. (لینک)

در تهران تقریبا همزمان با این خبر، به نقل از حساب‌رسان رسمی اعلام شد که حساب‌های مالی سال‌های ۸۲ تا ۸۴ شهرداری تهران(دوره‌ی احمدی‌نژاد) تأیید نخواهدشد. (لینک)

در همین اثنا، در گوشه‌ی دیگری از دنیا، بخش فارسی دویچه‌وله این ادعا را به نقل از یک نشریه‌ی آلمانی منتشر کرد که، در تهران کمیسیونی تشکیل شده‌است که در کار فراهم کردن مقدمات یک دولت جدید در ایران است! بر اساس ادعای این نشریه، قالی‌باف جای احمدی‌نژاد را خواهد گرفت. (لینک)



×

یک فرض اولیه و بسیار محتمل این است که خبر دویچه‌وله را ساختگی و برکناری احمدی‌نژاد راغیرممکن بدانیم. در این صورت می‌توان حدس زد که سایر اخبار نیز مسیری طبیعی را طی می‌کنند و هیچ‌چیز شگفت‌آوری (جز شگفتی‌های طبیعی اخبار ایران) در بین نیست.



فرض دیگر این است که احتمالی هرچند اندک، بدهیم که بهره‌ای از واقعیت در خبر دویچه‌وله وجود دارد و به اصطلاح فارسی‌زبانان، چیزکی (بخوانید نیم‌کاسه‌ای) پشت این چیز هست. در آن صورت این اخبار را چگونه می توان تفسیر کرد؟ خواهیم دید که قطعات این پازل به نحو مشکوکی با هم جور در می‌آیند.



یک سناریو می‌تواند اینگونه باشد: با بالاگرفتن دامنه‌ی اعتراضات به‌خصوص در شهر تهران، مخالفت علما و مراجع تقلید و از همه مهمتر وقایع روز قدس و عید فطر که مهمترین پشتوانه‌های حکومت یعنی پایه‌ی مذهبی آن را به‌شدت با تهدید مواجه کرد، احتمال دارد گروهی از مقامات "راس نظام" به این نتیجه رسیده باشند که ادامه‌ی وضع موجود، ممکن یا به "مصلحت" نیست. سخنان هاشمی در افتتاحیه‌ی مجلس خبرگان و اشاره‌ی او به جلسه‌ی گروهی از افراد "خیرخواه" می‌تواند موید این احتمال باشد. درحال‌حاضر یکی از بهترین گزینه‌ها برای حکومت این است که احمدی‌نژاد به دلیلی از قدرت کناره‌گیری کند. این دلیل ممکن است شرایط خاص کشور باشد یا بیماری و کسالت، یا استیضاح به دلیل سوء مدیریت یا... اما برای اطمینان از اجرای چنین سناریوهایی، ابزارهای فشار و کنترل نیز لازم است که برملاکردن پرونده‌ی اقتصادی وی در شهرداری می‌تواند در همین راستا تعبیر شود. هر چند در چنین مواقعی معمولا "نقص‌فنی هواپیما" به عنوان عملی‌ترین و دم‌دست‌ترین گزینه، یه کمک برنامه‌ریزان می‌آید. به‌هر‌حال برکناری رئیس جمهور 24 میلیونی هرگز نباید به نحوی باشد که شائبه خیانت نظام به آرای مردم را برانگیزد.



در گام بعد می‌توان تصور کرد که آقای قالیباف به ریاست یک دولت موقت انتقالی منصوب شود. از آنجا که کانون اعتراضات اخیر شهر تهران است و تهرانی‌ها رابطه نسبتا خوبی با قالیباف دارند، او گزینه‌ی مناسبی برای آرام کردن فضا محسوب می‌شود. پس از یک دوره انتقالی چندماهه، می‌توان فرض کرد که در انتخاباتی مشابه انتخابات‌های ریاست جمهوری دهه‌ی 60 با حضور دو کاندیدا که یکی از آنها هم در شب انتخابات بگوید به دیگری رای می‌دهد، موضوع را فیصله دهند.



×

خبر اعلام رسمی تاسیسات هسته‌ای جدید را هم اتفاقا می‌توان دقیقا در این چارچوب تفسیر کرد. اگر به یاد داشته باشید پیش از آنکه خاتمی عرصه‌ی ریاست جمهوری را ترک کند، ایران پلمپ تاسیسات هسته‌ای خود را برداشت. این کار باعث شد هزینه‌ی چنین اقدامی به دولتی منتقل شود که عملا دیگر وجود خارجی ندارد. حال آیا به نظر شما می‌تواند اعلام رسمی وجود تاسیسات هسته‌ای جدید را نشانه‌ای از پایان عمر سیاسی احمدی‌نژاد دانست؟



احمدی‌نژاد در مصاحبه با پی.بی.اس: انتخابات در ايران صددرصد آزاد است، قتل ندا آقاسلطان قطعا يک سناريو است، ايلنا


در سال ۸۴ هم انتخاباتی برگزار شد که مجريان آن با تمام توان حامی رقيب من بودند اما مردم به من رای دادند و البته دو کانديدا در آن زمان هم گفتند که در انتخابات تقلب شده؛ درحالی که خودشان انتخابات را برگزار کرده بودند.






رييس‌جمهور با اشاره به انتخابات اخير ايران با بيان اينکه شخيص اکثريت مردم در انتخابات اخير اين بود که به من رای بدهند و نبايد مردم را به اين دليل مجازات کرد. گفت: انتخابات در ايران بسيار بزرگ و صددرصد آزاد است تا جايی که کانديداها همه مبانی جمهوری اسلامی را نيز به چالش کشيدند و حتی برخی گفتند، می‌خواهيم نظام را عوض کنيم

به گزارش ايلنا ، محمود احمدی‌نژاد در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و در گفت‌وگو با "چارلی رز" مجری مشهور شبکه تلويزيونی «پی.بی.اس» آمريکا در پاسخ به پرسشی درباره اينکه روسيه هم با آمريکا برای تحريم ايران همصدا شده، با بيان اينکه تحريم و فشار عليه کشورها را مربوط به دروان گذشته و بی‌تاثير است و با تاکيد بر اينکه اتخاذ چنين سياستی به حل مسايل کمک نمی‌کند، گفت: امروز صحبت از تحريم ضمن اينکه اقدامی غيرقانونی است موضوعی است که در عرصه عمل نيز تجربه شده و ناکارآيی آن اثبات شده است.، اظهار داشت: تحريم‌ها تاکنون اثرگذار نبوده‌اند و از سوی ديگر معلوم نيست چرا آمريکا خود را عضو ممتاز جامعه جهانی می‌داند و اختيارات ويژه‌ای برای خود قائل است.


وی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات گفت: در برخی کشورها، نمايشی از انتخابات برگزار می‌شود اما در ايران چنين چيزی امکان پذير نيست. طی ۳۰ سال ۳۰ انتخابات در ايران برگزار شده است. در سال ۸۴ هم انتخاباتی برگزار شد که مجريان آن با تمام توان حامی رقيب من بودند اما مردم به من رای دادند و البته دو کانديدا در آن زمان هم گفتند که در انتخابات تقلب شده؛ درحالی که خودشان انتخابات را برگزار کرده بودند.

وی ادامه داد: مشکل اينجا است که آنان فکر می‌کردند مردم بايد آنان را انتخاب کنند و اگر انتخاب نکردند مشکلی هست و اين درحالی است که ۲۵ ميليون نفر به رييس‌جمهور منتخب رای داده‌اند.

رييس جمهور تصريح کرد: درگيری‌های پس از انتخابات يک طراحی بود و برخی ها هم تشويق و سعی کردند کار غيرقانونی را مثبت جلوه دهند و برخی سياستمداران انگليسی و آمريکايی و برخی رسانه‌های غربی سعی نمودند کار غيرقانونی را قانونی جلوه دهند.

احمدی نژاد افزود: انتخابات برگزار می‌شود تا اکثريت معلوم شود و در هر انتخاباتی اقليت و اکثريتی وجود دارد اما اينکه اقليت بيايد به بانک‌ها آسيب بزند و سطل زباله آتش بزند و شيشه بشکند کار زشتی است.

رييس‌جمهور اظهار داشت: تشخيص اکثريت مردم در انتخابات اخير اين بود که به من رای بدهند و نبايد مردم را به اين دليل مجازات کرد.

وی افزود: من معلم دانشگاه و کارمند دولت هستم. در ايران افراد مهم نيستند مهم اين است که ملت ما ملت قدرتمندی است و نشان داد می‌تواند حوادث بزرگ را در خودش حل کند.

احمدی‌نژاد همچنين خاطر نشان کرد: عموم مردم نتيجه انتخابات را قانونی و درست می‌دانند اما عده‌ای تحت تاثير جريانات سياسی قرار دارند، البته اعتراض آنها هم به من نيست و به انتخابات هم نيست و خودشان می‌گويند که بهانه آنها انتخابات است. ما آنها را سرزنش نمی‌کنيم. هر کس می‌تواند ديدگاه خود را داشته باشد. نکته دوم اينکه انتخابات در ايران بسيار بزرگ و صددرصد آزاد است تا جايی که کانديداها همه مبانی جمهوری اسلامی را نيز به چالش کشيدند و حتی برخی گفتند، می‌خواهيم نظام را عوض کنيم. بالاترين سطح مشارکت در انتخابات اخير اتفاق افتاد. آيا جايی سراغ داريد که ۸۵ درصد مردم در انتخابات شرکت کنند؟ اين ويژگی انتخابات ايران بود. يک انتخابات عظيم و تراز جديدی از دموکراسی را به نمايش گذاشت.

رييس‌جمهور گفت: چرا برخی شعار دموکراسی می‌دهند اما وقتی به ايران می‌رسند از اقليت دفاع می‌کنند! چرا سياستمداران غربی انگليسی و آمريکايی از اکثريت حمايت و دفاع نمی‌کنند؛ مگر دموکراسی را نمی‌پذيرند و دموکراسی نمی‌خواهند؟

وی در ادامه اين گفت و گو در جواب سوالی درباره مرگ مشکوک ندا آقاسلطان گفت: اين جريان قطعاً يک سناريو است و بسيار پيچيده عمل شده است. نکته دوم درباره اين ماجرا اين است که عين چنين اتفاقی در ونزوئلا عليه چاوز هم طراحی شده بود. البته از قوه قضاييه خواسته‌ام اين موضوع را به طور ويژه و جدی‌تر دنبال کنند که چرا اين شهروند ما کشته شده است.

مجری اين شبکه تلويزيونی آمريکايی در ادامه پرسيد آيا موضوع تجاوز در زندانها هم نبوده است که احمدی‌نژاد تصريح کرد: کسی که اين حرف‌ها را زد وقتی از او اسناد خواستند گفت عصبانی شدم اين حرف‌ها را زدم و سندی ندارم.

وی افزود: در ايران اگر کسی تخلف کرده، دستگاه قضايی موظف است رسيدگی کند. براساس فرهنگ و اعتقادات خودمان موضوعاتی بايد به طور قاطع مورد رسيدگی قرار گيرد.

مجری اين شبکه تلويزيونی آمريکايی در ادامه درباره مازيار بهاری سوال کرد و گفت که نگران حال وی است. رييس‌جمهور نيز پاسخ داد: اميدوارم همه زندانيان آزاد شود اما فکر می‌کنم کسی هم بايد نگران ظلم استکبار به ملت ايران باشد

گزارشی از اقامتگاه رئيس دولت در نيويورک؛ جلسه پرسش و پاسخ احمدی نژاد را با غيرايرانی ها پر کردند، جرس



صدها نفر از ايرانيان شب گذشته با تجمع در مقابل هتل محل اقامت احمدی نژاد خواهان اخراج وی از امريکا شدند. در اين تجمع که در مقابل هتل اينتر کانتيننتال شهر نيويورک برگزار شد، تجمع کنندگان نسبت به حضور احمدی نژاد در امريکا و عملکرد حاکميت در قتل و ضرب و جرح معترضان به نتيجه انتخابات، اعتراض کردند. اين تجمع همزمان با پايان يافتن سخنان وی در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.




محمد تهوری - صدها نفر از ايرانيان شب گذشته با تجمع در مقابل هتل محل اقامت احمدی نژاد خواهان اخراج وی از امريکا شدند. در اين تجمع که در مقابل هتل اينتر کانتيننتال شهر نيويورک برگزار شد، تجمع کنندگان نسبت به حضور احمدی نژاد در امريکا و عملکرد حاکميت در قتل و ضرب و جرح معترضان به نتيجه انتخابات، اعتراض کردند. اين تجمع همزمان با پايان يافتن سخنان وی در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد

به گزارش خبرنگار جرس از نيويورک، در اين تجمع که از ساعت ۸ شب به وقت محلی برگزار شد، ايرانيان معترض با سر دادن شعار "احمدی نژاد بايد امريکا را ترک کند" اعترض خود را به حضور او در اين کشور اعلام کردند. در اين تجمع که تا ساعت ۱۰ شب به طول انجاميد، معترضان با سر دادن شعارهايی همچون "مرگ بر ديکتاتور"، "دموکراسی برای ايران"، "نه غزه- نه لبنان، جانم فدای ايران"، "جدايی دين از سياست، خواست هر ايرانی ست" و "احمدی، احمدی اين آخرين پيام است؛ جنبش سبز ايران آماده قيام است" اعتراض خود را نشان دادند.




تجمع کنندگان همچنين با اعتراض به ميهمانان ضيافت شام احمدی نژاد، حضور ايرانيان در اين مراسم را مايه شرم و خجالت خواندند. آنها با شعار "ايرانی بی غيرت، خجالت خجالت" اعتراض شان را به پذيرش دعوت احمدی نژاد توسط جمعی از ايرانيان ساکن امريکا ابراز داشتند. ضيافت شام احمدی نژاد که توسط نمايندگی ايران در سازمان ملل تدارک ديده شده بود، امسال برخلاف سالهای قبل که با حضور ايرانيان برگزار می شد، با حضور دانشجويان کشورهای مختلف جهان که در امريکا مشغول به تحصيل هستند و تعداد اندکی از دانشجويان ايرانی برگزار شد.



پيش از اين دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل با ارسال کارت دعوت برای تعدادی از ايرانيان شناخته شده، خواستار به همراه آوردن چند نفر با خود در اين مراسم شده بود، ولی اين تقاضا با پاسخ اکثريت مدعوين مواجه نشد، تا آنها مجبور شوند دانشجويان خارجی را جايگزين کنند. در اين جلسه که بصورت "پرسش و پاسخ آزاد" با حضور احمدی نژاد برگزار شد، دانشجويان خارجی سوالاتی در خصوص مساله هسته ای، مساله هولوکاست، مسايل مربوط به دريان خزر و مسايل مطرح در ديگر کشورها مثل موضوع آذربايجان مطرح کردند.



از نکات قابل توجه مراسم اعتراضی شب گذشته که مقابل هتل محل اقامت احمدی نژاد برگزار شد، ورود هيات همراه احمدی نژاد از در اصلی هتل و از مقابل ديدگان معترضان بود حال آنکه احمدی نژاد از يکی از درهای فرعی، بدون اطلاع معترضان وارد هتل شد. تجمع کنندگان با مشاهده هيات همراه، انتقادات شديدی از احمدی نژاد و حاکميت در قتل جوانان سبز ايران مطرح کرده و در مواردی با هيات همواره وارد بحث شدند. اسفنديار رحيم مشايی مسوول دفتر احمدی نژاد از جمله اعضای هيات بود که به ناچار به پرسش های انتقاد آميز تعدادی از جوانان پاسخ داد.



رحيم مشايی با قبول انتقادات جوانان، خود را "منتقد رژيم جمهوری اسلامی" معرفی کرد و گفت: ما برای جلوگيری از انحرافات در دولت ايستاده ايم. او قتل ندا آقا سلطان را مشکوک دانست و گفت: ندا کشته شد ولی نه در راهپيمايی. او مدعی شد که اين واقعيت با گذشت زمان روشن می شود. او "دست هايی" را در قتل ندا دخيل دانست.



دو نماينده روحانی مجلس که در هيات همراه حضور داشتند تند ترين انتقادات را متحمل شدند. تجمع کنندگان با سر دادن شعارهايی شديد الحن به حضور آنها در امريکا اعتراض کردند.



يکی ديگر از نکات قابل توجه مراسم ديشب، حضور قابل توجه جوانان و دانشجويان بود که با سردادن شعار ياحسين ميرحسين، کروبی حمايتت می کنيم و ... می کوشيدند حمايت خود را از جنبش سبز مردم ايران و رهبران آنها اعلام کنند. در ميان آنها تعدادی از طرفداران برخی گروههای سياسی از جمله مشروطه خواهان و جمهوری خواهان نيز ديده می شد.



صبح و عصر ديروز نيز هزاران نفر از ايرانيان، شهر نيويورک را سبز کردند. آنها با تجمع بزرگ خود مقابل سازمان ملل و با سردادن شعارهايی در انتقاد از خامنه ای و احمدی نژاد، آنها را مسوول قتل تعدادی از جوانان سبز وطن دانستند. اين مراسم صبح و عصر امروز نيز در مقابل سازمان ملل ادامه خواهد داشت. امروز همچنين تومار دو هزار متری ايرانيان معترض به نتيجه انتخابات که پيش از اين مقابل برج ايفل در شهر پاريس به نمايش در آمده بود را در روی يکی از پل های طولانی شهر نيويورک به معرض ديد عموم قرار خواهند داد. امضاء کنندگان اين تومار اعلام کرده اند که احمدی نژاد رئيس جمهور ايران نيست.



احمدی نژاد و هيات همراه عصر روز جمعه نيويورک را به مقصد تهران ترک خواهد کرد. گفته می شود ديدار و گفتگو با مقامات امريکايی مهمترين اولويت سفر احمدی نژاد به نيويورک است. اما هنوز روشن نيست که طرف امريکايی به تقاضاهای احمدی نژاد پاسخ مثبت داده است يا خير