وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

آزار و اذیت سعید نورمحمدی در زندان اوین




سعید نورمحمدی، عضو جوان جبهه مشارکت و از اسرای کمیل سبز روز چهارشنبه پس از 50 روز حبس در سلول انفرادی موفق به ملاقات کابینی با برادر خود شد.
به گزارش وبلاگ یار کمیل، این ملاقات به صورت کابینی و با حضور دو مامور در کنار سعید نورمحمدی صورت گرفت.
به گفته برادر سعید نورمحمدی، وی ظاهری بسیار خسته و ناراحت داشته و یکی از انگشتان دست چپ او باندپیچی شده بود.
زمانی که برادر سعید از او پرسیده که آیا مورد اذیت و آزار قرار می گیرد، او با وجود حضور دو مامور گفته "خیلی اذیتم می کنند!".
با این حال نورمحمدی به برادرش گفته که حال عمومی اش خوب است.
سعید نورمحمدی همچنین گفته است که تمام این مدت در سلول انفرادی بوده و بازجویی نداشته و به وی گفته اند که بازجویی از او به زودی آغاز می شود!
سعید نورمحمدی پیش از این و در روز ۲۵ خرداد ماه بازداشت و مدت ۶۲ روز تحت فشار و بازجویی قرار گرفته بود.
از سوی دیگر، یکی از وکلا که روز چهارشنبه برای پی گیری وضعیت اسرای دعای کمیل به دادسرا مراجعه و با قاضی بیگی صحبت کرده بود، گفت قاضی بیگی اعلام داشته که تکلیف پرونده بازداشتی های دعای کمیل را تا اوایل هفته جاری یعنی ۲۱ یا ۲۲ آذر مشخص می کنند.
۵۰ روز پیش مراسم دعای کمیل برای آزادی زندانیان سیاسی در منزل پدر همسر شهاب طباطبایی برگزار شد که نیروهای امنیتی در این برنامه ۷۰ نفر را بازداشت کرده و ۲۱ نفر را به اوین منتقل کردند.
از این تعداد اسماعیل صحابه، سعید نورمحمدی، محمدحسین خوربک و دکتر کیانوش راد همچنان در بازداشت و انفرادی به سر می برند.

برخورد با دانشجویان پس از فاجعه 16 آذر دانشگاه بوعلی سینای همدان


15 دانشجوی دانشگاه همدان به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند.

خبرگزاری هرانا - حقوق دانشجویان: پس از برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجو در 16 آذر ماه در دانشگاه بوعلی سینا که با حمله وحشیانه نیروهای انصار به دانشجویان و ضرب و شتم شدید دانشجویان همراه بود تا کنون 15 نفر از دانشجویان به کمیته انضباطی احضار شدند.

همچنین 5 دانشجوی دیگر به نام های رویا رسولی (دانشجوی مضروب در حوادث 16آذر)، رامین غیور، فرید زندی، وحید امیری، فائق شکوری، کیان مظفری و رضا جعفری تحت بازداشت و یا بازجویی اداره اطلاعات شهر همدان قرار گرفته اند.

جالب اینجاست که نیروهای لباس شخصی که به صورت غیرقانونی وارد دانشگاه شده و اقدام به ضرب و شتم دانشجویان کرده اند از هر گونه تعقیبی مصون هستند اما دانشجویان باید علاوه بر تحمل انواع اهانت ها و ضرب و شتم آن هم در روز بزرگداشت مقام دانشجو، پاسخگوی نهادهای درون و بیرون دانشگاهی نیز باشند.
منبع خبر : 

احکام جدید برای دانشجویان دانشگاه زنجان


حکم دانشجویان دانشگاه زنجان در مورد اتهامات در حوزه صلاحیت دادگاه های عمومی صادر شد

خبرگزاری هرانا - حقوق دانشجویان: به گزارش واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم دانشجویان دانشگاه زنجان در مورد اتهامات در حوزه صلاحیت دادگاه های عمومی صادر شد دادگاه دو نفر از متهمین، سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی را به تحمل یک سال و نیم حبس، بهرام واحدی را به تحمل یک سال حبس همراه با یک و نیم میلیون ریال جزای نقدی، آرش رایجی و محمد حسن جنیدی را یک سال حبس، حسین صارمی در مورد معاونت در اتهامات به پرداخت یک میلیون پانصد هزار ریال جزای نقدی و پیام شکیبا را نیز تبرئه کرد.

اتهامات سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی، فیلم برداری و انتشار آن، بهرام واحدی انتشار و معاونت در فیلم برداری، حسن جنیدی و آرش راییجی نیز به اتهام انتشار فیلم محکوم شدند.

دکتر حسن مددی،شاکی پرونده به وکلای سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی قول داده است که رضایت خود را اعلام کند و از آن جایی که جرم قابل گذشت است پرونده در مرحله تجدید نظر با گذشت شاکی خصوصی مختومه شود.

لازم به ذکر است که پیش از این در دادگاه انقلاب علیرضا فیروزی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اقدام برای برگزاری تجمع غیر قانونی و اقدام علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به یک سال و چهار ماه زندان، سورنا هاشمی، بهرام واحدی، حسن جنیدی، آرش رایجی و پیام شکیبا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و اقدام برای برگزاری تجمع غیرقانونی به تحمیل یک سال حبس محکوم شده بودند.
منبع خبر : خبرگزاری هرانا

مرگ مشکوک یک زندانی سیاسی در سلول انفرادی اوین

مرگ مشکوک یک زندانی سیاسی در سلول انفرادی اوین

خبرگزاری هرانا  : به گزارش   مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صبح امروز یک زندانی سیاسی در بند 240 زندان اوین به طرز مشکوکی جانباخته است، پیکر بی جان این زندانی پس از مرگ به بهداری بند 7 زندان اوین منتقل شده است،  پزشکان مستقر در زندان اوین مرگ وی بر اثر قطع نخاع را تائید کردند.
هویت این زندانی تا کنون برای مجموعه مشخص نشده است در گزارشات تکمیلی مشخصات این زندانی را جهت تنویر افکار عمومی اعلام خواهیم نمود.
بند 240 زندان اوین پیشتر از سوی حفاظت قوه قضائیه و سازمان زندانها اداره می شد و از سلولهای انفرادی آن جهت تنبیه زندانیان استفاده میشده است ، از سال گذشته و بخصوص پس از وقایع اخیر اداره کامل آن در دست وزارت اطلاعات می باشد ، این بند که خیل عظیمی از زندانیان وقایع اخیر را در خود جا داده است کاربرد مشابهی با بند 209 زندان اوین دارد.
لازم به ذکر است اکثر بازداشتی های روز های 13 آبان و 16 آذر ماه در سلولهای انفرادی این بند نگهداری می شود

ادای احترام اوباما به مردم ایران در مراسم اهدای نوبل صلح

یک روز پس از آن که رهبر جمهوری اسلامی عنوان «دیکتاتور سال» را در شهر اسلو، پایتخت نروژ، از آن خود کرد، باراک اوباما روز پنج‌شنبه در مراسم اهدای جایزه نوبل صلح در همان شهر به معترضان ایرانی مخالف دولت ادای احترام کرد.

آقای اوباما در سخنرانی خود در این مراسم اشاره کرد که آمریکا همواره در کنار مردمی می‌ایستد که در پی آزادی‌اند، از جمله مردم ایران، میانمار و زیمبابوه.

او گفت: «ما به عزت و شرافت صدها هزار نفری شهادت خواهیم داد که در سکوت و آرامش در خیابان‌های ایران راه‌پیمایی کردند.»

رئیس جمهور ایالات متحده در سخنرانی نوبل صلح در شهر اسلو افزود: «خود گویاست که رهبران این دولت‌ها از آرزوهای مردمان خود بیش از قدرت کشورهای دیگر واهمه دارند.»

یک روز پیش از حضور باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در نروژ برای دریافت جایزه صلح نوبل، دانشگاه اسلو آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را برنده عنوان «دیکتاتور سال» اعلام کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای یکی از ۱۱ نامزدی بود که کارشناسان حقوق بشر به عنوان نامزدهای «جایزه دیکتاتور سال» معرفی کرده بودند: کیم یونگ ایل، رهبر کره شمالی، رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه، و ژنرال تان شو، رهبر میانمار، از جمله نامزدهای این جایزه بوده‌اند.

این جایزه که امسال برای نخستین بار اعطا می‌شود «به فردی تعلق می‌گیرد که در طول یک سال، بیشترین مخالفت را در میان مردم خود و میان ملت‌ها بیافریند و به طور چشمگیری میزان رنج بشر را افزایش داده و زندگی‌ انسان‌ها را تباه کرده و ایجاد جنگ و آشوب کند».

دانشجویان دانشگاه اسلو از طریق شبکه اجتماعی فیس‌بوک و محل‌های رای‌گیری در این دانشگاه به آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان «دیکتاتور سال» رای داده‌اند.

پروفسور نینا ویتوسک، یکی از بنیان‌گذاران «جایزه دیکتاتور سال»، درباره این جایزه می‌گوید: «این جایزه قرار است تلنگری باشد به دنیا برای به یاد داشتن نسل‌کشی و شکنجه جاری که بر زندگی میلیون‌ها ‌نفر اثر می‌گذارد، میلیون‌ها نفری که روح‌شان هر روز در نقاطی از جهان که از جهنم دست کمی ندارند آزرده و رنجور می‌شود.»

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فردای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه امسال نتایج انتخابات را تایید کرد و در ۲۹ خردادماه به معترضان به نتایج هشدار داد که مسئول هرگونه خون‌ریزی خودشان هستند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که فرماندهی کل نیروهای مسلح را در ایران در اختیار دارد، به گفته محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، از نقش این نیرو در سرکوب مخالفان تقدیر کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در مواجهه با اخبار و گزارش‌های شکنجه و کشته شدن زندانیان در بازداشتگاه‌ها در یک سخنرانی گفته بود که نباید این گونه مسائل انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از برگزاری دادگاه‌های دسته‌جمعی مخالفان و پخش اعترافات تلویزیونی حمایت کرده و اعترافات متهمان را «مسموع» دانسته بود.

باراک اوباما در اسلو ضمن اذعان به انتقادهایی که برای اعطای جایزه نوبل به وی شده است ابراز امیدواری کرد که بتواند در کاهش جنگ‌افزارهای اتمی و مبارزه با گرمایش زمین به پیروزی نائل شود و انتقادها نیز فروکش کند.

منتقدان می‌گویند باراک اوباما که تنها یازده ماه از ریاست‌ جمهوری‌اش می‌گذرد، چندان کارنامه‌ درخشانی از خود برجای نگذاشته و اعطای این جایزه به وی با شتاب‌زدگی همراه بوده است.

برخی از منتقدان همچنین می‌گویند در حالی که اوباما در دو جبهه افغانستان و عراق می‌جنگد شایسته جایزه صلح نوبل نیست.

باراک اوباما پیش از دریافت این جایزه گفت: «تردید ندارم که که دیگرانی هستند که چه بسا بیش از من لایق جایزه باشند.»

رادیو فردا

بازداشت 70 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد پس از تجمع 16 آذر


 پس از تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در روز 16 آذر، 70 دانشجوی این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در روز 16 آذر از ساعت 12 تا 15 تریبون آزادی در آمفی تیاتر کانون های فرهنگی هنری دانشگاه با موضوع "انتخابات و تاثیر آن بر رفتار مردم" برگزار شد. از آغاز تریبون آزاد دانشجویان معترض که تعداد آن ها به 400 نفر میرسید و پشت درهای آمفی تیاتر مانده بودند شروع به سردادن شعارهایی همچون "کروبی بت شکن بت بزرگ رو بشکن"، "مجتبی بمیری رهبری را نبینی"، "دولت کودتا استعفا استعفا" و .... کردند. در مقابل حدود 40 نفر از نیروهای بسیجی شروع به دادن شعارهایی همچون "مرگ بر منافق" نمودند. بعد از اتمام تریبون آزاد دانشجویان معترض که اکنون تعدادشان به 2000 نفر رسیده بود علی رغم هشدارهای سید موسوی معاون فرهنگی دانشگاه مبنی بر غیرقانونی بودن تجمع، تجمع و راهپیمایی گسترده خود را در محیط دانشگاه آغاز کزدند. دانشجویان با حرکت در مسیر بین خوابگاه تا در شمالی دانشگاه به سر دادن شعارهایشان پرداختند.در درب شمالی دانشگاه، دانشجویان پرچم سبزی را بر فراز درب اصلی دانشگاه نصب کردند.

در انتهای تجمع تعدادی لباس شخصی غیر دانشجو به نیروهای بسیجی اضافه شدند و شروع به درگیری و ضرب و شتم دانشجویان نمودند. همچنین 70 نفر از دانشجویان در حین خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصیها بازداشت شدند تا این لحظه 57 نفرشان آزاد شده اند و 13 نفرشان کماکان در بازداشت بسر میبرند.

دانشجویان بازداشتی جزو فعالین دانشجویی دانشگاه نبوده اند و به نظر می رسد نیروهای امنیتی به منظور ایجاد جو ترس و انفعال در دانشگاه دست به چنین بازداشت گسترده ای زده باشند

اعطای تنديس "تلاشگر حقوق بشر" به آيت الله العظمی منتظری ‏از سوی كانون مدافعان حقوق بشر ايران



بسمه تعالي ‏

‏كانون مدافعان حقوق بشر ايران در روز پنج شنبه 19 آذر ماه‏ ‏1388 مطابق با روز جهاني "حقوق بشر" با حضور در بيت آيت الله‏ ‏العظمي منتظري و طي ديدار و گفتگو، ضمن اعلام معظم له به‏ ‏عنوان برنده "تلاشگر حقوق بشر" در سال 1388 اين تنديس را به‏ ‏آيت الله منتظري تقديم كردند. در اين ديدار آقايان : دكتر ابراهيم‏ ‏يزدي ، دكتر حبيب الله پيمان ، دكتر عبدالفتاح سلطاني ، دكتر‏ ‏محمدعلي دادخواه ، تقي رحماني ، عبدالرضا تاجيك ، عطاءالله‏ ‏شيرازي ، حسين نوري زاده ، امير دليرساني و خانم نرگس محمدي‏ ‏از اعضاء كانون مدافعان حقوق بشر ايران حضور داشتند.

‏ ‏در ابتداي اين مراسم آقاي دكتر عبدالفتاح سلطاني وكيل‏ ‏دادگستري گفتند:

‏ ‏"كانون مدافعان حقوق بشر هر ساله براي تقدير از كساني كه حقوق‏ ‏بشر را رعايت و در اين راستا فعاليت مي‎كنند تقدير مي‎كند، كه‏ ‏امسال با تعطيلي كانون امكان برگزاري مراسم ويژه نبود. براي‏ ‏همين بناگذاشتيم خدمت رسيده از شما كه از قديم الايام در‏ ‏راستاي تحقق حقوق بشر از ديدگاه اسلام فعال بوده ايد و عملا از‏ ‏حقوق زندانيان از سال 1360 به بعد دفاع كرده ايد و بر كاهش فشار‏ ‏بر آنان با هر ايده ، فرقه و فكري مؤثر بوده ايد و حتي از حقوق‏ ‏كساني كه گفته مي‎شود فرزند شما را به شهادت رسانده اند دفاع‏ ‏كرديد، لازم ديديم از شما تقدير و تشكر كرده و به طور مرسوم يك‏ ‏جايزه را تقديم نماييم . اميدواريم خداوند به شما عمر با عزت داده‏ ‏و ان شاء الله سايه شما بر سر ملت ايران مستدام باشد."

 ‏سپس در همين زمينه آقاي دكتر دادخواه ادامه دادند:

‏ ‏"امروز از نظر جهاني روز حقوق بشر است ، براي همين خدمت‏ ‏شما رسيديم . همانگونه كه قرآن هنگام خطاب قرار دادن ، انسان و‏ ‏آدم را مورد خطاب قرار مي‎دهد، اين نمادي را هم كه كانون‏ ‏مدافعان حقوق بشر خدمت شما ارائه داده اند، استوانه كوروش‏ ‏كبير است كه از نظر برخي مفسران همان ذوالقرنين است . در‏ ‏ابتداي آن اصول و منشوري را اعلام كرده كه بر پايه آن انسان آزاد‏ ‏باشد، كسي بر او سلطه نداشته باشد، بردگي را از ميان برداشت و‏ ‏سلطه را كلا نفي كرد مگر به انتخاب مردم كه چه كسي را‏ ‏برگزينند، و اين اختيار انساني را به او يادآور شد. ولي متأسفانه در‏ ‏كشور ما خيلي از بايدها رعايت نمي شود. اميدواريم با توجه به‏ ‏نصايح بزرگاني چون حضرتعالي كه راه را از گمراهي نشان‏ ‏مي‎دهند، فردايي روشن در انتظار ملت ايران باشد. و همان را‏ ‏مي‎گوييم كه قرآن مي‎فرمايد: (أليس الصبح بقريب ) و اين نويد‏ ‏خداوند در مورد مردم محقق خواهد شد."

‏ ‏پس از آن ، بيانيه كانون مدافعان حقوق بشر توسط سركار خانم‏ ‏نرگس محمدي قرائت شد. در بخشي از اين بيانيه آمده است :

‏ ‏"... كانون مدافعان حقوق بشر در سال 1388 تنديس "تلاشگر‏ ‏حقوق بشر" را به حضرت آيت الله العظمي حسينعلي منتظري‏ ‏تقديم مي‎دارد. ايشان در زمينه هاي نظري و عملي و با ناديده‏ ‏انگاشتن مقام و قدرت دنيوي و برخورداري هاي ناشي از آن ، از‏ ‏حق و كرامت واقعي انسان دفاع كرده است .

‏ ‏مواضع فقهي ايشان در مورد حقوق شهروندي همه ايرانيان ، تكيه‏ ‏و تأكيد بر مشروعيت حكومت بر اساس آراء مردم و دفاع از‏ ‏حقوق مخالفان بر همگان روشن و آشكار است .

‏ ‏آنچه كانون را در تقديم اين جايزه به شخصيت برجسته و علمي‏ ‏آيت الله ترغيب نموده ، مواضع عملي ايشان است . از جمله‏ ‏مخالفت با اعدام هاي بي رويه در سال هاي 1360 و 1367،‏ ‏مخالفت با سخت گيري حكومت عليه شهروندان و دفاع همه‏ ‏جانبه ، شجاعانه و مقتدرانه ايشان از جنبش سبز مردم ايران .

‏ ‏كانون مدافعان حقوق بشر با تقدير از تلاش هاي اين عالم برجسته‏ ‏كه سالها حصر و محروميت و تحمل مرارت را براي ايشان به‏ ‏همراه داشته است ، و با تبريك به ايشان براي نيك نامي‏ ‏جاودانه شان در نزد ملت ايران ، با آرزوي سلامتي و تداوم راه‏ ‏پرارزش دفاع از حقوق انسانها، تنديس "تلاشگر حقوق بشر" را در‏ ‏19 آذر ماه 1388 مصادف با 10 دسامبر 2009 و شصت و يكمين‏ ‏سالگرد اعلاميه جهاني حقوق بشر تقديم آيت الله العظمي‏ ‏حسينعلي منتظري مي‎كند."
‏ ‏كانون مدافعان حقوق بشر
‏ ‏سپس آيت الله العظمي منتظري ضمن ابراز تشكر و قدرداني از‏ ‏اعضاء كانون مدافعان حقوق بشر كه در راه دفاع از حقوق‏ ‏شهروندان تلاش و كوشش مي‎كنند، با اشاره به حوادث پس از‏ ‏انتخابات و برخوردهاي تند و خشن با مردم معترض فرمودند:

‏ ‏هيچ يك از برخوردهايي كه با مردم شد شرعي و قانوني نيست و‏ ‏آمرين و عاملين ضامن و بدهكار مردم هستند. متأسفانه بين زن و‏ ‏مرد، پير و جوان هم تفاوتي قائل نشده اند; حتي زن ها و دخترها را‏ ‏بيشتر كتك زده اند. آقايان مي‎گويند اين كارها را براي حفظ نظام‏ ‏انجام مي‎دهند، من بارها عرض كرده ام ما مخالف حفظ نظام‏ ‏نيستيم اما حفظ نظام وجود نفسي ندارد، بلكه حفظ آن وجوب‏ ‏مقدمي دارد، يعني نظام را ما مي‎خواهيم كه در سايه آن احكام‏ ‏اسلامي اجرا شود نه اين كه به بهانه حفظ نظام احكام اسلامي و‏ ‏شرعي زير پا گذاشته شود و مرادتان هم از نظام شخص باشد. شما‏ ‏به چه مجوزي مردم را كتك مي‎زنيد؟ براي اين كه شما را قبول‏ ‏ندارند؟! خب قبول نداشته باشند. مگر شما خداييد يا پيامبريد؟‏ ‏آنچه كه شما به نام اسلام و دين انجام مي‎دهيد موجب بدنامي‏ ‏براي اسلام مي‎شود. چرا با مردم ، تند و خشن برخورد مي‎كنيد؟

‏ ‏خداوند خطاب به پيامبر مي‎فرمايد: (فبما رحمة من الله لنت لهم‏ ‏ولوكنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم‏ ‏واستغفرلهم و شاورهم في الامر) يعني : "اي پيامبر! چون تو نرمخو‏ ‏هستي مردم به تو گرايش دارند، و اگر تند و خشن بودي مردم از تو‏ ‏فراري مي‎شدند." بعد مي‎فرمايد: "براي اين مردم طلب عفو كن ،‏ ‏برايشان استغفار كن و در امر حكومت با آنها مشورت كن." شما‏ ‏آمده ايد خودي ها را هم غيرخودي مي‎كنيد، در حالي كه قرآن‏ ‏مي‎گويد: غيرخودي ها را از خود كنيد، با آنها مشورت كنيد،‏ ‏دستور واقعي اسلام اين است نه آنچه آقايان به اسم اسلام انجام‏ ‏مي‎دهند و دستور مي‎دهند مردم را به قصد كشت بزنند.

‏ ‏ايشان در ادامه فرمودند:
‏ ‏ضرر را از هر كجا بگيريد به نفع است . آقايان از اول ، انتخابات را‏ ‏منحرف كردند. بعد عده اي را زدند عده اي را زنداني كردند، بعد‏ ‏گفتند پرونده انتخابات مختومه شد. اگر مختومه شد پس ادامه‏ ‏بازداشت ها براي چه بود؟ مصاحبه هاي تلويزيوني براي چه بود؟‏ ‏اعتراف گيري چرا؟ محاكمه بر اساس اعترافات تحت فشار براي‏ ‏چه بود؟! مگر بازداشتي ها به انتخابات مربوط نبودند؟ حالا كه‏ ‏پرونده اش را بسته اعلام كردند، بازداشتي ها را آزاد مي‎كردند، از‏ ‏آنها معذرت خواهي مي‎شد، چه بسا اوضاع به اينجا نمي رسيد كه‏ ‏هر روز ادامه پيدا كند. خودتان آمديد و ادامه اش داديد، خود شما‏ ‏تفرقه ايجاد كرديد و حالا آمده ايد از وحدت دم مي‎زنيد؟! اگر به‏ ‏دنبال آرامش و وحدت هستيد براي چه بي گناهان را در بازداشت‏ ‏نگه داشته ايد و با فشار از آنها اعتراف مي‎گيريد و بر اساس همان‏ ‏اعتراف ها محاكمه مي‎كنيد و احكام سنگين صادر مي‎كنيد؟ مگر‏ ‏روايت نداريم كه اعتراف تحت فشار و شكنجه و ارعاب اثري‏ ‏ندارد؟ بدانيد اين اعتراف ها ذره اي ارزش ندارد و بر خلاف‏ ‏موازين اسلام است .

‏ ‏زماني كه ما در رژيم سابق زندان بوديم روزي ازغندي كه بازجوي‏ ‏ما بود به زندان آمد و عباس اشراقي را دستش را گرفت و برد. به او‏ ‏گفتم عباس را كجا بردي ؟ گفت : آزادش كردم . چون حالت صرع‏ ‏دارد و اگر در زندان بميرد در مجامع بين المللي برايمان مشكل‏ ‏درست مي‎كنند. آنها عاقلانه برخورد مي‎كردند ولي اين آقايان‏ ‏آقاي بهزاد نبوي را كه داخل زندان نبود و براي عمل جراحي و‏ ‏معالجه چند روزي مرخصي داده بودند، در حال بيماري به زندان‏ ‏عودت داده اند. آيا اين عمل عاقلانه است ؟! يكي از هموطنان‏ ‏كردمان آقاي احسان فتاحيان را دفعه اول به 10 سال زندان محكوم‏ ‏كردند، پس از تحمل زندان ايشان را به اعدام محكوم كردند! در‏ ‏حالي كه دادگاه تجديدنظر حق ندارد مجازات را تشديد كند. چون‏ ‏10 سال زندان از حداقل مجازات كمتر نبوده است و اين حكم‏ ‏برخلاف قانون است .

‏ ‏ما به اين آقايان مي‎گوييم والله اين كشور مال ما مردم است و ما به‏ ‏كشورمان علاقه داريم . كشور هم حاكميت مي‎خواهد و با‏ ‏شرايطش بايد برقرار باشد. اما كشور مطابق رأي و نظر مردم بايد‏ ‏اداره شود. امام حسن (ع ) طي نامه اي به معاويه مي‎نويسند: پس از‏ ‏رحلت پدرم "ولاني المسلمون الامر من بعده" يعني : پس از‏ ‏شهادت پدرم علي (ع ) مردم مرا ولي و حاكم قرار دادند. ايشان به‏ ‏معاويه نمي گويد: من حاكم هستم چون امام معصوم هستم بلكه‏ ‏رأي و اقبال مردم را مطرح مي‎كند. پس همه كاره مردم اند. بنابراين‏ ‏بايد حقوق ملت استيفا شود.

‏ ‏در قانون اساسي فصل جداگانه اي هست به عنوان حقوق ملت ،‏ ‏آقايان اين اصول را ناديده گرفته اند. در آنجا حق اجتماعات ،‏ ‏اظهارنظر و آزادي مردم آمده است . مراد، آزادي مسئولان نيست‏ ‏بلكه مراد آزادي مردم است.

‏ ‏آيت الله خميني در پاريس درباره آزادي مي‎گفتند: "حتي‏ ‏كمونيست ها هم در حكومت آينده ما حق اظهارنظر دارند." حالا‏ ‏كه مسلمانها هم ، حتي آنها كه براي انقلاب زحمت كشيدند و‏ ‏زندان رفته اند را از حق اظهارنظر محروم مي‎كنند، آنها را بازداشت‏ ‏مي‎كنند و به زور اعتراف مي‎گيرند كه ما ضد انقلاب و ضد نظام‏ ‏هستيم !

‏ ‏همه ما بر اساس آيات قرآن وظيفه داريم كه امر به معروف و نهي از‏ ‏منكر كنيم . صرف دعا كردن كافي نيست و فايده ندارد و نبايد‏ ‏دلمان را به اين كه گوشه اي بنشينيم و دعا كنيم خوش كنيم ، بلكه‏ ‏علاوه بر آن بايد در جاي خودش وارد شد و به وظيفه عمل كرد.‏ ‏امر به معروف و نهي از منكر هم مربوط به امور جزئي نيست بلكه‏ ‏مربوط مي‎شود به امر جامعه و حكومت.

‏ ‏من لازم است همين جا از شما و تمام كساني كه در فعاليت هاي‏ ‏حقوق بشري براي تمامي انسانها فارغ از قوم ، قبيله و عقيده تلاش‏ ‏مي‎كنند تشكر كنم . در اين راه ملاكمان "انسان بما هو انسان" است .‏ ‏مولا اميرالمؤمنين (ع ) به مالك اشتر مي‎فرمايد: با لطف و محبت با‏ ‏مردم برخورد كن چون كه مردم از دو صنف خارج نيستند: "اما اخ‏ ‏لك في الدين او نظير لك في الخلق" : "يا برادر ديني تواند يا مثل تو‏ ‏انسان هستند." بنابراين آنها كه مي‎گويند اسلام را قبول نداريم هم‏ ‏بايد حقوقشان رعايت شود. در اين راه كه قدم برمي داريد قطعا‏ ‏مشكلاتي پيش مي‎آيد، زنداني مي‎شويد، از كار بي كارتان مي‎كنند‏ ‏و فشارهاي ديگر، ولي نااميد نشويد، بردبار باشيد چون قرآن‏ ‏مي‎فرمايد: "انما يوفي الصابرون اجرهم بغير حساب". ان شاء الله‏ ‏موفق و مأجور باشيد و از زحمات شما تقدير و تشكر مي‎كنم.

‏ ‏در پايان اين ديدار، تنديس استوانه اي منشور حقوق بشر توسط‏ ‏دكتر ابراهيم يزدي ، دكتر حبيب الله پيمان و آقاي تقي رحماني به‏ ‏معظم له اعطا شد.

‏ ‏اين تنديس بر اساس استوانه كوروش كبير و مربوط به 539 سال‏ ‏پيش از ميلاد ساخته شده است ، استوانه كوروش كبير به عنوان‏ ‏نخستين منشور حقوق بشر ناميده شده و به تمامي زبان هاي‏ ‏رسمي دنيا ترجمه شده است .

‏ ‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .


‏دفتر آيت الله العظمي منتظري ‏
‏‏1388/9/19

۲ روز تجمع عظیم دانشجویان باهنر کرمان

دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان در ۲ روز پیاپی تجمع اعتراضی گسترده ای برگزار کردند.


به گزارش خبرنامه امیرکبیر در روز ۱۶ آذرماه دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در حالی همراه با دانشجویان سراسر کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند، که نیروهای بسیج و حراست تمام تلاش خود را برای متفرق کردن دانشجویان به کار بستند. شنیده‌ها حاکی از این است که بیش از 10 نفر از دانشجویان پس از ضرب و شتم شدید به دفتر حراست دانشگاه منتقل ‌شد‌ند.

در روز ۱۶ آذر ورود و خروج دانشجویان این دانشگاه نیز به شدت تحت کنترل ماموران حراست بوده است. به نحوی که دانشجویان فارغ‌التحصیل این دانشگاه (با کارت‌های سوراخ شده) اجازه ورود به دانشگاه را پیدا نکردند. حراست دانشگاه کرمان حتی نرده‌ها و دیوارهای اطراف دانشگاه را نیز به شدت تحت نظر داشت.

با این حال دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان در روز دانشجو تجمعی باشکوه ترتیب دادند. دانشجویان در تجمع خود شعارهایی همچون «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «الله اکبر»، «یاحسین میرحسین» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در لینک زیر فیلم مربوط به تجمع روز دانشجو در دانشگاه باهنر کرمان را می‌توانید مشاهده کنید:
http://www.youtube.com/watch?v=Ejb7ftaZVN4

یک روز پس از تجمع روز دانشجو در دانشگاه باهنر کرمان، این دانشگاه همزمان با حضور صفارهرندی مجدداً صحنه تظاهرات گسترده دانشجویان بود.

در روز ۱۷ آذر دانشجویان دانشگاه شهید باهنر به شدت به حضور صفار هرندی در این دانشگاه اعتراض کردند.

با ورود صفارهرندی به تالار وحدت دانشگاه، دانشجویان اعتراض خود را با سر دادن شعارهایی همچون «صفار برو گمشو»، «برادر رفتگر محمود ور دار ببر»، «الله اکبر»، «یاحسین میرحسین»، «دانشجوی سهمیه همینه» و ... نشان دادند.

فیلم اعتراض دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان به صفارهرندی را در لینک زیر می‌توانید مشاهده کنید:
http://www.youtube.com/watch?v=koypIhAkZVY

۲ روز تجمع گسترده اینچینی در دانشگاه باهنر کرمان بی سابقه بوده است.



بيانيه مهم گروهی از فرماندهان و پرسنل ارتش: اگر از راه تجاوز و تعدی به مردم بازنگردند، با واکنش جان برکفان ارتش مواجه خواهند شد!

ویژه خبرنامه گویا - گروهی از فرماندهان و پرسنل نيروی هوايی و نيروی زمينی ارتش جمهوری اسلامی بيانيه‌ی مهمی انتشار دادند. در اين بيانيه آمده‌است: "در روزگاری که هم‌دوش برادران سپاهی جان خود را فدای اين ملت می‌کرديم هرگز گمان نمی‌برديم که ممکن است روزی گروهی از سپاهی‌ها، بر خلاف خواست بخش اعظم پرسنل صادق و ايثارگر سپاه، قدرت سلاح خود را در مقابل اين ملت به کارگيرند." اين گروه از ارتشيان نوشته‌اند: "به آن دسته از تحميل‌شدگان به سپاه که دست تجاوز و تعدی به جان و مال و آبرو و ناموس ملت ايران دراز کرده‌اند و بيش از همه به خون شهدای نيروهای مسلح کشور اعم از سپاهی و ارتشی خيانت کرده‌اند، شديدا اخطار می‌کنيم که اگر از راه رفته بازنگردند، خود را با واکنش جان برکفان ارتش مواجه خواهند ديد." بيانيه را بخوانيد:
به نام يزدان پاک
"ارتش پناه ملت"
درسال های دفاع مقدس که دوشادوش برادران سپاه، از اين آب وخاک دفاع می کرديم، درواقع مشغول دفاع ازشرف وآبرو و حيثيت وجان و مال ملت ايران بوديم. ارزش کشورهم به دليل ارزش ملت ايران است. سلاح ارتشی وسپاهی بايد در راه خدمت به اين ملت به کارگرفته شده وجان آنان هم در راه مردم ايران فدا شود. در روزگاری که همدوش برادران سپاهی جان خود را فدای اين ملت می کرديم هرگزگمان نمی برديم که ممکن است روزی گروهی ازسپاهی ها، بر خلاف خواست بخش اعظم پرسنل صادق و ايثارگرسپاه، قدرت سلاح خود را در مقابل اين ملت به کارگيرند

ارتش خود را پناه ملت می داند و هيچ گاه به خواست سياستمداران برای سرکوب مردم تن در نداده است. به عهد خود برای عدم دخالت درسياست وفادار است اما نمی تواند در مقابل ظلم و تجاوز به هم وطنان خود نيز ساکت بنشيند. به همين دليل به آن دسته از تحميل شدگان به سپاه که دست تجاوز وتعدی به جان ومال وآبرو و ناموس ملت ايران درازکرده اند و بيش ازهمه به خون شهدای نيروهای مسلح کشور اعم از سپاهی و ارتشی خيانت کرده اند، شديدا اخطارمی کنيم که اگر از راه رفته بازنگردند، خود را با واکنش جان برکفان ارتش مواجه خواهند ديد. ارتش پناه ملت است و از ملت آرام وصلح دوست ايران در مقابل هر متجاوزی تا آخرين قطره خون خود دفاع خواهد کرد.
گروهی ازخلبانان وپرسنل هواپيمايی نيروی زمينی ارتش جمهوری اسلامی ايران ( هوانيروز)
جمعی ازفرماندهان وپرسنل گروه سی وسه توپخانه اصفهان
گروهی ازخلبانان وهمافران نيروی هوايی ارتش جمهوری اسلامی ايران(نهاجا)
دانشگاه شهيد ستاری نيروی هوايی ارتش جمهوری اسلامی ايران(نهاجا)
جمعی ازپرسنل ستاد فرماندهی نيروی هوايی ارتش جمهوری اسلامی ايران(نهاجا)
جمعی ازپرسنل مرکزآموزش پشتيبانی نزاجا
جمعی ازاساتيد ومسئولين دانشگاه افسری امام علی(ع)
جمعی ازپرسنل ومسئولين ستاد فرماندهی کل ارتش