وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

ارعاب و تهدید مادری که یک فرزندش در زیر شکنجه جانباخته و فرزند دیگرش در زندان تحت شکنجه است

خبرگزاری هرانا : خانم مهین شادپور مادر یکی از جانباختگان که فرزندش در زیر شکنجه به قتل رسیده به آگاهی شاپور احضار شده و با تهدید و فشار او را وادار کردن برگه ای را امضا نماید که فرزندش بصورت طبیعی فوت نموده است . به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی ، خانم مهین شادپور ۶۸ ساله مادر حسین توکلی برازجانی است که در زیر شکنجه در آگاهی شاپور به قتل رسیده است و فرزند دیگر او عباس توکلی برازجانی که در حال حاضر در بند ۶ زندان گوهردشت بصورت بلاتکلیف بسر می برد. روز یکشنبه گزارشها از درگیری های خونین در زندان گوهردشت خبر دادند که بر نگرانی این مادر افزوده است.




پس از افشای قتل حسین توکلی در رسانه ها و ارسال گزارش آن به سازمانهای حقوق بشری تهدیدات و فشارهای مامورین آگاهی شاپور بر این خانواده شدت یافت.مامورین آگاهی با تماسهای تلفنی ممتد ابتدا ایشان را تهدید می کردند که مسئله قتل فرزندش را نباید پیگیری کند در غیر اینصورت برای فرزند دیگرش که در زندان بسر می برد حکم اعدام صادر خواهند کرد و همچنین سایر اعضای خانواده را تهدید نمودند.. پس از تهدیدات و یک جنگ روانی که بصورت تلفنی و یا مراجعه حضوری افراد موتور سوار به منزل آنها صورت می گرفت آنها را تحت فشار قرار دادند که در قبال قتل فرزندشان سکوت کنند. تا اینکه خانم شادپور را روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ماه به آگاهی شاپور فراخواندند. سرگرد پاسدار نریمانی همراه با ۳ نفر دیگر خانم شادپور را برای چند ساعت مورد بازجوئی و تهدید و فشار قرار دادند.



لازم به یادآوری است ۲۷ تیر ماه ۱۳۸۷ مامورین نیروی انتظامی با یورش به ۲ آپارتمان مسکونی خانواده توکلی برازجانی و شلیک به آنها خانم سودابه شادپور ۵۰ ساله از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفت.آقای عباس توکلی برازجانی و بردارش حسین توکلی برازجانی در مقابل چشمان سایر اعضاء خانواده مورد ضرب وشتم شدید قرار گرفتند و چند ساعت در منزل شخصی آنها مورد شکنجه قرار گرفتند. آقای حسین توکلی برزاجانی ۳۳ ساله در اثر شکنجه های جسمی مستمر در ۶ مردادماه ۱۳۸۷ در سلول کناری برادرش آقای عباس توکلی فوت کرد. در حال حاضر عباس توکلی برازجانی در بند ۶ زندان گوهردشت کرج در حالت بلاتکلیفی بسر می برد. آنها متهم هستند که با نیروی انتظامی درگیری داشته اند و در منزل خود سلاح نگهداری میکردند.




می دانم !بازجو از صبوری تو به تنگ آمده است

چندین بار این مطلب را نوشتم. دفعات پیشین حس جالبی از متن نگارش شده دریافت نمی کردم و در نهایت به این جا ختم شد که می خوانید :




آخرین باری که به بحث نشستیم شامگاه شنبه بیست و سوم خرداد بود که سناریو انتخابات دهم ریاست جمهوری پرده به پرده توسط کودتا گران اجرایی می شد . مردی مختصر ؛ سنجیده می گوید ، تحلیل می کند و خم به ابرو نمی آورد که انگار نه انگار شکست خورده ایم . شکست که نیرنگ و مکر ! « وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ » . ساعتی تا طلوع خورشید نمانده بود . وضو گرفته بود و برای نماز صبح آماده . قامت نمازش را می بندد . سر از سجده که گرفت نگاهی به آسمان کرد و زمزمه ای زیر لب . انگاری که از همان ساعت صبح مردم را در خیابان می دید . دمادم سحر آخرین نفر از جمع ما بود که ستاد را ترک کرد .



صبح شنبه به همراه جهانبخش خانجانی کنار پنجره ایستاده بودند و یورش نیروهای انتظامی را به مردم تاسف می خوردند و خون جگر که باور کنید نسل ما چنین نیست و این چنین نمی خواهد. ( اما چه می شد کرد بعد از آن همه ریخت و پاش به نام کسانی از کسان آزادی اعتراف گرفتند و می گیرند به کام دیگران از ما بهتران ! البته کسی چه می داند شاید هلاهل و زقبوم و زقنبوت شد .) یک هفته از آن روز کذایی گذشت . و حالا بیش از یکصد روز است که در بند است . همسر شجاعش آزاد شده و تنها دلخوشی ما شده است خبر ملاقات های دوشنبه به دوشنبه با او در زندان .



بهمن ! خوب می دانم بازجوی تو از صبوری و مناعت طبع ات به تنگ آمده است . ولی باز تحمل زندان و در بند بودن شرف دارد. نه اینکه در زندانی ، اما زندانی که تو هستی کجا و این که ما هستیم کجا . باور کن این جا در این شوره زار یأس، خارج از آنجا که توهستی حتی قلم هایمان را تبدیل به میله های سلولی برایمان کرده اند و چه دردی است که این روزها جز به نجوا نمی توان از آزادی و خون دل هایی که خورده اند گفت .



همه این ها را به بهمن احمدی امویی می گویم .نوشتن از یک معلم روزنامه نگاری آن هم در این خفقان چیزی جز درس پس دادن به استاد نیست ، نه ترسی در کار است و نه اعترافی ، نه دادگاهی ...



*همراه و همکار بهمن احمدی امویی در وب سایت خرداد نو




بعد از سیب زمینی رایگان، نوبت به چای رسید

يك منبع آگاه در وزارت جهاد كشاورزي از توزيع چاي خشك ايراني بين مردم به صورت رايگان خبر داد .




اين منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي وطن(watan.ir)گفت: از آنجا كه محصول چاي از اقلام خريد تضميني است و قانون 1368 خريد تضميني مجلس شوراي اسلامي دولت را ملزم مي كند براي حمايت از كشاورزان برخي از محصولات را به صورت تضميني و بر اساس قيمت مصوب خريداري كند.

.

وي در ادامه اظهار داشت: در اين ميان چاي نيز از اين دست محصولات به شمار مي رود كه دولت از كشاورزان گيلاني و مازندراني به صورت تضميني خريداري مي كندكه با طي تشريفات قانوني به صورت مزايده به فروش مي رسد .



بيشتر اين محصول در بازار داخل مصرف مي شود و مقداري نيز در انبارها باقي مي ماند كه دولت بنا دارد تا چاي مانده در انبارها را در اختيار مردم قرار دهد و آن را توزيع كند .



البته زمان و نحوه توزيع چاي هنوز مشخص نشده است كه به محض اطلاع از آن به آگاهي مردم خواهد رسيد.



وي افزود به دليل تغيير ذائقه مردم در مصرف چاي و تمايل به مصرف چاي زود رنگ و معطر باعث شده تا تمايل به مصرف چاي ايراني كه دير رنگ است كاهش پيدا كند در صورتي كه چاي ايراني داراي خواص دارويي نيز هست و چاي كاملا سالمي است و فاقد مواد رنگ دهنده و طعم دهنده شيميايي است و زياني به سلامت انسانها وارد نمي كند .


اخبار دانشگاه‌ها- بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به مناسبت آغاز سال تحصیلی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به مناسبت آغاز سال تحصیلی بیانیه ای صادر کرد.










به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این بیانیه به تداوم بازداشت ضیاء نبوی یکی از دانشجویان این دانشگاه و نیز دبیر شورای دفاع از حق تحصیل اشاره شده است و هم چنین ضمن اشاره به برگزاری دادگاه های نمایشی و اعتراف گیری های دروغین، این انجمن امادگی خود را برای تشریک مساعی در زمینه نهادینه کردن اصول آزادیخواهی همراه با دیگر تشکل های دانشجوئی اعلام کرده است.



متن این بیانیه به شرح زیر است:



اوست که شکست ناپذیر است



به ياد ضیا نبوی عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل که به جرم ابراز عقیده و تلاش برای استیفای حقوق اولیه ی خود و دیگرانی که از تحصیل محروم شدند، اکنون در بند ظالمان و جاهلان است.



حوادث پس از انتخابات مسائل بسیاری را برای جامعه ی ایرانی مشخص نمود. گرگانی که در لباس میش بودند با دست خود ماهیتشان را آشکار ساختند.

ستمکاران از شدت سراسیمگی، عنان ازکف داده، ظلم خویش را با تمام وجود فریاد زدند و می زنند.



به تجمعات مسالمت آمیز مردم وحشیانه هجوم بردند و ندای آزادی خواه ملت را با گلوله پاسخ دادند تا صراحتآ اذعان دارند که پیروان راه عوامل کشتارهای خرداد 42 و57 شهریور هستند.



به بند کشیدند و شکنجه کردند و دادگاه های فرمایشی را به نمایش گذاشتند تا اعتراف کنند عدالت برایشان شعار فریبنده ای بیش نیست.

و در مقابل، آزادی خواهان، آزادگی شان را به همگان نشان دادند. مردان راستین دین که سنگینی بار امانت نهاده شده بر دوششان را می دانند، حساب خود را از پیامبران دروغین جدا نمودند و حقی که برگردن داشتند ادا کردند تا در پیشگاه باریتعالی شرمنده نباشند.



بابل و دانشگاه صنعتی نوشیروانی نیز از این قاعده مستثنی نبود. حمله ی بی رحمانه به مردمی که تنها برای مطالبه ی حقوقشان به خیابان ها آمده بودند، ایجاد جو نا امنی در دانشگاه و خوابگاه، دستگیری های هدفمند فعالین دانشجویی و بازداشت چند هفته ای آنان، تشکیل دادگاهی کاملآ صوری و فرمایشی برای یاران دربندمان و به اتهاماتی واهی و مضحک نظیر" اقدام علیه امنیت ملی" و " ارتباط با گروه های تروریستی " و در نهایت صدور احکام ظالمانه ی حبس و محرومیت از تحصیل برای این عزیزان و در این اواخر تکمیل این احکام توسط کمیته ی انضباطی دانشگاه ازجمله اقداماتی است که جهت ایجاد رعب و وحشت در فضای دانشگاه و حتی شهر انجام شده است. گرچه این مسائل نوعآ بسیار سخت و جانکاه اند اما با نگاهی کلی تر در می یابیم اتفاقات اخیر نمایش زیبایی بود که سمت و سو و ماهیت تمامی طرف های درگیر را نشان می داد و پرده ی دروغ و ریا را از هم می درید. باید اذعان داشت با تمام مصائبی که متحمل شدیم «چیزی جز زیبایی ندیدیم».



در پایان لازم به ذکر است انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل جنبشی که به نام جنبش سبز موسوم شده است را بی شک نتیجه ی مجاهدت های طولانی مدت آزادی خواهان این مرز و بوم می داند اما به عقیده ی ما این حرکت هنوز درنیمه ی راه است و در سطح جامعه بیشتر حالت سلبی دارد تا ایجابی. گلی است که سرشته شده اما به پیمانه ی آزادی خواهی نرفته است و از این پس وظیفه ی خویش را گسترش و نهادینه کردن ارزش ها و اصول آزادی خواهانه در بستر ایجاد شده می دانیم و آماده ایم تا در این راه با تمامی تشکل های دانشجویی و مدنی مساعی مشترک داشته باشیم.



به امید فردایی بهتر برای ایران

انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل

88/7/13




احمدی نژاد جهت اداره ی امور دولتش دست به دامان کارشناسان آمریکایی شد/ورود 2500 کارشناس آمریکایی به کشور

در پی مذاکرات مستقیم بین جمهوری اسلامی و آمریکا، مقامات آمریکایی برای نشان دادن حسن نیت خویش دو هزار و پانصد تن از کارشناسان خبره ی خویش را جهت کمک در اداره ی دولت احمدی نژاد به ایران اعزام کردند.


از همان ابتدای سال پنجاه و هفت کشور با معضلی مواجه شد به نام فرار مغزها، این معضل تا بدان جا پیش رفت که دولت برای اداره ی کشور دست به دامان افرادی شد که کوچکترین تجربه و تخصصی در زمینه ی اجرایی و مدیریتی نداشتند و اگر کشور در شرایط طبیعی و نرمال بود چه بسا اکثر دولتمردان و سیاست مداران امروز ایران از مناصبی چون رفتگر و کاسب دوره گرد فراتر نمی رفتند.

اخیرا پس از سی سال جمهوری اسلامی باب مذاکرات مستقیم با آمریکایی ها را گشوده است، طرف آمریکایی نیز که به خوبی از فقدان نیروی متخصص و کارآمد در دولت باخبر است برای نشان دادن حسن نیت خویش، دو هزار و پانصد تن از کارشناسان از رده خارج شده خویش را جهت کمک به اداره ی امور به ایران اعزام کرده است.

این کارشناسان گرچه از نظر آمریکایی ها از رده خارج شده هستند اما قطعا تجارب آن ها در اداره ی امور کشور از افرادی چون احمدی نژاد و کابینه اش بیشتر خواهد بود. بنابر اطلاعات موثق، کشتی حامل این کارشناسان هم اکنون در بندر بوشهر پهلو گرفته است.

تنی چند از مقامات ارشد دولت نظیر محمد رضا رحیمی و اسفندیار رحیم مشائی برای استقبال از این کارشناسان به بوشهر سفر کرده اند. انتظار می رود این کارشناسان در روزهای آتی کار خود را در هئیت دولت شروع کنند.

پیش از این نیز شاهد ورود کارشناسان خارجی به کشور بوده ایم که آخرین آن بر می گردد به حضور کارشناسان قبرسی که البته چندان در اداره ی امور کشور موفق نبودند، حال ببینیم این کارشناسان آمریکایی چه خواهند کرد

اخبار دانشگاه‏ها - چهارمین روز اعتراضات دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت


سه شنبه 14 مهر 1388 برای چهارمین روز متوالی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت هم صدا با دیگر دانشجویان سراسر کشور فریاد اعتراض سر دادند.








به گزارش موج سبز آزادی، از ساعت 12:30 ظهر مانند روزهای گذشته جمعیت بسیاری در نهارخوری پسران با سر دادن شعارهای "الله اکبر" و "یا حسین میر حسین" فریاد اعتراض خود را به گوش حامیان کودتا رساندند. رئیس حراست دانشگاه علم و صنعت به همراه تعدادی از مامورین حراست و افراد بسیج دانشگاه نیز مانند روزهای قبل با حضور در نهارخوری و اطراف آن سعی در ارعاب و تهدید دانشجویان داشتند. شنیده ها حاکی از آن است که این عده با شناسایی دانشجویان ساعاتی بعد با خانواده آن‏ها تماس گرفته و سعی در تهدید دانشجویان و خانواده‏های آن‏ها برای در سرکوب اعتراضات دارند.



طی روزهای گذشته مامورین حراست نسبت به اخذ کارت‏های دانشجویی برخی از معترضین و ممنوع الورود کردن و احضار تعدادی از آن ها به کمیته‏ی انضباطی اقدام کرده‏اند که این تحرکات از موج اعتراضات دانشجویان نکاسته و باعث طرح‏ریزی‏های دیگری نیز از جانب دانشجویان شده‏است.



همچنین در دانشکده‏های مختلفی از دانشگاه علم و صنعت دانشجویان به مناسبت سالروز تولد مهدی کروبی به توزیع شیرینی و شکلات پرداخته و از شجاعت‏های وی تجلیل کردند


مرگ سمیه جعفر قلی دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک به ضرب گلوله ماموران انتظامی/ ممانعت مدیریت دانشگاه از برگزاری مراسم یادبود این دانشجو

چهارشنبه، ۱۵ مهر، ۱۳۸۸


مدیریت دانشگاه امیرکبیر به درخواست نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم یادبود برای یکی از دانشجویان و نیز کارمند این دانشگاه که چند روز قبل به ضرب گلوله ماموران نیروی انتظامی کشته شد، ممانعت بعمل آوردند.





به گزارش خبرنامه امیرکبیر، سیمه جعفر قلی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر و یکی از کارکنان مرکز تحصیلات تکمیلی آموزش های مجازی در هفته ی نخست مهرماه، در حالیکه به همراه حمیدرضا و سارا؛همسر و دختر 8 ماهه اش در حال بازگشت از قم به تهران بودند، بر اثر اشتباه فاحش یکی از ماموران نیروی انتظامی، که در همان حین در تعقیب خودروی دیگری بوده اند، در اتوبان تهران-قم و شلیک گلوله بسر زخمی شده و جان سپرد.



بدنبال مرگ دلخراش این دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک، جمعی از دانشجویان دانشکده کامپیوتر و اعضای شورای صنفی این دانشکده برای برگزاری یک مراسم یادبود برای این دانشجوی بیگناه، با ممانعت ها و سنگ اندازی های عجیب مدیریت انتصابی دانشگاه پلی تکنیک شده اند.



به گزارش خبرنامه امیرکبیر، دیروز علیرضا رهائی طی تماسی با رئیس دانشکده کامپیوتر این دانشگاه شخصا به وی دستور ممانعت از هرگونه برنامه یادبود برای این دانشجوی کشته شده را داد. هم چنین واعظ از مسئولان حراست پلی تکنیک نیز به دستور نهادهای امنیتی تلاش زیادی برای ممانعت از این مراسم بعمل آورد.



این واقعه دلخراش در حالی رخ داد که پس از گذشت 10 روز از این فاجعه طی تماس های مکرر از سوی ارگان های مختلف لغو فوری مراسم یادبود درخواست شد.اما با پیگیری و اصرار مسئولان دانشکده کامپیوتر و نیز مسئولان مرکز تحصیلات تکمیلی آموزش های مجازی این مراسم روز گذشته در سکوت و بی خبری کامل و نیز بی اطلاعی دانشجویان در این دانشگاه برگزار شد.



ممانعت از برگزاری مراسم یادبود برای این دانشجوی در حالی است که جمع گسترده ای از دانشجویان این دانشگاه از آغاز سال تحصیلی، از حضور بر سر کلاس های درس منع شده و از ثبت نام آنها نیز جلوگیری بعمل آمده است.



هم چنین با وجود احتمالاتی مبنی بر حضور کامران دانشجو در این دانشگاه طی روزهای آتی جمع قابل توجهی از دانشجویان به این دانشگاه ممنوع الورود شده اند.



گفتنی است مدیریت دانشگاه و نهادهای امنیتی از بیم اعتراضات گسترده دانشجوئی به مرگ دلخراش این دانشجو، تاکنون برای عدم اطلاع رسانی خبری پیرامون این حادثه هولناک تلاش های زیادی نموده اند.


صدور حکم اعدام برای یکی از متهمان وقایع پس از انتخابات

کمیته گزارشگران حقوق بشر- محمدرضا علی زمانی، عضو انجمن پادشاهی ایران که در جلسه دوم محاکمه عوامل دخیل در اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری، اعترافات مفصلی از وی اخذ گردید و سخنان وی در دادگاه انقلاب با پخش تلویزیونی نیز مواجه شده بود، روز دوشنبه 13 مهرماه از بند 209 زندان اوین به شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی منتقل شده و حکم اعدام به وی ابلاغ شد.




هیچ یک از متهمانی که در جلسات دوم و سوم دادگاه های علنی، مورد محاکمه قرار گرفتند، امکان دسترسی به وکلای انتخابی را نداشتند و با وکلای تسخیری مورد تأیید دادگاه انقلاب، در این محاکمات حضور یافته بودند.



کميته گزارشگران حقوق بشر


احمدي نژاد: اعتراض ها متوجه من نيست

‌بسياري از كشته شدگان طرفداران دولت بودند./ انتخابات ما يك الگوي جديد از دموكراسي بود./ كانديداهاي رياست جمهوري همه مباني جمهوري اسلامي را به چالش كشيدند و بعضي هم گفتند ما مي خواهيم نظام را عوض كنيم.


عصرايران: محمود احمدي نژاد ،‌ در سفر امسال خود به نيويورك گفت وگويي اختصاصي با شبكه آمريكايي PBS داشت كه سه شنبه شب ،‌مشروح آن از شبكه يك سيما پخش شد.



به گزارش عصرايران ،‌ رئيس جمهور در اين گفت وگو در پاسخ به سوالات مكرر "چارلي رز" راجع به انتخابات در ايران ،‌ضمن تاكيد بر اين كه منتخب واقعي مردم و رئيس جمهور قانوني كشور است درباره اعتراضات صورت گرفته نسبت به نتايج انتخابات گفت:‌ بيش از 90 درصد از مردم متقاعد شده اند كه انتخابات به درستي برگزار شده است و فقط يك عده تحت تاثير جريان هاي سياسي هستند كه آنها هم اعتراض شان به من نيست، به انتخابات هم ايراد ندارند ، خودشان مي گويند ، انتخابات بهانه است.



احمدي نژاد افزود: آنها شايد برخي رفتارها را در كشور ما نپسندند كه البته ما انان را نكوهش نمي كنيم زيرا هر كس مي تواند نظر خودش را داشته باشد ولي آنچه اجرا مي شود ،‌بايد از طريق قانون باشد و هر كسي كه راي اورد مي تواند سلائق اش را اجرا كند.



وي تاكيد كرد:‌انتخابات صد در صد آزاد بود تا جايي كه كانديداهاي رياست جمهوري همه مباني جمهوري اسلامي را به چالش كشيدند و بعضي هم گفتند ما مي خواهيم نظام را عوض كنيم.



احمدي ن‍ژاد با اشاره به حضور 85 درصدي مردم در انتخابات گفت:‌در كجاي دنيا اين حجم از مشاركت وجود دارد؟ اين يك تراز جديد در دموكراسي و يك الگوي جديد است.



وي درباره قتل ندا آقاسلطان نيز گفت: ما به دنبال قاتل وي هستيم و قتل او را يك سناريوي پيچيده مي دانيم.



احمدي نژاد با ابراز ناراحتي از كشته شدن تعدادي از هموطنانمان در حوادث بعد از انتخابات گفت: اكثر آنها مردم عادي بودند كه در راه مهماني يا خريد و... متاسفانه كشته شدند. ‌بسياري از كشته شدگان طرفداران دولت بودند.

خواهر محمد کامرانی: ما مطمئنیم که محمد در کهریزک کشته شده


خواهر محمد کامرانی: ما مطمئنیم که محمد در کهریزک کشته شده


سعید مرتضوی: کشته‌شدگان کهریزک آسیب‌دیدگی قبلی داشتند



Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: محمد کامرانی (راست) و محسن روح‌الامینی دو تن از کشته‌شدگان کهریزکدر حالی که اعلام شده گزارش کمیته‌ی ویژه‌ی مجلس در مورد بازداشت‌گاه کهریزک به زودی منتشر می‌شود، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران در یک مصاحبه، دخالت خود در انتقال زندانیان به این بازداشت‌گاه را انکار کرد.



همه‌چیز از یک گزارش آغاز شد. روز شنبه یازدهم مهرماه پایگاه خبری جهان نیوز از سایت‌های نزدیک به دولت دهم، اعلام کرد که اطلاعاتی در مورد متهم اصلی جنایت کهریزک به دست آورده است. در این گزارش عنوان شده بود که انتقال زندانیان به کهریزک با ابلاغیه‌ی کتبی رئیس وقت قوه‌ی قضائیه تنها در اختیار یک مقام قضایی بوده و هیچ فرد دیگری اجازه اعزام زندانیان به کهریزک را نداشته است.







طبق این گزارش به محض اینکه آیت‌الله خامنه‌ای از انتقال بازداشت‌شدگان به کهریزک مطلع می‌شود دستور می‌دهد که زندانیان به جای دیگری منتقل شده و کهریزک نیز تعطیل شود. اما این مقام قضایی به این بهانه که جای دیگری برای زندانیان وجود ندارد از دستور رهبر جمهوری اسلامی سرپیچی می‌کند.







بنا بر گزارش سایت جهان‌نیوز آقای خامنه‌ای برای بار دوم به دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید می‌کند که کهریزک باید تعطیل شود. اما مقام قضایی یادشده باز هم از دستور سرپیچی می‌کند تا اینکه حال چند نفر از زندانیان کهریزک وخیم می‌شود و سه نفر از آنان به نام‌های محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی در راه انتقال به زندان اوین جان می‌سپارند.







در ادامه‌ی این گزارش آمده است: «با توجه به بازداشت مسئولین زندان کهریزک و ۱۰ نفر از پرسنل نیروی انتظامی، فشارهایی از سوی این مقام قضایی (که طبق گزارش هیات ویژه‌ی مجلس، متهم اصلی این پرونده است) در جریان می‌باشد که این گزارش قرائت نشود و صرفاً به نام چند متهم نیروی انتظامی بسنده شود. همچنین پزشکی قانونی هم از سوی این مقام قضایی تحت فشار بود تا گزارش خلاف واقع منتشر نماید و دلیل مرگ این افراد را مننژیت اعلام کند اما این سازمان علی رغم فشارها گزارش صحیح را منتشر کرد و اعلام نمود که علت مرگ جان‌باختگان کهریزک مننژیت نبوده است».



در گزارش سایت جهان نیوز هیچ نامی از این ’’مقام قضایی‘‘ برده نشده است اما یک روز پس از انتشار این گزارش، سایت پرچم که گفته می‌شود توسط نمایندگان حامی احمدی‌نژاد اداره می‌شود، برای اولین بار پس از ماجرای کهریزک با سعید مرتضوی دادستان سابق تهران در این مورد گفت و گو کرد و به طور مستقیم از او به عنوان کسی یاد کرد که در گزارش جهان نیوز به عنوان متهم اصلی کهریزک نامیده شده بود.







این گفت و گو با این پرسش آغاز شد: «آقای مرتضوی اولین نکته‌ای که این روزها به نوعی ابهام و اشکال در مدیریت واقعه کهریزک به وجود آورده ماجرای تلفن دبیر شورای عالی امنیت ملی به شماست که پیام رهبری را درباره تعطیلی این بازداشتگاه ابلاغ کرده و گفته می‌شود که شما از فرمان رهبری تمرد کرده و به دلیل تاخیر در انجام دستورات ایشان فجایع کهریزک رخ داده است». بدین ترتیب برای اولین بار نام سعید مرتضوی مستقیما به عنوان متهم اصلی کهریزک در رسانه‌ها برده شد.







سعید مرتضوی دراین گفت و گو ماجرای تلفن دبیر شورای عالی امنیت ملی به خود را تایید کرد اما گفت که این تلفن در ۲۲ تیرماه بوده و هیچ ربطی به ماجرای کهریزک نداشته چرا که همانطور که در رسانه‌ها نیز منتشر شد، ابلاغ دستور تعطیلی کهریزک توسط آقای خامنه‌ای در مرداد ماه بود و نه در تیرماه.







Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: سعید مرتضوی دادستان سابق تهران می‌گوید بازداشت‌گاه کهریزک در حوزه استحفاظی او نبوده مرتضوی همچنین ادعا کرده که بازداشت‌گاه کهریزک هیچ مشکلی از نظر امکانات نداشته و در انتهای هر قسمت چندین سرویس بهداشتی با تجهیزات کامل وجود داشته است. وی همچنین گفته است: «هیچ کس ادعا نکرده که تجاوز و یا تعرضی در این زندان به او شده است. مثلا از جمله شکایت‌های زندانیان این است که مثلا مسئول بند یا زندانبان در ورزش اجباری آنان را بسیار اذیت کرده است. یا احیانا برخورد نامناسبی از سوی مامور زندان انجام شده است. حتی این سه تنی که در کهریزک جان باخته‌اند نیز در درگیری ها و اغتشاشات مجروح شده و به کهریزک برده شدند که دو تن از آنها به بیمارستان منتقل و یک تن نیز در راه جان باخت».







آزاده کامرانی خواهر محمد کامرانی یکی از کشته‌شدگان کهریزک در گفت و گو با دویچه‌وله می‌گوید مطمئن است که برادرش در کهریزک جان سپرده: « صددرصد. ما شک نداریم. ما خودمان از سلامت کامل محمد اطلاع داشتیم و هر بلایی که سر محمد آمده، همه توی کهریزک بوده. ما که به این مسئله شک نداریم و مطمئناً پزشکی قانونی هم همه را ثابت می‌کند. اصلاً برای ما جای هیچ شکی نیست. برای مردم هم همینطور».







وی در مورد علت مرگ محمد طبق گزارش پزشک قانونی می‌گوید: «گزارش پزشکی قانونی را هنوز به دست خود ما هم نرسانده‌اند. اما تا جایی که وکیل و تا حدودی هم پدرم اطلاع دارد، چه در مورد روح‌الامینی و چه در مورد محمد، پزشکی قانونی خودش عنوان کرده که به خاطر ضرب و شتم و شکنجه‌ای که شده‌اند، (نارسایی کلیه و کبد در اینها ایجاد شده بود».







آزاده کامرانی می‌گوید در گزارش پزشک قانونی هیچ صحبتی از مننژیت یا بیماری قبلی نیست. جهان نیوز هم در گزارش خود نوشته بود که پزشکی قانونی علت مرگ را مننژیت اعلام نکرده است.







بازداشت‌گاه کهریزک در حوزه‌ی دادستان تهران نیست!





ادعای دیگری که مرتضوی در گفت‌وگوی خود با خبرنگار پرچم مطرح کرده این است که اصلا بازداشت‌گاه کهریزک در حوزه‌ی استحفاظی تهران نیست و بنابراین مسئولیت آنجا هم با دادستان تهران یعنی مرتضوی نبوده.







خلیل بهرامیان وکیل و حقوقدان در این مورد می‌گوید: «ایشان دقیقاً در این مصاحبه مطرح می‌کند که خودش به‌عنوان یک مدیر زیر نظر آقای شاهرودی تمام کارهای زندان کهریزک را انجام داده. این فاجعه است! این فاجعه‌ای است که آقای مرتضوی آن را انجام داده، بعد نازشست هم به او داده‌اند و او را معاون دادستان کل کشور کرده‌اند. او در این مصاحبه تمام چیزها را مطرح می‌کند، بعد می‌بیند که کوره خیلی داغ است، می‌گوید در حوزه‌ی من نیست. مرد حسابی! تمام کارها را در تهران تو انجام دادی، چه کسی دستور داده که زندانیان را به کهریزک ببرند؟ مگر اینها در تهران نبودند، چرا آنها را به کهریزک فرستادی؟ حالا می‌خواهد تقصیرها را گردن دادستان کهریزک یا رییس مجتمع قضایی کهریزک بیندازد البته از نظر من او هم مسئول است، اینها همه بایستی تحت پیگرد قرار بگیرند که البته در ایران امکان‌پذیر نیست و این قضیه ‌به نظر من مقوله‌ی جنایت علیه بشریت است و عاملان آن باید به محاکمه کشیده بشوند و تحت پیگرد قرار بگیرند. به نظر من در این جریانات خیلی‌ها باید تحت پیگرد قرار بگیرند، ازجمله آقای مرتضوی به‌عنوان مسئول مستقیم تمام این مسایل باید تحت پیگرد قرار بگیرد».







اما دادستان سابق تهران تنها به گفت و گو بسنده نکرد و در روز سیزدهم مهرماه طی نامه‌ای که سایت تابناک آن را منتشر کرد، مدعی شد که علیرضا زاکانی نماینده‌ی مجلس که ماجرای تلفن دبیر شورای عالی امنیت ملی به مرتضوی را برای رسانه‌ها فاش کرده بود، با وی خصومت شخصی دارد.







مرتضوی یک بار دیگر مطالبی را که در مصاحبه با پرچم گفته بود در نامه‌ی خود تکرار کرده و مدعی شده که تاریخ تلفن دبیر شورای امنیت به وی توسط زاکانی تغییر داده شده. وی همچنین گفته است: «انگیزه مغرضانه آقای زاكانی از این جعل تاریخ و انتساب کذب مسلما فضاسازی كاذب و انتقام‌گیری شخصی است که قبلا در مطبوعات و سایت مورد اشاره در موضوعات دیگر نیز سابقه دارد».







وی همچنین در این نامه تایید می‌کند که بازداشت‌گاه کهریزک زیر نظر دادگستری استان تهران، دادسرا و فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ حدود ۱۰ سال قبل تاسیس شده بود.







نام بردن از نیروی انتظامی تهران در جریان کهریزک تنها از سوی مرتضوی صورت نگرفته. قبل‌تر برخی از سایت‌های خبری از احمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ به عنوان یکی از آمران و حتی عاملان شکنجه‌ی زندانیان در کهریزک نام برده بودند.







Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: احمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ یکی دیگر از متهامان احتمالی پرونده کهریزک در کنار سعید مرتضویرادان در نشست مطبوعاتی‌اش در پاسخ به این اتهام گفت: «اقدام دومی که در انقلاب‌های رنگین صورت می‌گیرد این است که در صوت موفق نشدن تلاش می‌کنند نیروهای اثرگذار را از صحنه خارج کنند. ضربه‌هایی هم وارد شد که هدف، خارج کردن نیروهاست تا اگر غائله‌ای پیش آمد نتوانند کارآیی لازم را داشته باشند».







اما اینکه چرا مرتضوی اصرار بر این دارد که همه‌چیز در کهریزک عادی بوده، شاید به نوعی خود تاییدکنننده جنایاتی باشد که در این بازداشت‌گاه در فاصله‌ی روزهای ۱۸ تا ۲۳ تیرماه روی داده.







خواهر محمد کامرانی یکی از کسانی که در این فاصله در کهریزک جان باخته می‌گوید: «من فکر می‌کنم این سخنان آقای مرتضوی طبیعی باشد. چون هیچ کسی نمی‌آید مسئولیت این جنایت‌ها را به‌عهده بگیرد. خب طبیعی است که آقای مرتضوی یک جور از خودشان دفاع می‌کنند، نیروی انتظامی هم جور دیگری از خودش دفاع می‌کند. منتها حالا ما منتظریم ببینیم دادگاه چه رأیی می‌دهد و چه کسی را متهم می‌کند. این صحبت‌هایی که آقای مرتضوی گفتند، خب این باعث تأسف است ولی انتظار دیگری نمی‌شود از ایشان داشت. اینها همه عوام‌فریبی است».







آیا مرتضوی محاکمه می‌شود؟





این که دو سایت که هردو وابسته به دولت هستند، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران را به عنوان متهم اصلی پرونده‌ی کهریزک زیر سوال برده‌اند، کمی غیرعادی است. آیا واقعا دستگاه قضایی با حمایت دستگاه اجرایی و البته قوه‌ی قانون‌گذاری قصد محاکمه‌ی دادستان جنجالی تهران را دارد؟







خلیل بهرامیان به این موضوع خوش‌بین نیست: «آقای مرتضوی را به‌عنوان معاون دادستان کل کشور تعیین کرده‌اند. اگر قرار بود ایشان تحت پیگرد قرار بگیرند، قبل از این که به ایشان پستی واگذار می‌شد، باید این کار می‌شد. شرط اول برای تحت پیگرد قرار گفتن یک قاضی، تعلیق قضایی ایشان است. بنابراین به نظر من این فعلاً یک بحث سیاسی و برای سرگرمی است که البته از طرف برخی نمایندگان و خود دستگاه اقتدارگرا ترتیب داده شده است».







ورود حداقل سه نماینده‌ی مجلس، زاکانی، سروری و تجری به این ماجرا نیز نظر بهرامیان را تغییر نمی‌دهد. او می‌گوید خود این نمایندگان نیز در ماجراهای پیش‌آمده پس از انتخابات و در موضوع کهریزک متهم‌اند و باید مورد پرسش قرار بگیرند: «به نظر من خود نمایندگان مجلس هم نمی‌توانند در این قضایا بی‌نظر بوده باشند چرا که این بازداشت‌ها و بگیروببندها بخصوص در تهران نمی‌تواند بدون تأیید و تجویز کمیسیون امنیت اجتماعی صورت بگیرد و این نمایندگان مجلس هم از نظر من اکثریت قریب‌ به اتفاقشان دستشان به این مسایل آلوده است. به نظر من آن چیزی که دارد اتفاق می‌افتد، باج‌گیری وامتیازگیری است. اصولاً سیستم قضایی کشور به نحوی است که توسط افراد کوچک اداره می‌شود و این افراد کوچک نمی‌توانند کار بزرگی مثل اجرای عدالت را انجام بدهند».







محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر کسانی هستند که تا کنون نامشان در فهرست کشته‌شدگان کهریزک برده شده. گفته می‌شود فرد چهارمی نیز یک هفته پس از آزادی از کهریزک فوت شده که اطلاعات دقیقی از وی در دست نیست. یک شخص مطلع که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با دویچه‌وله از «رامین آقازاده» به عنوان این فرد چهارم نام برد.







میترا شجاعی

تحریریه: بهرام محیی