وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

نامه سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان به مهدی کروبی

اجلال قوامی ، سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان در نامه ای به مهدی کروبی شهامت و شجاعت وی را در دفاع از حقوق شهروندی ستود. قوامی در نامة خود نهادینه کردن فرهنگ حقوق بشری را نیازمند عزمی ملی و پرداخت هزینه عنوان نموده است . متن کامل نامه در پی می آید.
جناب آقای کروبی ؛
با سلام و درود فراوان
خُنک آن قماربازی که بباخت هر چه بودش
بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر
« از رهگذر نقد کردن نظریه های خود می توانیم کاری کنیم که نظریه ها، فدای ما شوند و به عوض ما از بین بروند ... می توانیم آزمونها و فرضیه های موقت خود را از طریق بحث عقلانی به نحو نقادانه حذف کنیم . بی آنکه خود را حذف نمائیم ... اگر روش بحث عقلانی نقادانه تثبیت بشود، این امر کاربرد خشونت را از یاد می برد، زیرا خرد نقاد تنها بدیلی است که تا کنون برای خشونت یافته شده است.
کارل پوپر ، اسطوره چارچوب »
فضای سنگین کنونی حاکم بر کشور و بازداشتهای فله ای این ذهنیت را به وجود آورده که پروژه اصلاح به بن بست رسیده و دیگر امیدی به پرداخت قرضهای انبوه دولت به ملت وجود ندارد. اینک باید در زمستان طولانی فرار رسیده فریاد برآورد که « هوا بس ناجوانمردانه سرد است »
جناب شیخ مهدی کروبی دگر اندیش !
بحران مشروعیت که پس از فوت بنیانگذار انقلاب دامن نظام سیاسی را گرفت ، درمان نشد و نظام سیاسی تکلیف خود را درباره سه نوع مشروعیت ، سنتی ، کاریزماتیک و قانونی روشن نکرد و اعلام نداشت که مبنای حکمرانی خود را بر پایه کدام یک از این سه قرار خواهد داد. که این مسئله توسط نخبگان به پرسش گرفته شد و لذا بحران مشروعیت به طور طبیعی و در چنین شرایطی متولد شد. بحران مشروعیت به دنبال خود بحران و شکاف دولت – ملت را پدید آورد که این شکاف پس از انتخابات 22 خرداد 88 به بحرانی ترین شکل خود رسید.
شیخ اصلاحات!
نمیخواهم از منظری فلسفی و در چارچوب اندیشه سیاسی بحرانهای موجود را بشکافم که همگان نیک میدانیم در شرایط فعلی بحرانهای متعددی به جهت اعمال سیاست های نادرست به وجود آمده که همگی به توجیه ایدئولوژی سرکوب ، خشونت ، رعب و وحشت از سوی پاره ای از تازه به دوران رسیده ها به وجود آمد ه است .
در غیاب مشروعیت قانونی ، قرائت فاشیستی و سلطنتی از دین توسط ایدئولوگها خلق شد تا خشونت و سرکوب را توجیه کند.
نیک به یاد دارید که پروژه قتل عام درمانی دگر اندیشان و دگرباشان توسط همین ایدئولوگهای خشونت طراحی و اجرا شد.
این پاره ای از مشکلات ساخت سیاسی در ایران می باشد که احتیاج به درمان داشت و گویا جنابعالی و دیگر کاندیدای تحول خواه مهندس موسوی عزم اصلاح آن را داشتید.
جناب آقای کروبی!
نظامهای اصلاح پذیر که تغییر مستمر حکومت به وسیله مردم را از راه انتخابات آزاد و دموکراتیک می پذیرند و خود را مکلف به تأمین مطالبات مردم می دانند در میان دو سر یک طیف قرار دارند: اصلاحات حداکثری و اصلاحات حداقلی
قانون اساسی و ظرفیت سیاسی برخی نظامات ، حداقلی از اصلاحات را مجاز می شمارد اما قانون اساسی و ظرفیت سیاسی برخی نظام ها راه حداکثر اصلاحاتی را که مردم خواستار آن باشند هموار کرده است. آنچه که جنابعالی به دنبال آن بودید ، این است که بخش های مهمی از قانون اساسی جمهوری اسلامی که متضمن حقوق است متروک مانده و لذا با عملی شدن آن بخشی از مطالبات مردم تأمین خواهد شد. به گمان شما راه حل مشکلات کشور را باید در ایده های دموکراسی ، آزادی ، حقوق بشر، جامعه مدنی ، تنوع و تکثر بازجُست . اما آنچه در جریان انتخابات و وقایع پس از آن رفت این ذهنیت را تقویت کرد که اصلاحات مورد نظر به بن بست رسیده و باید طرحی نو در انداخت . آنچه که اکنون با نام جنبش سبز شهره شده است می باید چتر خود را بیشتر از این بگستراند و رنگین کمانی باشد از خواست ها و مطالبات کُرد ، لُر ، بلوچ ...
جناب آقای کروبی!
به راستی شهامت و شجاعت و پایمردی شما در دفاع از حقوق ملت ستودنی است بی شک این کار مستلزم هزینه است که باید پرداخت و شما نیز تا کنون ثابت نموده اید در این راه استوار ایستاده اید. برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی شاهد بودیم که نگاه واقع بینانه ای به مسئله اقلیتها در برنامه های شما تجلی یافت و برای تأمین و خواست حقوق اقلیت ها با برنامه ای کارشناسی شده در این وادی گام نهادید. گفتگو و دیدار با نمایندگان برخی از جریانهای کردستانی گواه این مسئله است که مسئله ای به نام حقوق بشر همواره از دغدغه های جدی شما بوده است.
آغوش باز شما در پذیرفتن خانواده های زندانیان کارنامة موفقی از شما در اذهان بر جای گذاشته است. امروز برای همه ما جنابعالی که عمری در نظام بوده اید و اینک در دفاع از آزادی های مشروع و قانونی هزینه می دهید و چماق به دستان هتک حرمتتان می کنند جایگاه ویژه ای دارید . امید که همگان در این راه همدل و همگام گام برداریم.
بر شاه خوب رویان واجب وفا نباشد
ای زرد روی عاشق تو عهد کن ، وفا کن
اجلال قوامی – سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان

ندا آماده بود كه براي هدفش بميرد

خبرگزاري فرانسه 12, نوامبر2009، لندن ـ ـ روز يكشنبه نامزد يك ايراني كه در اعتراضات ماه ژوئن بر سر انتخاب مجدد محمود احمدي نژاد برياست جمهوري كشته شد، در مصاحبه اي گفت ، وي مشتاق اين بود كه براي آرمانش، ”گلوله به قلبش اصابت كند” .
كشته شدن ندا آقا سلطان در20 ژوئن، قيام عمومي برعليه پيروزي احمدي نژاد، درانتخابات رياست جمهوري، بر عليه مير حسين موسوي در اوايل آن ماه، راسمبليزه مي كرد كه اپوزيسيون مي گويد تقلبي بوده است.
تصويرِ وي در اينترنت ، درحال خونريزي تا مرگ در سراسر جهان مشاهد شد و فرياد اعتراض بر سركوب بي رحمانهي تظاهرات كنندگان را بلند كرد.
نامزد وي كاسپين ماكان كه بدنبال مرگ وي در ايران زنداني شد، اما درحال حاضر بنا به گزارشات در يكي از شهرهاي نامعلوم خاورميانه مخفي است، به ابزرور گفت كه ندا متعهد به، كمك به سرنگوني احمدي نژاد بود.
به نقل از ماكان در روزنامه آمده است،” ندا از اولين روز در خط مقدم اعتراضات بود” .
او يك رهبر حقيقي بود و بسياري از معترضين را به خود جلب مي كرد. من فكر مي كنم اين علت كشتن وي مي باشد.
”دولت ايران و مامورين امنيتي آن، او را نمي خواستند و خواهان خاموش كردن ( صداي) وي بودند”.
وي همچنين به خاطر مي آورد كه ندا مي گفت” اگر به قلبم شليك شود يا دستگير شوم، مهم نيست چراكه ما در قبال آينده خودمسئول هستيم” .
در مصاحبه ديگري ماكان به بي بي سي گفت كه وي در مورد شركت وي در اعتراضات نگران شده بود. او( ندا)ظاهراً به وي گفته است: ” اگر حتي ما فرزندي داشتيم ، من با فرزندم كه به پشتم حمل مي كردم دراين تظاهرات ها شركت مي كردم” .
” زماني كه تشخيص دادم كه نمي توانم مانع رفتن وي شوم... او تنها به آرمانش كه دموكراسي و آزادي مردم ايران بود مي انديشيد” .

رئیس پلیس تهران خشونت‌های صورت گرفته در روز ۱۳ آبان را انکار کرد

رئیس پلیس تهران ضمن اعلام این نکته که عکس‌های منتشرشده از مراسم ۱۳ آبان امسال آرشیوی بوده است، کلیه خشونت‌های صورت‌گرفته در این روز را انکار کرد. او همچنین گفت انتقال بازداشت‌شدگان ۱۳ آبان به بازداشتگاه خورین ورامین واقعیت ندارد. این در حالیست که قبل از این به بسیاری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان ۱۳ آبان گفته شده بود که عزیزانشان در این بازداشت‌گاه ناشناخته نگهداری می‌شوند.


به گزارش خبرگزاری ایلنا سردار علیرضا علیپور، رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ با بیان اینکه برخوردهای نیروی انتظامی در روز 13 آبان کاملا قانونی بوده است، در رابطه با بازداشتگاه کهریزک گفت: درباره کهریزک این را بگویم که نگاه فرماندهان و مسئولان ناجا که رسما اعلام شده این است که یک تخلف انفرادی صورت گرفته و تخلف سازمانی نیست و افرادی که مرتکب تخلف شده‌اند باید مطابق قانون پاسخگو باشند.

علیپور در پاسخ به سئوالی مبنی بر برخوردهای صورت گرفته در روز 13 آبان و تذکر مجلس در این باره، گفت: گزارشی از تخلف پلیس در 13 آبان نداشته‌ایم. پلیس یک واحد انتظامی است که وظیفه تامین امنیت جامعه را بر عهده دارد و به صورت مستقل ماموریت‌های ذاتی خودش را انجام می‌دهد. پلیس وابسته به این جناح و آن جناح نیست و برخوردهای صورت گرفته در روز 13 آبان هم کاملا قانونی بوده است.

او همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره تصاویر پخش شده از روز 13 آبان و اقدامات تند پلیس در این تصاویر گفت: مطمئن نباشید که این تصاویر مربوط به 13 آبان باشد. علیپور درباره بازداشتگاه خورین و شایعه انتقال بازداشت‌شدگان 13 آبان در تهران به این بازداشتگاه نیز گفت: این موضوع کذب محض است و انتقال بازداشت‌شدگان به خورین، راهنمایی اقدامات پلیس است که با هدف صورت می‌گیرد.

علیپور درباره حوادث رخ داده در پاکدشت و تجاوز به یک زن از سوی شش نفر و همچنین تجاوز به زنی در لویزان با اظهار بی‌اطلاعی از این حوادث گفت: خیلی اتفاقات دیگر بنا بوده که در تهران بیفتد اما پلیس جلویش را گرفته است حال شما یک حادثه که رخ داده را می‌بینید.

خاتمی به عیادت آیت‌الله بیات زنجانی رفت


پارلمان‌نیوز: حجت الاسلام و المسلمین سید‌محمد خاتمی ظهر امروز با حضور در بخش مراقبتهای ویژۀ بیمارستان و مرکز قلب تهران از آیت‌الله‌العظمی بیات زنجانی عیادت کرد و ضمن گفتگو با او ، برای این مرجع تفلید  آرزوی سلامتی و بهبودی کامل کرد.
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در جریان این ملاقات، پزشکان معالج توضیحاتی درباره بیماری، عمل جراحی انجام شده و روند بهبودی آیت‌الله بیات زنجانی را به رئیس جمهور سابق کشورمان ارائه کردند.


ستایش آیت‌الله خامنه‌ای از اقدامات بسیج و سپاه در "فرونشاندن فتنه"


در پی انتخابات ریاست جمهوری، سپاه و بسیج وارد عمل شدند و نقش عمده‌ای در بازداشت‌ها و مقابله با تظاهرات معترضان داشتند. ستایش آیت‌الله خامنه‌ای با ادامه‌ی انتقادها به نقش بسیج و سپاه در مسائل مختلف همزمان شده است.
 

فرمانده سپاه که عصر روز شنبه، ۲۲ آبان، در مراسم تودیع و معارفه سرتیپ حسین همدانی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران سخن می‌گفت، با اشاره به تغییر و تحول ساختاری اخیر در سپاه پاسداران، این تحولات را ناشی از اراده‌ی شخص رهبری معرفی کرد که در راستای "حفظ قوی‌تر و مطلوب‌تر انقلاب و نظام اسلامی" صورت گرفته است. وی مقابله با تهدیدات نرم را مهمترین ماموریت سپاه‌های استانی عنوان کرد و افزود: اولویت امروز مقابله با تهدیدات نرم و تهدیدات فیزیکی است که به دنبال آن صورت می‌گیرد.

"سپاه محمد رسول‌الله تهران" که فرمانده جدیدش از سوی محمد علی جعفری معرفی شد، در چارچوب تغییرات ایجاد شده اخیر در ساختار سپاه پاسداران و از ادغام لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و "مقاومت بسیج تهران" به وجود آمد و بخشی مهم از زیر مجموعه قرارگاه ثارالله شد. قرارگاه ثارالله عهده‌دار امنیت شهر تهران است.

در پی انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد،  به دستور شورای عالی امنیت ایران که محمود احمدی‌نژاد ریاست آن را به  عهده دارد، قرارگاه ثارالله و به ویژه سپاه محمد رسول‌الله وارد عمل شدند و نقش عمده‌ای در دستگیری‌ها و بازداشت‌ها و مقابله با تظاهرات مسالمت‌آمیز پس از انتخابات بازی کردند.

همزمانی ستایش با ادامه انتقادها

حسین همدانی، فرمانده جدید سپاه محمد رسول‌الله از امضاکنندگان نامه‌معروف و تهدیدآمیز ۲۴ فرمانده سپاه به محمد خاتمی در پی حوادث ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ و از دوستان نزدیک فرمانده کل سپاه پاسداران به شمار می‌رود.

او  تا کنون معاون  حسین طائب، فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج بوده است. بخشی از تحرکات نظامی و امنیتی پس از انتخابات در سراسر کشور نیز به نیروهای بسیج نسبت داده می‌شود. حسین همدانی، یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نقش بسیج در برخورد با اعتراض‌ها، گفت: «آن‌قدر اطلاعات و اعتراف از اغـتـشاش‌گران به دست آمده که اگر تا مدت‌ها همه رسانه‌ها بسیج شوند، نمی‌توان تمام این اعترافات را به مردم انتقال داد».

تقدیر آیت‌الله خامنه‌ای از اقدامات بسیج و سپاه در "فرونشاندن فتنه" همزمان با ادامه‌ی انتقادهایی است  که از حمایت وی از "سلامت انتخابات" و نیز عدم رسیدگی به موضوع  تجاوز و بدرفتاری با معترضان به انتخابات ریاست جمهوری در بازداشتگاه‌ها صورت می‌گیرد.

علاوه براین، سپاه پاسداران طی هفته‌های اخیر به خاطرمداخلات روزافزون در فعل و انفعالات اقتصادی کشور و اختصاص قراردادهای کلان دولت به خود، آماج انتقادهای گسترده بوده است. منتقدان همچنین اقدام اخیر سپاه در پخش پارازیت‌‌ بر روی امواج ماهواره‌ها را برای سلامت مردم و نیز برای گردش آزاد اطلاعات مضر می‌دانند.

حکم بدوی دادگاه عبدالله مومنی اعلام شد: هشت سال حبس تعزیری

بامدادخبر عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم)، از سوی شعبه‌ی پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی، به 8 سال حبس تعزیری محکوم شد.
فاطمه آدینه‌وند، همسر عبدالله مومنی با اعلام این خبر به بامدادخبر گفت: «صبح امروز عبدالله، در تماسی که کمتر از یک دقیقه به طول انجامید و نیمه‌کاره قطع شد، از صدور حکم هشت سال حبس خود خبر داد که شش سال از این حکم مربوط به پرونده‌ی جدید او در ارتباط با انتخابات و دو سال دیگر آن، مربوط به پرونده‌ای قدیمی است که در آن به اقدام علیه امنیت ملی متهم شده بود.»
به گفته‌ی خانوم آدینه‌وند، عبدالله در حالی به اتهام شرکت در راهپیمایی و تجمعات غیرقانونی به شش سال زندان محکوم شده است که او تا پیش از دستگیری در روز 30 خرداد ماه، در هیچ‌یک از راهپیمایی‌های اعتراضی پس از انتخابات شرکت نداشته است.
این در حالی است که مومنی در پنجمین جلسه‌ی دادگاه فرمایشی متهمان پس از انتخابات، ضمن رد شرکت در تجمعات پس از انتخابات، تنها با خواندن دست‌نوشته‌ای نسبت به فعالیت سیاسی گذشته‌ی خود ابراز ندامت کرده بود. وی در همان جلسه‌ی دادگاه و پیش از خواندن متن ندامت‌نامه، اعلام کرده بود که نیازی به وکیل ندارد که همسر عبدالله مومنی با رد این مساله می‌گوید: «عبدالله پیش از بازداشت همواره تاکید داشت که درصورت وقوع اتفاقی، حتما با وکیلش دکتر محمد شریف، تماس بگیریم. این امتناع او از پذیرش وکیل کاملا غیرعادی و در اثر فشار بازجویان پرونده بوده است. ضمن اینکه قطع کردن تماس صبح امروز او نیز نشان می‌دهد که عبدالله می‌خواسته مطلبی برخلاف نظر آنها را به ما بگوید.»
خانوم آدینه‌وند در پایان خاطرنشان کرد که با وجود اینکه همسر دربندش، علیرغم صدور حکم دادگاه، همچنان در بند امنیتی 209 و به همراه سه نفر دیگر نگهداری می‌شود و از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم است، وی تمام تلاش خود را برای رساندن وکالتنامه و اعتراض به حکم ظالمانه‌ی صادر شده برای او خواهد کرد.

اعتراض به حضور سفیر ایران در مدرسه‌ای در آلمان

اعتراض دانش‌‌آموزان مدرسه‌ای در آلمان به حضور سفیر ایران، موجب تعطیلی یک روزه‌ی این مدرسه شد. قرار است روز دوشنبه در برلین دو تظاهرات در اعتراض به حضور نماینده‌ی ایران برپا شود.

 

مدیر مدرسه‌ی "بنیاد ملکه‌ لوئیزه"، واقع در داهلم ـ برلین، این مدرسه را در روز دوشنبه (۱۶ نوامبر ـ ۲۵ آبان) تعطیل اعلام کرد. علت این تصمیم تظاهرات احتمالی دانش‌‌آموزان در اعتراض به حضور علیرضا شیخ‌عطار، سفیر ایران، در کنفرانس معلمان ایران ـ آلمان است که قرار بود در این روز بر پا شود.
به گزارش روزنامه‌ی "برلینر مورگن‌پست"، شاخه‌ی آلمان گروه United4iran یا "اتحاد برای ایران"، حضور سفیر ایران در یک کنفرانس آموزشی را "غیر قابل تحمل" نامیده و از دانش‌آموزان خواسته است، علیه حضور او دست به تظاهرات بزنند.


  لوتس بوکلیتیش، نمایند‌ه‌ی گروه "اتحاد برای ایران" می‌گوید، این "تحقیر بشر" است که نماینده‌ی رژیم فعلی ایران که "حامی شکنجه و سرکوب" است در این مراسم شرکت می‌کند. وی اما از دیدار و گفت‌وگوی معلمان دو کشور به عنوان اقدامی که "همواره عاقلانه" است پشتیبانی کرد.
۱۰ معلم از ایران برای شرکت در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین قرار است که یک نماینده‌ نیز از وزارت خارجه‌ی آلمان در این کنفرانس حضور یابد.
فرانک اولی، مدیر مدرسه‌ی آلمانی "بنیاد ملکه لوئيزه"، ضمن تأیید فراخوان گروه "اتحاد برای ایران" برای برپایی تظاهراتی اعتراضی گفت که به همین دلیل تصمیم گرفت، این مراسم را لغو کند.
اولی می‌گوید، با وجود لغو مراسم مطمئن نیست که برگزاری تظاهرات منتفی است و برای رعایت احتیاط تصمیم به تعطیلی مدرسه گرفته است.
پلیس آلمان دریافت مجوز برای برپایی دو تظاهرات در پیش از ظهر روز دوشنبه را تأیید کرده است.
زمان این دو تظاهرات ساعت ‌۸ و نیم و ۱۱ صبح و مکان آن در برابر ساختمان مدرسه‌ی "بنیاد ملکه‌ی لوئيزه" در Podbielskiallee پلاک ۷۸ اعلام شده است. انتظار می‌رود که حدود ۱۲۰ نفر در این تظاهرات شرکت کنند.

خفیف ترین مجازات برای سردار رادان متهم کهریزک



قاضی ویژه پرونده جنایات بازداشتگاه كهریزك پس از جلسه تحقیق از سردار احمدرضا رادان، برای قائم‌مقام نیروی انتظامی قرار التزام صادر كرده است.
به گزارش «آینده»، با پیشرفت پرونده رسیدگی به جنایات بازداشتگاه كهریزك، از سردار رادان – قائم مقام نیروی انتظامی - تحقیق صورت گرفته است.
پس از این تحقیق كه كاملاً به صورت محترمانه انجام شده است، ‌قاضی پرونده قرار قضایی را كه التزام اخلاقی به همكاری در ادامه روند تحقیق است، برای سردار رادان صادر كرده است.
در قرارهای صادره قضایی، ‌قرار التزام، قرار كفالت، قرار وثیقه و بازداشت موقت به ترتیب شدت قرار دارند.