وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

عبدالله شهبازی : انفجار قریب الوقوع است


امروز مقاله ای از عبدالله شهبازی خواندم که ذهنم را به خود مشغول کرد.این مقاله بیشتر روی صحبتش با سران نظام بود ولی نکته ای در آن هست که به راحتی نمی توان از آن گذشت .آن چیزی که در این مقاله دیده می شود آینده ی تیره و تاری است که در صورت ادامه این روند برای کشور ترسیم شده.با توجه به خیال خام حاکمان برای حفظ قدرت و منافعشان و در نظر گرفتن این نکته ای که شهبازی به آن اشاره می کند باید سران جنبش و متفکرین علوم سیاسی و اجتماعی برای این مصیبت قریب الوقوع از اکنون به فکر چاره ای باشند
===============================================

از هر منفذی بخاری بیرون میزند
انفجار قریب الوقوع است


عبدالله شهبازی، محققی که دستی در عالی ترین ارگان های اطلاعاتی داشته و شاید همچنان نیز داشته باشد و با بسیاری از مقامات درجه اول نظامی و غیر نظامی کشور هم نشین بوده و شاید همچنان نیز باشد،(از جمله دیدارهائی که خود وی اشاره می کند با رهبر داشته و شاید هنوز هم داشته باشد!) در جدیدترین مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده، آینده ای تیره را برای ایران پیش بینی می کند. البته با قید لجاجت در ادامه سیاست حاکم.
بخش اصلی مطلب او که در باره اوضاع جاری ایران است را برگرفته ایم که در زیر می خوانید:
حوادث ناشی از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری نقطه‌عطفی در حیات سی ساله اخیر ایران است. صریح‌تر بگویم در حیات جمهوری اسلامی ایران، یعنی آن ساختارهایی که در سی ساله اخیر بر پایه آرمان و امید شکل گرفت. متلاشی شدن آرمان‌ها و امیدها، و به تبع آن انگیزه‌ها، بسیاری از دلبستگان و باورمندان به وضع گذشته را سخت نومید کرده است. در میان معاشران و آشنایان کسی را نمی‌‌بینم که وضع کنونی را باثبات بداند. گروهی به گمان خود هنوز حکومت می‌کنند ولی مردم به‌گونه‌ای هشداردهنده در لاک خویش‌اند. از هر منفذ بخارهایی بیرون می‌زند و از انفجاری قریب‌الوقوع خبر می‌دهد. حوادث اخیر در نمایشگاه مطبوعات جدیدترین نمونه است.

«آینده نیوز» در روزهای اخیر آمارهای عجیبی منتشر کرده. درآمد ایران از فروش نفت و گاز در دوره چهار ساله دولت نهم 280 میلیارد دلار بوده که رقمی عظیم است. این رقم، «43 میلیارد دلار بیش از درآمد نفتی 16 ساله دولت‌های دفاع مقدس [دولت میرحسین موسوی] و سازندگی [دولت هاشمی رفسنجانی] بوده است.» در همین دوره چهار ساله میزان کل واردات ایران 220 میلیارد دلار بود که برابر است با کل واردات دولت‌های سوّم تا ششم (1362-1376).
حوادث کنونی، اگر به درستی شناخته و هدایت نشود، یعنی «عاقلانی» یافت نشوند که آن را هدایت کنند یا قدرت شناخت و هدایت آن را داشته باشند، می‌تواند به «ساختارشکنی»، به تعبیر میرحسین موسوی، بینجامید. این «ساختارشکنی»، اگر رخ دهد، به گمان من بسیار مخرب و خونین خواهد بود. «افغانیزه شدن» خطری است بزرگ که در کمین ماست و برای جامعه ایران عقب‌ماندگی مدهشی را رقم خواهد زد.

تحولات جاری می‌تواند به «ثبات» نیز بینجامد؛ چنان ثباتی که «وضع موجود» را تداوم بخشد، نظم تک صدایی و رخوت و نومیدی و سکون ناشی از آن را حاکم و آرمان و امید را برای مدتی طولانی نابود کند. در این صورت، ایران فرجامی چون پاکستان خواهد داشت. از منظر تأثیر بر رشد جامعه ایرانی، «پاکستانیزه شدن ایران» کم از «افغانیزه شدن» آن نیست.

تنها روزنه، امید به «تغییر» است. این تغییر زمانی کارساز است که با درایت و ژرف‌بینی و هدایت نخبگان سیاسی و «عقلای قوم» صورت گیرد. در این صورت، تداوم و تسلسل ساختارهای سیاسی و پویایی جامعه محفوظ خواهد ماند و نیروی عظیم جوشان نهفته در بطن جامعه، به جای تخریب، به قدرتی سازنده و تعالی‌بخش بدل خواهد شد. چشم پوشیدن بر واقعیت، به‌رغم وضوح انکارناپذیر آن، لجاجت در پیشداوری‌های متصلب و فاقد بنیان‌های نظری ژرف، میدان دادن به جاه‌طلبان و ماجراجویان و کوته‌قامتان سیاسی، ناتوانی در تصمیم‌گیری، آنگاه که بدان نیاز است، این روزنه را خواهد بست. سده‌ها پیش، امام محمد غزالی سازوکار فروپاشی حکومت‌ها را چنین توصیف کرده است:

«مَلِکی را که مُلک از او برفته بود، پرسیدند که چرا دولت از تو روی برگردانید؟ گفت: غره شدن من به دولت و نیروی خویش، و غافل بودن من از مشورت کردن، و به پای کردن مردمان دون را به شغل‌های بزرگ، و ضایع کردن حیلت به جای خویش، و چاره کار ناساختن اندر وقت حاجت بدو، و آهستگی و درنگ در وقت آن‌که شتاب باید کردن، و روا ناکردن حاجات مردم.»

اکنون، میرحسین موسوی هوادارانش را به پرهیز از شعارهای افراطی و تفرقه‌برانگیز فراخوانده است. نمی‌دانم جوانان نومید و سرخورده از وضع موجود را، که بخش اعظم معترضان را شکل می‌دهند، چگونه می‌توان کنترل کرد. فقط می‌دانم که میرحسین هنوز بسیار محبوب است و تنها نیرویی است که می‌تواند «تغییر» در عین «تداوم» را، یعنی تحول فارغ از «ساختارشکنی» را، رقم زند. ای کاش میرحسین را قدر می‌شناختند و جایگاهش را پاس می‌داشتند


منبع : پیک نت- 7 آبان 1388

رهبر كاتوليك هاى جهان خواهان آزادى مذهب و عقيده در ايران شد

پاپ، بنديكت شانزدهم، رهبر كاتوليك هاى جهان، روز پنجشنبه در ديدار با سفير جديد ايران در واتيكان خواستار آزادى بيشتر مذهب و عقيده در جمهورى اسلامى ايران شد.

به گزارش هرانا به نقل از رادیو فردا ، پاپ در مراسم تحويل استوارنامه على اكبر ناصرى اظهار داشت: «در ميان حقوق جهانى، آزادى مذهب و آزادى عقيده جايگاه مهمى دارد چرا كه آنها منبع ساير آزادى ها هستند.»

وى با بيان اينكه كاتوليك ها از نخستين قرون مسيحيت در ايران حضور داشته اند، افزود: «اين جامعه واقعا ايرانى است.»

پاپ بنديكت شانزدهم گفت كه «مطمئن است مقام هاى ايرانى درباره آزادى عمل مسيحيان براى ابراز عقيده خود ايجاد اطمينان و آن را تقويت خواهند كرد، و شرايط اساسى مورد نیاز جامعه كاتوليك براى زندگى را فراهم مى كنند.»

اوايل سال جارى ميلادى، پاپ گفته بود كه كشيشان كاتوليك و ساير عناصر مذهبى كه در جمهورى اسلامى ايران فعاليت مى كنند «ماموريت دشوارى» براى دسترسى به جوامع مسيحى اين كشور دارند و پيشنهاد كرد كه يك كميسيون دو جانبه براى «درك متقابل» ايجاد شود.

بر اساس برخى گزارش ها، جمعيت مسيحيان كاتوليك در ايران بين ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر هستند كه به سه شاخه جامعه كاتوليك ارمنى، جامعه كاتوليك آشورى كلدانى و جامعه كاتوليك لاتين تقسيم شده اند.

پيروان اين شاخه مسيحيت داراى ۲۵ كليسا در شهرهاى مختلف ايران هستند.

پاره اى از سازمان هاى حقوق بشرى و مسيحى در سال هاى اخير با ابراز نگرانى از محدوديت هاى دولت جمهورى اسلامى ايران براى اين اقليت اعلام كرده اند كه بسيارى از مسيحيان، ايران را به خاطر محدوديت هاى مذهبى، اجتماعى و فرهنگى ترك مى كنند.

واتسلاو مالى، اسقف شهر پراگ، كه به ايران سفر كرده است، در اين زمينه به راديو اروپاى آزاد / راديو آزادى گفته است: « آنها از ايران مى رونند زيرا نمى توانند آن طورى كه بايد و شايد بر اساس دين شان در ايران زندگى كنند. به خاطر مسيحى بودن مورد آزار و اذيت قرار نمى گيرند اما گاه با آنها همانند شهروند درجه دو برخورد مى شود.»

حمايت از همكارى ايران با جامعه جهانى

پاپ، بنديكت شانزدهم، در بخش ديگرى از اين ديدار خواستار آن شد كه تهران «گشايش بيشترى» در تعامل خود با جامعه جهانى داشته باشد و گفت: «ايران يك كشور بزرگ است... و مردم آن احساسات عميق مذهبى دارند.»

به گزارش خبرگزارى فرانسه، وى افزود: «اين موضوع مى تواند دليل اميد براى گشايش بيشتر و همكارى مطمئن با جامعه جهانى باشد.»

پاپ اظهار عقيده كرد: «ما بايد همه اميدوار باشيم و از روند جديد همكارى بين المللى حمايت كنيم.»

اشاره بالاترين مقام مذهبى كاتوليك هاى جهان به گفت و گو هاى هسته اى ميان ايران با كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك و همچنين آژانس بين المللى انرژى اتمى براى حل و فصل فعاليت هاى اتمى اش است.

نماينده تهران در آژانس روز پنجشنبه پاسخ ايران به پيش نويس توافق وين در باره غنى سازى بيشتر اورانيوم ايران در خاك روسيه را به مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى را ارائه كرد.

ایران 133 کشور فاسد در کشورهای اسلامی

ایران با نمره 2.5 از 10 ،در میان کلیه کشورهای جهان دارای رتبه 133 از نظر شاخص فساد اقتصادی است.

بر اساس یک بررسی آماری از شاخص های فساد در میان کشورهای جهان ،نمره فساد ایران طی 4 سال منتهی به 2007 روند نزولی داشته است.

مطابق این گزارش همچنین از میان 52 کشور اسلامی ایران از حیث شاخص فساد در رتبه 30 ام قرار دارد.این در حالی است که قطر با نمره 6 از 10 در رتبه اول و کمترین میزان فساد و سومالی با نمره 1.4 بیشترین فساد را در بین کشورهای اسلامی داراست.

لازم به ذکر است کشورهایی دیگری چون امارات ،مالزی، بحرین، اردن، عمان، عربستان، بورکینافاسو، مصر، موزامبیک، اوگاندا،مالی،کومور، گویان، موریتانی، بنین از کشورهای اسلامی هستند که وضعیت فساد شان از ایران بهتر است.

همچنین مطابق این گزارش ایران از میان 11 کشور عضو اوپک نیز دارای رتبه 8 از حیث فساد اقتصادی است.

به استناد این گزارش پیچیدگی و ناکارامدی ساختار قوانین و مقررات ،ناکارامدی سیستم نظارات، ناکارامدی در سیستم گزینش مدیران ،نبود سامانه مناسب اطلاع رسانی ،دخالت گسترده دولت، وجود انحصارات دولتی و غیردولتی ، چگونگی فعالیت احزاب، چگونگی نظارت نهادهای مدنی از جمله عوامل برجسته در پیدایش فساد مالی هستند.