وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

گزارش هشدار دهندۀ عفو بین الملل: نقض حقوق بشر در ایران در بدترین شرایط طی دو دهه

گزارش هشدار دهندۀ عفو بین المللی

"وضعیت حقوق بشردر ایران، در بیست سال گذشته، هیچگاه به  وخامت امروز نبوده است". این فشردۀ گزارشی است  که سازمان عفو بین المللی  به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، در بارۀ ایران صادر کرده است.

در این گزارش موارد نقض حقوق بشر بویژه در دوران پیش و پس از انتخابات دهمین ریاست جمهوری ایران بر شمرده شده است. این گزارش خاطر نشان میکند  که طی این دوره، نیروهای بسیج و پاسدار بدستورمقامات به سرکوب اعتراضات گستردۀ مردم به نتایج انتخابات پرداخته اند. سازمان عفو بین المللی از مقامات رسمی ایران می خواهد تضمین کنند که در بارۀ اتهاماتی چون اعمال شکنجه، قتل های خود سرانه، آدم ربایی و بسیاری دیگر از موارد نقض حقوق بشر، تحقیقات مستقل و بیطرفانه ای انجام شود.

" افرادی از بسیج یا سپاه پاسداران که چنین اعمالی را مرتکب شده اند باید مؤاخذه شوند". گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر به ده ها کشته ، حدود چهار هزار نفر بازداشتی در نخستین موج اعتراضات پس از انتخابات و محاکمات نمایشی 140 تن از فعالان اصلاح طلب اشاره میکند و آن ها را نمونه های بارز نقض حقوق بشر توصیف می نماید.

در این گزارش شهادت های یک زندانی که 58 روز در زندان کهریزک در یک کانتینر زندانی بوده است به تفصیل آمده است. این فرد شدیداً و تا حد بیهوشی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید شده است که در صورت عدم اعتراف پسرش ربوده خواهد شد. او گفته است که هفتاد زندانی دیگر همزمان با او در این کانتینر اسیر بوده اند. این فرد زندانی تنها پس از چهل و سه روز اجازه یافته است  به خانواده اش تلفن کند.

سازمان عفو بین الملل از رهبر جمهوری اسلامی می خواهد مقامات اجرایی را وادار سازد امکان رفتن یک گروه کارشناسی بین المللی را به ایران بدهند تا کمک کنند که تحقیقات در بارۀ شکنجه و اعدام های بدون محاکمه بی طرفانه و با دقت و جدیت انجام شود.

مسئولان عفو بین المللی بر این نکته انگشت گذاشته اند که تحقیقاتی که تا به حال از سوی برخی مقامات ایرانی انجام شده است بیشتر به منظور سرپوش گذاشتن بر روی تخلفات بوده است تا به قصد آشکار شدن حقیقت.

رادیو فرانسه


عفو بین الملل: نقض حقوق بشر در ایران در بدترین شرایط طی دو دهه

سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی درباره وقایع پس از انتخابات خردادماه ایران، "نقض" حقوق بشر در این کشور را در بدترین شرایط طی 20 سال گذشته ارزیابی کرده است.

حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، گفته است که مقام های ارشد ایران باید درباره اتهام های شکنجه معترضین از جمله تجاوز، قتل و سایر بدرفتاری ها بطور مستقل و کامل تحقیق کنند.

عفو بین الملل می گوید، به نظر می رسد که تحقیقاتی که تا کنون مقام های ایرانی درباره اتهام های مطرح شده کرده اند، با هدف جلوگیری از روشن شدن حقیقت بوده است.

ایران هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است اما معمولا هرگونه گزارش انتقادآمیزی درباره خود را به انگیزه های سیاسی نسبت می دهد. هرچند مقام های این کشور اذعان کرده اند که در مواردی از جمله در بازداشتگاه کهریزک بدرفتاری های جدی با معترضان صورت گرفته است، اما آن را به ماموران رده پایین نسبت می دهند.

مجلس ایران پس از آن حوادث کمیته ای ویژه برای رسیدگی به اتهام های آزار و اذیت جنسی برخی از بازداشتی ها تشکیل داد و مقام های قضایی نیز به رسیدگی به این اتهام ها تاکید کرده اند.

عفو بین الملل به ویژه از آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواسته است که به دو نماینده سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر اجازه بازدید از ایران را بدهد.

خانم سهروای گفت: "اعضای گروه های شبه نظامی و مقام های رسمی که در این تخلفات دست داشتند باید محاکمه شوند و در هیچ شرایطی کسی نباید اعدام شود."

وی گفته است آیت الله خامنه ای باید دستور دعوت از نمایندگان ویژه سازمان ملل متحد در مورد شکنجه و اعدام های فراقانونی، بدون محاکمه و خودسرانه را بدهد تا اطمینان خاطر حاصل شود که تحقیقات درباره اتهام های مطرح شده، مستقل و قاطع خواهد بود.

ایران قبلا این گونه درخواست ها را نادیده گرفته و آن را دخالتی در امور داخلی خود نامیده است.

به گفته عفو بین الملل، مانفرد نوواک، نماینده سازمان ملل متحد در امور شکنجه و فیلیپ آلستون، نماینده این نهاد در امور "اعدام های فراقانونی، بدون محاکمه و خودسرانه" رسما از ایران خواسته اند که به این کشور سفر کنند، ولی هنوز منتظر پاسخ دولت ایران هستند.

گزارش عفو بین الملل شامل اظهارات افرادیست که در حین تظاهرات پس از انتخابات بازداشت شدند و برخی از آن ها از آن زمان ایران را ترک کرده اند.

معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل می گوید، مقام های ایران باید اطمینان خاطر دهند که کنترل و نظارت بر تظاهرات مطابق با استانداردهای بین المللی خواهد بود و بسیج و سایر نهادهای مسلح را از خیابان ها دور نگه دارند.

خانم سهراوی می گوید هر فردی که بازداشت یا دستگیر شده باید از شکنجه و سایر بدرفتاری ها مصون باشد، زندانیان عقیدتی باید آزاد شوند و افرادی که پس از محاکمات غیر عادلانه مانند "دادگاه های نمایشی" محکوم شدند، باید پرونده آنها مجددا رسیدگی شود یا آزاد شوند.

به گفته این مدیر عفو بین الملل، تمام مجازات های مرگ باید به مجازات هایی غیر از اعدام تبدیل شوند و افرادی که هنوز مورد محاکمه قرار نگرفته اند از دادگاه عادلانه برخوردار باشند.

بی بی سی

 

عکس : شعار نويسی













خامنه ای از سوی دانشجویان، استادان و محققین دانشگاه اسلو بعنوان ديکتاتور سال انتخاب شد + عکس


 دانشجویان، استادان و محققین دانشگاه اسلو از امسال تصمیم دارند هم زمان با جایزه صلح نوبل، یک جایزه هم برای دیکتاتور سال در نظر بگیرند. امسال این افتخار شامل حال آسید علی خان رهبر شد و اولین دیکتاتوری شد که این جایزه افتخار آمیز(!) را دریافت می‌کند. دانشجویان دانشگاه اسلو و مدرسه عالی اقتصادی ب ای در این رای گیری آقا را به عنوان دیکتاتور سال با بیش از 5000 رای مستقیم دانشجویان این دو موسسه مهم آموزش عالی مفتخر به مقام شامخ دیکتاتور سال کردند.
دلیل انتخاب آقا را هم این ذکر کرده‌اند، که ایشان اول از همه با تقلب محمود احمدی نژاد را به شکل غیرقانونی به ریاست جمهوری منصوب کرده. از دیگر افتخارات آسید علی به نظر این دانشجویان احکام اعدام صادر شده برای کودکان است، که با زحمات شبانه روزی آسید علی، ایشان موفق شده‌اند 150 کودک را حکم اعدام بدهند. از افتخارات دیگری که در این مورد نام برده شده، سیستم آپارتاید بر علیه زنان است.
البته این افتخار تنها نصیب آسید علی ما نشده، بلکه در این رای گیری 11 دیکتاتور دیگر هم بوده، ولی خوب از شانس خوب ما آسید علی با رای بالا به این افتخار دست یافته! ایشان با کیم جونگ 2 کره شمالی و موگابه از زیمبابوه رقابت تنگاتنگ داشته که باز هم خوشبختانه ایشان با افتخار مقام اول را کسب کرده‌اند.
فکر نکنید که مقام اول را همین طوری الکی بدست آمده ها! در بین رقبای آسید علی کسانی مثل البشیر از سودان، فیدل و رائول کاسترو از کوبا، ایسایاس از اریتره و عاقبت آقای برلوسکنی با مقام شامخ ولایت رقابت کردند که آسید علی آقا با افتخار کامل مقام اول را نصیب ما ملت خوشبخت کرد!

در همين رابطه :
خامنه‌ای دیکتاتور سال شد، اوباما نوبل صلح گرفت - راديو فردا




بازداشت فرهاد فرنود پس از برگزاری تجمع روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف

فرهاد فرنود فعال دانشجویی، روز 16 آذر پس از خروج از دانشگاه بازداشت شد.

فرهاد فرنود، دانشجوی مهندسی عمران صنعتی شریف ورودی سال83 و عضو انجمن اسلامی این دانشگاه عصر روز 16 آذر و پس از برگزاری تجمع روز دانشجو با گزارش مستقیم نهاد حراست به همراه سه تن دیگر از دانشجویان به نام های مهدی کلاری، حامد ترک‌زاده و محسن زارع به بازداشت نیروهای امنیتی درآمد.

بنابر گزارش‌ها در بازداشت این چهار تن هماهنگی نهاد حراست دانشگاه شریف و تأکید لشگری، ریاست آن نقش اساسی را ایفا نموده است .

مهدی الله یاری، دانشجوی چپ و فارغ التحصیل مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف نیز روز 16 آذر در خیابان 16 آذر به بازداشت نیروهای امنیتی در آمد، گفتنی است این 5 تن هم اکنون در زندان اوین به سر می برند.

کمیته گزارشگران حقوق بشر
 

تجمع دانشجویان بسیجی دانشگاه خواجه نصیر با 40 نفر

در روز 16 آذر بسیج دانشگاه خواجه نصیر با جمع آوری تمام نیروهای خود تلاش کرد مانع از برگزاری تجمع دانشجویان این دانشگاه شود.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر بسیج دانشگاه خواجه نصیر تمامی نیروهای خود از تمامی دانشکده های دانشگاه خواجه نصیر از جمله دانشکده های برق، مكانیك، علوم و عمران را از ساعات آغازین صبح در دانشكده مهندسی برق برای مقابله با دانشجویان بسیج کرد که در نهایت توانست 40 نفر جمع آوری کند.

آنچه در عكسهای زیر مشاهده می شود تمامی اعضای بسیج دانشگاه صنعتی خواجه نصیر است كه در نهایت تعداد آنها به 40 نفر می رسید. از آنجائیکه اعضای بسیج دیگر دانشگاه‌ها در مقابل دانشگاه تهران حضور یافته بودند، بسیج دانشگاه خواجه نصیر نتوانسته بود افراد دیگر دانشگاه‌ها را به این دانشگاه وارد کند که بدین ترتیب کل اعضای بسیج این دانشگاه مشخص شد.

این عده با در دست داشتن چوب، پرچم و بلندگوهای دستی سعی داشتند مانع از تجمع  دانشجویان معترض كه تعداد انها نزدیك به400 نفر بود بشوند.

در تجمع دانشجویان معترض در روز 16 آذر در حالی بیش از 400 دانشجو حضور یافته بودند که حراست دانشگاه خواجه نصیر نیز در همکاری با بسیج با حضور در مقابل درب های دانشکده مهندسی برق این دانشگاه به دانشجویان دیگر دانشکده ها و فعالین دانشجویی اجازه ورود به این دانشکده را نمی داد.

چند نفر از رهبران بسیجیان كه در عكسها كامل مشخص هستند با در دست داشتن بلند گو و فریاد زدن و بیان مطالبی سعی در تحریك دانشجویان داشتند كه با هوشیاری و فریاد بلند دانشجویان مواجهه شدند. این عده با بستن راه دانشجویان سعی داشتند از رسیدن دانشجویان به درب اصلی دانشگاه
در خیابان شریعتی جلوگیری كنند و نگذارند صدای فریاد اعتراض دانشجویان به خیابان و مردم برسد كه باز هم با حضور پر تعداد دانشجویان و حمایت انها از یكدیگر این امر میسر نشد و دانشجویان معترض در مقابل درب اصلی دانشگاه حضور یافتند.

البته در این میان با حمله عده ای از اعضای بسیج با چوب چند نفر از دانشجویان معترض نیز آسیب دیدند.

در پایان با حركت دانشجویان به سمت صحن اصلی دانشكده و تنها ماندن اعضای بسیج كه تعداد آنها به 20 نفر رسیده بود، حراست دانشگاه برای جلوگیری از ادامه درگیری به بستن دربهای دانشگاه به روی آنها اقدام كرد.





 

ورود نیروهای امنیتی به داخل دانشگاه قزوین: بازداشت یکی دیگر از دانشجویان در محوطه دانشگاه

فرزام معینی از فعالین دانشجویی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین شب چهارشنبه در حالی که در درون محوطه دانشگاه بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر چندی پیش و در پی احضار سه تن از دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین به ستاد خبری اطلاعات استان قزوین و بازداشت ایشان، فرزام معینی نیز با تماس های این نهاد امنیتی به اداره اطلاعات احضار شده بود. ولی این دانشجو به علت فوت یکی از بستگان نزدیک خویش مجبور به ترک قزوین و شرکت در مراسم ترحیم وی شده بود و از این رو در زمان مقرر خود را به ستاد خبری معرفی نکرده بود، در پی این امر مسئولان امنیتی استان در تماس های مکرر به تهدید وی پرداختند و خواستار حضور وی در وزارت اطلاعات شدند. تماس ها و تهدیدها با ادبیاتی زننده با این دانشجو ادامه داشت تا اینکه وی با مسئولین دانشگاه و از جمله دکتر آل بویه سرپرست دانشگاه تماس گرفته و وضعیت خویش را برای آنان شرح داده و خواستار رسیدگی مسئولین دانشگاه به این امر شده بود.

این فعال دانشجویی بنا بر گفتگوهایش با مسئولین دانشگاه اوایل این هفته به دانشگاه بازگشت و در ملاقات حضوری با سرپرست دانشگاه بار دیگر وضعیت خاص خویش را که عزادار بوده است به آنان متذکر شد. مسئولین دانشگاه نیز در پاسخ به وی اظهار داشتند که فعلا اقدامی انجام ندهد.

اما بر خلاف تمامی گفتگوهای انجام شده، چهارشنبه شب حوالی ساعت 8 و در حالی که وی بار دیگر دکتر آل بویه سرپرست دانشگاه را ملاقات کرده بود و قصد خروج از دانشگاه را داشت با حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه روبرو شد و بدین طریق بازداشت گردید.

بنا بر اخبار رسیده وی در درون محوطه دانشگاه بازداشت شده که این امر بر خلاف تمامی مقررات و حقوق دانشجویی صورت گرفته است.

بازداشت فرزام معینی با همکاری ریاست دانشگاه قزوین صورت گرفته است. پیش از این و در جریان بازداشت سه تن دیگر از دانشجویان این دانشگاه همراهی مسئولین حراست و بالاخص حسین سرداغی (ریاست حراست) و عبدالعلی آل بویه (سرپرست دانشگاه) با نهاد های امنیتی محرز گشته بود اما این بار دقیقا پس از دیدار معینی با آل بویه وی در درون دانشگاه بازداشت شده است.

این فعال دانشجویی پیش از بازداشتش مکررا از قصد خویش مبنی بر معرفی خود به ستاد خبری اطلاعات نزد دوستان و مسئولان دانشگاه سخن گفته بود.

شایان ذکر است که پیگیری های مستمر دیگر فعالان دانشگاه مبنی بر اطلاع از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری وی بی نتیجه مانده است و دکتر آل بویه با سلب مسئولیت خویش اظهار داشته: "از دست من کاری ساخته نیست".