وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

مهدی کروبی: محسنی اژه ای بجای پيگيریِ مساله تجاوز، عليه من در روزنامه ها مصاحبه ميکند


شکنجه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ايران برای اولين بار به صورت رسمی در نامه مهدی کروبی به هلشمی رفسنجانی فاش شد. اين نامه سرآغاز کشمکش ميان کروبی و قوه قضاييه جمهوری اسلامی شد که هنوز هم ادامه دارد. هنگامی که حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران با موجی از دستگيری همراه شد، شايد کسی باور نمی کرد که در زندانها به زندانيان تجاوز شود و يا اينکه تعدادی از آنان در اثر شکنجه جان خود را از دست دهند. اين نکته را برای اولين بار مهدی کروبی در نامه ای سرگشاده به هاشمی رفسنجانی افشا کرد. هرچند از آن روز تاکنون اقدامی برای مجازات عاملان اين جنايت ها صورت نگرفته اما حمله به کروبی ادامه دارد تا شايد راهی برای بازپسگيری ادعاهای او و يا پاک کردن آن از ذهن افکار عمومی فراهم شود. مهدی کروبی روز يکشنبه در مصاحبه ای بار ديگر تاکيد کرده برای اثبات حرف های خود سند دارد و بخشی از آنها را در ملاقات با هيات قوه قضاييه در اختيارشان قرار داده اما از پيگيری آن نااميد شده است. وی در اين مصاحبه به اظهارات اخير محسنی اژه ای دادستان کل کشور اشاره کرده و می گويد ايشان به جای آن که مساله تجاوز به زندانيان را پيگيری کنند عليه من در روزنامه ها مصاحبه ميکنند. در حالی که من سی دی حاوی اطلاعات دختر جوانی را که در زندان مورد تجاوز قرار گرفته بود به ايشان تحويل دادم اما اين درخواست را که خود وی را به آنها تحويل دهم، نپذيرفتم. کروبی تصريح می کند که صدا و سيما هم که اين اظهارات را پخش می کند به نماينده ما اجازه پاسخگويی نمی دهد. اين نامزد معترض به نتيجه انتخابات در عين حال به حبيب اله عسگراولادی تذکر داد که او به قدر کافی اطلاعات دارد که در صورت نياز آنها را در مورد عملکرد افراد در گذشته منتشر کند. وی به عسگر اولادی ياد آوری کرد که در دهه ٦٠ هنگامی که سرپرست سازمان اوقاف بود وبه مجلس شورای اسلامی هم راه يافته بود، حاضر نبود از سازمان اوقاف استعفا دهد و همه جا می گفت اوقاف مثل شرکت نفت است و درامد دارد.

دولت کودتا نفوذ خود در فضای اینترنت را افزایش می دهد



3 آذر 88
حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت کودتا گفت که برای مقابله با تهاجم دشمنان در عرصه مجازی افسران ارشد اینترنتی تربیت خواهند شد.

مصلحی در باره جزئیات توضیحی نداده و با اشاره به چالشهای پیش روی نیروی انتظامی گفت: "در طول سی سال عمر انقلاب عده ای بازیگر مرکزی بودند و برای آن که انقلاب را به زانو در بیاورد برنامه ریزی می کردند و نمی خواستند این انقلاب به اهداف بلند خود دسترسی پیدا کند و آن مرکزیت افرادی را در درون کشور مدیریت می کرد که امروز باید این مرکز شناسایی شود."

مصلحی تاکید کرد که این مرکز توانسته افرادی را با خود همراه کند.

به نظر وزیر اطلاعات چالش مهم دیگر نیروی انتظامی در ده سال آینده با آن رو به روست"ناتوی فرهنگی" است که برنامه های خود را افزایش خواهد داد و از جمله این برنامه ها، "تقدس زدایی از ارزشها، تلاش برای تغییر گروه های مرجع فکری و تربیتی، تلاش برای ایجاد شکاف های مدیریتی و تغییر نگرش افراد جامعه، تغییر در باورها و ارزشها و تلاش برای حمایت از سازمان دهی گروهها است."

اخبار زندانیان سیاسی- مجید زمانی آزاد شد


مجید زمانی، از فعالین سیاسی و بازداشت شدگان کودتای ۲۲ خرداد آزاد شد.

 به گزارش موج سبز آزادی، مجید زمانی از اعضای ستاد قیطریه مهندس میرحسین موسوی که در روزهای ابتدایی تیرماه بازداشت و به بند 209 زندان اوین انتقال یافته بود، بعد از تحمل بیش از ۵ ماه زندان که بخشی از آن در سلول انفرادی گذشت از زندان آزاد شد. گفتنی است مجید زمانی در طول دوران بازداشتش برای اعترافات تلویزیونی به شدت تحت فشار بود.
مجید زمانی دانش آموخته مهندسی برق و کامپیوتر در دانشکده فنی دانشگاه تهران، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) از دانشگاه ایلینویز شیکاگو، و کارشناس ارشد مدیریت دولتی (MPA) از دانشگاه کلمبیا نیویورک یکی از معتبرترین دانشگاههای دنیا است. او قبل از سفر به خارج از کشور به منظور ادامه تحصیل، سابقه مدیریت بخش ریاضی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات و همچنین همکاری با مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد.
پس از فراغت از تحصیل در آمریکا، او به عنوان کارشناس ارشد اقتصادی خاورمیانه در بانک جهانی مشغول به کار شده بود.

ايران تقاضای جلال طالبانی مبنی بر لغو حکم اعدام دو کرد را پذيرفت


عاطفه نبوي به 4 سال حبس تعزيري محكوم شد


ادامه غیبت آیت الله هاشمی،نماز عید قربان را احمد خاتمی اقامه می کند

اقامه نماز عید قربان امسال به امامت سید احمد خاتمی در حالی است که در سال‌های گذشته، نماز عید قربان تهران را معمولا به امامت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری اقامه می شد.

کلمه:رئیس ستاد نماز جمعه تهران خبر داد :  سید احمد خاتمی نماز عید قربان امسال را اقامه خواهد کرد .
حجت‌الاسلام مسعود مرادی در گفت‌و‌گو با  ایلنا ، گفت :نماز عید قربان امسال به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی ‏، امام جمعه موقت تهران اقامه خواهد شد .
اقامه نماز عید قربان امسال به امامت سید احمد خاتمی در حالی است که در سال‌های گذشته، نماز عید قربان تهران را معمولا به امامت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری اقامه می شد.
لازم بذکر است که آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از وقایع انتخابات ریاست جمهوری دهم تنها یکبار در تاریخ ۲۶ تیر ماه تریبون نماز جمعه عبادی و سیاسی جمعه را بر عهده داشت.

ترابی: گاهی اتهام دانشجو استفاده از اینترنت است/فضا را غبارآلود کردند تا کسی وارد مساله کوی دانشگاه نشود

در گفتگو با پارلمان‌نیوز


پارلمان‌نیوز: عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت:«توهم توطئه و احساس نا‌امنی‌کردن صاحبان قدرت از محیط دانشگاه‌ها و دانشجو، موجب می‌شود دانشجویان هم تحریک شده و به نحو دیگری برخورد کنند.»

نصرالله ترابی در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در ارائه تحلیلی از فضای حاکم بر دانشگاه‌ها در شرایط فعلی اظهار داشت:« دانشگاه یک محل علمی و مکانی برای مباحثه‌ها و گفت‌و‌گوهای علمی و سیاسی و اجتماعی است.»

وی با بیان اینکه دانشگاه محیطی است که در آن از همه طبقات حضور دارند و برایند افکار عمومی جامعه در دانشگاه است، افزود:«طبیعی است وقتی برایند افکار عمومی در دانشگاه وجود دارد همه مسایل مربوط به مردم در این جمع‌ها گفته می‌شود و به دلیل آنکه دانشجویان وابستگی اقتصادی و سیاسی به کسی ندارند بی‌پرواتر از بقیه صحبت خواهند کرد.»

نماینده اصلاح‌طلب مردم شهرکرد تصریح کرد:«دانشجویان همانطوری که در اول انقلاب پیشتاز حرکت بودند، هنوز هم در صف اول هستند، دانشجو و دانشگاه‌های امروز، همان‌هایی هستند که انقلاب را بوجود آوردند در همه صحنه‌ها حضور داشتند.»

وی با تاکید براینکه «دانشجویان فرقی نکرده‌اند مگر اینکه افراد دیگر فرق کرده باشند»، گفت:« اگر در دانشگاه بحثی می‌شود بحث طبیعی است، نباید اینها که بیرون و در حاکمیت هستند فکر کنند تهدیدی در دانشگاه وجود دارد.»

ترابی ادامه داد:« توهم توطئه و احساس ناامنی کردن از سوی صاحبان قدرت موجب می‌شود که بر دانشگاه‌ها حساس شوند، خود این حساسیت موجب می‌شود دانشجویان هم به نحو دیگری برخورد کنند.»

عضو فراکسیون دانشگاهیان مجلس تصریح کرد:«وقتی از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و بعضا از سوی دستگاه‌های انتظامی با لباس مشخص وارد دانشگاه می‌ شوند و دانشجو احساس می‌کند از بیرون به او فشار می‌آورند عکس‌العمل نشان می‌دهد.»

ترابی یادآور شد:«دانشگاه‌ها را می‌توان به راحتی توسط خود دانشجویان  و هیات امنا به نحوی اداره کرد که هیچ مشکلی نباشد، برایند انتقادات جامعه هم به راحتی می‌تواند در دانشگاه مطرح شود و کسانیکه می‌خواهند مشکلات را بفهمند می‌توانند از دانشگاه‌ها استفاده کنند.»

وی افزود:«در ماه‌های اخیر متاسفانه شاهد بودیم که دستگاه‌ها با اعمال فشار بردانشجویان و حتی خانواده‌های آنها این قشر را حساس کرده‌اند، اما وقتی موضوع را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم مساله خاصی نبوده است، گاهی اتهام دانشجو این است که چرا از اینترنت استفاده کرده‌اید؟چرا پیام یا میل زده‌اید؟ به کدام شبکه وصل هستید؟»

 عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت:«دانشجویان معمولا هیچ اقدامی انجام نداده‌اند و صرفا ارتباطاتی هست که در عصر حاضر طبیعی است، اینترنت و ماهواره وجود دارد و نقل و انتقال اطلاعات در همه جای دنیا در حال انجام است.»

ترابی با بیان اینکه به جای اینکه از این رفتار دانشجویان نگران باشیم باید از این فرصت استفاده کنیم، گفت:«دین ما دین گفت‌و‌گو است و اگر معتقدیم حرفی برای گفتن داریم باید استقبال کنیم.»

عضو فراکسیون دانشگاهیان مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا در این سال‌های اخیر از جنبش دانشجویی به نفع نظام استفاده شده یا به سمتی سوق داده شده که مقابل نظام قرار بگیرد؟، اظهار داشت:«متاسفانه در جهت نظام استفاده نشده است، طوری شده که همه احساس می‌کنند که بیگانگان و دشمنان برای سوء استفاده دنبال دانشگاه‌ها می‌گردند.»

نماینده شهرکرد تاکید کرد:« اتفاقا از دانشگاه‌ها باید سفیرانی پیدا شود که در مجامع بین‌المللی خوبی کشور و نظام را بگویند، چرا باید به نحوی عمل شود که بیرون از کشور به جای استفاده از جنبش دانشجویی و ابراز عقاید نظام توسط جوانان و دانشجویان از این پتانسیل برعکس استفاده شود.»

ترابی گفت:«نباید به نحوی عمل کرد که خارج از کشور احساس کنند، پاشنه آشیل نظام دانشجو و محیط دانشگاهی هستند.»

وی در پاسخ به این سوال که حادثه کوی دانشگاه و عدم ارائه گزارش آن چقدر تحریک کننده دانشجویان است؟ اظهار داشت:«اولین جایی که وارد این مساله شد مجلس بود، اما وقتی بحث‌ها به موضوعات امنیتی می‌رسد همه صورت مساله را عوض می‌کنند، همه حساسیت‌ها وجود دارد رهبری بر پیگیری حادثه کوی تاکید کردند، مجلس هم اقدام کرد گزارش هم تهیه شد اما ارائه نشد، دلیل ان این است که مسایل را صرفا با دید امنیتی نگاه می‌کنند.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد:« برخی فضای غبار آلودی ایجاد کرده‌اند که هیچ کس جرات وارد شدن را پیدا نمی‌کند، فضای کوی دانشگاه و اتفاقات آن مشخص بود اما با غبار آلود کردن فضا کسی وارد مساله نشد.»

عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس خاطر نشان کرد:«مجلس با ارائه گزارش منصفانه و بی‌طرف باید به سمت شفاف‌سازی و جلب اعتماد دانشجویان حرکت کند.»

لاریجانی:این همه تهمت و تحقیر نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی با چه انگیزه‌ای زده شد/هاشمی بخشی از تاریخ انقلاب است


پارلمان‌نیوز: رییس مجلس شورای اسلامی،با انتقاد نسبت به گسترش تخریب شخصیت‌های برجسته نظام وانقلاب، فضای سیاسی كشور را نیازمند نوعی روشن‌بینی و حقیقت‌یابی دانست.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم اختتامیه دومین دوره جوایز ادبی جلال آل‌احمد با انتقاد نسبت به مباحث مطرح شده از سوی برخی از منتقدان، گفت: متاسفانه درشت‌گویی در فضای سیاسی كشور ایجاد شده و نسبت‌های ناروا و تحقیرها نسبت به افراد راحت زده می‌شود. این همه تهمت و تحقیر نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی با چه انگیزه‌ای زده شد و چه فایده‌ای داشت.

رییس فراكسیون اصولگرایان مجلس تاكید كرد: آقای هاشمی بخشی از تاریخ انقلاب است؛ امام فرمود هاشمی زنده است، بنابراین انقلاب زنده است. وی همیشه یار و پیرو امام و رهبری بود. ایشان یك سال پیش در دانشگاه صنعتی شریف گفتند "بنده افتخار می‌كنم كه پیرو رهبری هستم، عشق من رهبری است" حال درباره خانواده او اگر حرفی هم هست، باید از مسیر خودش دنبال شود.

وی افزود: صحبت در تحقیر اوست، بنده نمی‌گویم كه ایشان مطلق است همه كسانی كه وارد عرصه‌ی سیاسی می‌شوند، باید آمادگی نقد را داشته باشند. صحبت من در این است كه چرا تحقیر افراد هدف قرار گرفته است.

لاریجانی تصریح كرد: درباره دولت نیز همین گونه است، افرادی هر نقدی كه به دولت می‌شود، فورا آن را می‌برند در «كتیگوری‌های» سیاسی موافق و مخالف و نمی‌گذارند، یك فضای آرام و تخصصی در كشور به وجود بیاید تا مسائل به صورت حرفه‌ای بررسی شود. مرتب چارچوب‌های ذهنی بسته‌ی سیاسی را در این مقولات حاكم می‌كنند حتی بر مقولات اقتصادی.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: در آن سو هر اقدامی هم كه دولت احمدی‌نژاد انجام می‌دهد، یك گروه با آن مخالفت می‌كنند، آقای احمدی‌نژاد نیز كه امروز سكان‌دار ریاست جمهوری كشور است، فرد خدوم و پرتلاشی است و دغدغه انقلاب را دارد، چرا باید دنبال تخریب باشیم؟ درون برخی نقدها نوعی بغض وجود دارد، این روش درست زیستن نیست. یعنی فضای سیاسی كشور نیازمند نوعی روشن‌بینی و حقیقت‌یابی است. در فضای مشت‌زنی سیاسی حقیقت كشف نمی‌شود.

رییس فراكسیون اصولگرایان مجلس با تاكید بر این‌كه ایران امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت كلمه نیازمند است، خاطر نشان كرد: ایران امروز به جمع توان‌ها نیازمند است. انتخاباتی برگزار شد و فراز و فرودهای داشت كه بی‌نقص هم نبود، اما منافع ما با حضور 85 درصدی مردم باید به یك دستاورد تبدیل شود، نه به مشاجره و كش دادن سیاسی. بنده واقعا ادامه این مسائل از سوی كاندیداهای ریاست جمهوری را به مصلحت و منافع كشور نمی‌دانم و فكر می‌كنم با این روش‌ها به عزتمندی كشور لطمه وارد می‌شود.

نماینده مردم قم با بیان این‌كه یك انتخابات همه‌ی منافع ملی كشور نیست، اظهارداشت: انتخابات یك وسیله و ابزار برای حركت سیاسی است. تبدیل بحث‌های انتخاباتی به سیری از مشاجرات سیاسی به پیكره منافع ملی كشور لطمه می‌زند و به دور از تدبیر سیاستمداران و ارزش‌های انقلاب اسلامی است. قدر نعمت انقلاب را دانستن در این است كه در درون فضاسازی‌ها نیفتیم، بلكه باید به دنبال ایجاد آرامش در كشور باشیم تا بسترسازی برای توسعه كشور پا بگیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: هدایت‌های ولی فقیه چه در زمان امام (ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری در حوادث مختلف كشور موجب شد از انقلاب صیانت شود. امروز ایران حتی در نظر استراتژیست‌های غربی كشوری قوی است كه بر پایه‌ی رهبری اداره می‌شود. ظرفیت فكری مردم نیز در سطحی است كه زیر چتری غیر از ولایت فقیه و مسلط بر مسائل فرهنگی و سیاسی نمی‌روند.

لاریجانی درادامه با بیان اینكه جلال آل‌احمد این ادبیات را به خوبی درك كرده است، گفت: حتی اگر دغدغه‌ی دین هم وجود نداشته باشد و ملی‌گرایی هدف باشد، باز باید ولایت فقیه را در حوزه‌های سیاسی و فكری قبول داشته باشیم. دغدغه رهبری همواره حفظ و صیانت از منافع ملی و جلوگیری از دیكتاتوری در كشور است. زمانی مباحث سیاسی در دانشگاه‌ها قطع شده بود و این مقام معظم رهبری بود كه فضا را شكست و گفت دانشجویان باید مباحث سیاسی را دنبال كنند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش در مراسم اختتامیه دومین دوره جوایز ادبی جلال آل‌احمد تاثیرگذارترین شخصیت در تاریخ ادبیات ایران را جلال آل‌احمد دانست و افزود: همه نشانه‌ها نشان از آزادمردی جلال دارد. در زندگی وی مواجهه با خروج جلال در ابتدای جوانی از مذهب هستیم، اگرچه پدر وی از صاحب نظران فقه و یك روحانی بود، ولی این‌كه جلال چه شد كه لباس مذهب را كنار گذاشت، خود پندآموز است.

نماینده مردم قم تصریح كرد: جلال در معارف اسلامی قور عمقی نداشت و برخی از نگاه‌های وی به مسائل دینی نیز با نگاه سیاسی بود كه این دید تا آخر عمر و پس از ورود به حزب توده وجود داشت، نگاه او كلامی، فلسفی و روایی نبود. جلال چنین نگاهی به مذهب نداشت. این موضوع نشان می‌دهد كه حتی در خانواده‌های روحانی اگر مراقبت نباشد، ممكن است چیز دیگری غیر از دینداری اتفاق بیفتد. سخت‌گیری‌های مذهبی به اضافه چاشنی‌های سیاسی و شرایط اجتماعی نیز باید در این مقوله مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی با پندآموز خواندن خروج جلال آل‌احمد از دین در ابتدای جوانی گفت: در این موضوع دو نكته نهفته است اول آنكه محیط خانواده محیطی تربیتی است. پایه‌ی درك عمیق‌تر نسبت به شرایط در منزل گذاشته می‌شود و نكته دوم آنكه خروج از دین مستلزم دلایل قوی‌تری است، جلال باید زحمت می‌كشید و عمیق‌تر به معارف دست می‌یافت به همین دلیل پس از عمری حضور در حزب توده و جبهه‌ی ملی و درك شرایط مختلف باز به محیط دین برگشت.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با قرائت بخش‌هایی از خاطرات جلال آل‌احمد گفت: این خاطرات نشان می‌دهد آنچه در شعارهای حزب توده چشمان جلال را خیره كرده بود، در درون حزب نیافت، چنین موضوعی با روحیه آزادگی او تطابق نداشت. پس از انقلاب نیز جریاناتی چون منافقین و توده‌ای‌ها و حتی جریان بنی‌صدر نشان دادند كه به فكر مردم نیستند. مرحوم جلال درباره حزب توده و تجربه‌اش از جبهه ملی می‌گفت اگر حزب توده و جبهه ملی شكست خورد، برای این بود كه تمام این افراد با افكار وارداتی به آن پا گذاشته‌اند.

عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس با قرائت بخش‌هایی از كتاب غرب‌زدگی جلال آل‌احمد تصریح كرد: توجه به سنت‌ها و ارزش‌های ملی ركن مهمی در استقلال جامعه است، یكی از دلایلی كه جلال چه در فرنگ و چه در ایران سیر آفاق كرد و در نهایت به خویشتن برگشت و سنت‌های اسلامی را اصل قرار داد، احساس حقیقت‌طلبی و درك زجرهای مردم بود. این سیر فكری جلال را به نوشتن كتاب غرب‌زدگی وا داشت.

لاریجانی خاطر نشان كرد: نقادی جلال از نوع نقدهای دكترفردید نبود. فردید نوعی تك ساحتی شدن انسان را مشكل غرب‌زدگی می‌دانست، ولی درك جلال با همان سمت و سوی فردید بود. نقد غرب‌زدگی او فضای جدیدی را در كشور به وجود آورد مطرح كردن غرب‌زدگی از سوی جلال نوعی شجاعت و آزادگی می‌طلبید كه جو را بشكند. جلال بر این عقیده بود كه غرب‌زدگی انسان را همچون بیماری سل از درون پوك می‌كند. انسان غرب زده نان به نرخ روز است و هیچ كس از خود مایه نمی‌گذارد و شخصیت ندارد. جلال هدف استعمار را صرفا غارت امكانات مادی نمی‌دانست، بلكه غارت فرهنگی و اعتقادی را از ویژگی‌های كشورهای استعمار شده می‌دانست. جلال در كتاب غرب‌زدگی روشن‌فكران جامعه را نهیب زد.

لاریجانی گفت: روشنفكران به جای رجوع به سنت و حفظ آن، با آن مبارزه كردند، استنباط جلال از روشنفكران دوران خودش این بود. كم نبودند كسانی كه به كتاب‌های جلال انتقاد می‌كردند .

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه جلال به ایرج افشار گفت: برخی از ناقدان معتقدند دفاع او از مذهب ابزاری بود، حتی یكی از آن‌ها می‌گفت جلال در این حوزه تقیه می‌كرد و دینداری او تظاهری بود. البته بنده چنین چیزی را بعید می‌دانم؛ چرا كه اگر اینگونه بود بر اثرهای به جا مانده از جلال باید چنین چیزی مشاهده می‌شد.

لاریجانی نگاه جلال را نگاهی عرفانی دانست و افزود: فضاشكنی و تحت جو قرار نگرفتن جلال وجوه تمایزش از روشنفكران هم دوره‌اش بود. به همین دلیل هم چهره ماندگار شد. این نكته برای امروز ما بسیار پندآموز است. جلال گونه زیستن به بیان واقعیات بدون ترس است. انقلاب اسلامی بر اساس روشنفكران چپ نباید چنین زمانی رخ می‌داد. تفكر لیبرالیسم سرمایه‌داری نیز هیچگاه فكر نمی‌كرد در چنین شرایطی، انقلاب اسلامی پیروز شود، ولی علت محدثه انقلاب اسلامی مكتب امام خمینی (ره) و همراهی مردم بود.

آزادی یکی از اسرای کمیل سبز

سعید قریشی از اسرای کمیل سبز که پس از دستگیری در مراسم دعای کمیل به زندان اوین منتقل شده بود، امروز آزاد شد.

به گزار نوروز، سعید قریشی یک ماه قبل، در مراسم دعای کمیل که برای آزادی زندانیان سیاسی در خانه پدر همسر شهاب طباطبایی، رییس ستاد88 برگزار شده بود، بازداشت شد.
قریشی به همراه 20 نفر دیگر از بازداشت شدگان به زندان اوین منتقل شدند.
نگار سایه همسر سعید قریشی نیز یکهفته پیش از هجوم ماوران امنیتی به مراسم دعای کمیل بازداشت شده بود. او نیز در زندان اوین به سر ی برد. اطلاع دیگری از وضعیت نگار سایه در دست نیست.

حبس و شلاق برای دانشجویان دانشگاه مازندران


شعبه 101 دادگاه عمومی بابلسر هشت نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران را به اتهام اخلال در نظم دانشگاه، در مجموع به 48 ماه حبس تعزیری و هر كدام از آنها را به 15 ضربه شلاق محكوم كرد.
اعتماد نوشت: میلاد حسینی كشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مازیار یزدانی نیا، شوانه مریخی، علی عباسی و رحمان یعقوبی دانشجویان دانشگاه مازندران كه به اتهام اخلال در نظم دانشگاه به وسیله تجمع در دانشگاه در تاریخ 26 خرداد، در خرداد و تیرماه گذشته در بازداشت بودند، هر كدام به شش ماه حبس تعزیری و 15 ضربه شلاق محكوم شدند.

فرمانده ناجا: با تجمعات غير‌قانوني 16آذر برخورد مي‌كنيم

فرمانده ناجا در رابطه با اقدامات پليس به مناسبت 16 آذر گفت: هنوز برنامه خاصي كه قرار باشد اتفاق بيفتد اطلاعي نداريم، اما هر تجمعي بايد به صورت فراخوان و قانوني اتفاق افتد اگر غيرقانوني باشد پليس با آن برخورد قاطع مي‌كند.

احمدی مقدم در گفتگو با ایلنا، در مورد افزايش حضور نيروهاي پليس در سطح خيابان‌ها در روز 16 آذر ادامه داد: بستگي دارد كه در آن روز چه اتفاقي بيفتد و در حال حاضر تصوري از اتفاق آن روز نداريم بنابراين نمي‌توانم پيش‌بيني برنامه پليس را ارائه دهم.
از سوی دیگر فرمانده انتظامي تهران بزرگ در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اين سئوال كه آيا تمهيدي براي روز 16 آذر انديشيده‌ايد، ضمن پاسخ منفي گفت: مگر روز 16 آذر خبري است؟ روز دانشجو است و طبق معمول هرسال روز آرامي است.
او در پاسخ به سئوال ديگري در مورد آخرين وضعيت بازداشت‌شدگان 13 آبان گفت: در اين مورد از قوه قضائيه سئوال كنيد، زيرا ما همان روز بازداشت‌شدگان را تحويل مراجع قضايي داديم.

6 سال حبس و 74 ضربه شلاق تعزیری برای علی تاجرنیا

دکترعلی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی که به تازگی بعد از تحمل ۵ ماه زندان، آزاد شده بود، به ۶ سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد.


وكيل تاجرنيا از محكوميت موكل خود به 6 سال حبس و تحمل 74 ضربه شلاق از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب به رياست قاضي پيرعباسي خبرداد.
حميد فاتح نيا در گفت‌وگو با ايلنا با اعلام اين مطلب اظهارداشت: صبح امروز حكم علي تاجرنيا در شعبه 26 دادگاه انقلاب به بنده ابلاغ شد.
وكيل تاجرنيا ادامه داد: موكلم به اتهام اجتماع و تباني به قصد برهم زدن امنيت عمومي به 5 سال حبس و اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام به يك سال حبس و توهين به مسوولان كشور (رييس جمهور و مجموعه دولت) به 74 ضربه شلاق تعزيري محكوم شده است.
وي با اشاره به نمايندگي موكلش در مجلس ششم اظهارداشت: اتهام توهين به مسوولان كشور در راي صادره بگونه‌اي بيان شده كه گويي موكلم در زماني كه رييس جمهور و اعضاي دولت مشغول به انجام وظيفه بودند به آنها توهين كرده است در حاليكه آنچه كه در راي آمده با متن كيفرخواست كاملا مغايرت دارد.
گفتني است، علي تاجرنيا عضو جبهه مشاركت در 29 خردادماه بازداشت و در 16 آبان ماه با توديع وثيقه يك ميليارد ريالي از زندان آزاد شد.
پیش از این سعید شریعتی به ۷ سال حبس تعزیری و محمدعلی ابطحی نیز به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و احمد زیدآبادی به تحمل ۵ سال زندان در تبعید (گناباد) محکوم شده بودند.

احضار نزدیک به 100 دانشجوی دانشگاه آزاد اهواز

نزدیک به 100 دانشجوی دانشگاه آزاد اهواز به کمیته انظباطی این دانشگاه احضار شدند. به نظر می رسد ترس از اعتراضات دانشجویی گسترده در روز 16 آذر دلیل اصلی تشدید برخورد با دانشجویان می باشد.


به گزارش خبرنگار رویداد پس از اعتراضات دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز و خصوصا تجمع دانشجویان این دانشگاه در روز 13 آبان که منجر به تعطیلی این دانشگاه شد اعمال فشار و تهدید دانشجویان افزایش چشمگیری داشته است.

در این میان نزدیک به یکصد دانشجوی این دانشگاه به کمیته انظباطی احضار و ضمن تهدید به اخراج و تعلیق های بلند مدت برای برخی از این افزراد نیز احکام سنگین انظباطی صادر شده است.

در همین حال خبر می رسد که بیش از ۵۰ نفراز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد نیز به دلیل آنچه که از سوی مسوولین حضور در تجمع ۱۳ آبان خوانده شده، به کمیته انظباطی فراخوانده شدند.

گزارش ها حاکی از آنست که نصب دوربین های مداربسته در فضای دانشگاه و دانشکده ها، همچنین اجرای طرح جداسازی جنسیتی سرویس های رفت و آمد و نیز تشدید فضای امنیتی اعتراض هایی را پس از ۱۳ آبان در پی داشته است.

در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به 16 آذر، روز دانشجو، برخی از فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف ایران، احضار یا بازداشت شده اند.

تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود در اعتراض به مشکلات صنفی


دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود دیروز یکشنبه 1 آذرماه در اعتراض به مشکلات صنفی دانشگاه دست به تحصن زدند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیردانشجویان که جمعیت آن ها به حدود هزار نفر می رسید در ابتدای تحصن دست به اعتصاب غذا زدند و ظرف های غذای خود را در یک صف چند صد متری از روبروی سلف تا سردر دانشگاه چیدند. در ادامه این تحصن دانشجویان خواستار حضور مسئولین دانشگاه در میان آنان و پاسخگویی در مورد مشکلات صنفی از قبیل کیفیت نامناسب غذای سلف، کمبود خوابگاه های دانشجویی و مشکلات سایت دانشگاه شدند. در نهایت به دلیل حضور پرشمار دانشجویان، دکتر نیکوفرد معاون دانشجویی دانشگاه مجبور به حضور در میان متحصنین شد، و متعهد شد که امکانات رفاهی دانشجویان افزایش یابد و اجازه ی فعالیت مجدد شورای صنفی صادر گردد.
از حاشیه های قابل توجه این تجمع حضور تعدادی از فعالین بسیج در بین جمعیت دانشجویان بود. در انتهای مراسم نیز برخی از عناصر درجه دار بسیج به هتاکی نسبت به تعدادی از دانشجویان پرداختند.
گفتنی است پیش از این جواد صفدری دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتي شاهرود به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.
همچنین در سال جاری شورای صنفی دانشگاه از امکان ادامه فعالیت منع شده است.


بازداشت دانشجویان همچنان ادامه دارد: بازداشت اعضای انجمن اسلامی دانشگاه ایلام

منابع دانشجویی اعلام کردند که آرش خاندل و مراد باصره از فعالین دانشجویی دانشگاه ایلام و برخی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه ایلام روز گذشته بازداشت شدند.


به گزارش جرس، در چند روز اخیر دانشگاههای ایران شاهد موج گسترده ای از بازداشت فعالین دانشجویی و یا احضار آنان به حراست و کمیته انضباطی بوده اند. فعالان دانشجویی در پیش بودن 16 آذر روز دانشجو و نگرانی مقامات دولت و امنیتی نسبت به برگزاری تجمعات اعتراضی و هماهنگ در دانشگاهها را دلیل این برخوردها می دانند.

تنها در پنج شنبه گذشته 28 آبان ماه، 18 دانشجو در نقاط مختلف ایران بازداشت شدند.

عباس حکیم زاده دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت، مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی و البرز زاهدی از دانشجویان لیبرال، حمید قهوه چیان، احمد میرطاهری، علیرضا زرگر، امیرکاظم پور و یاسر معصومی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و رسول عالی نژاد و بهروز فریدی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریزاز جمله این بازداشت شدگان بودند.

دانشجویان به عنوان یکی از اجزای اصلی جنبش سبز به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری اعتراض دارد و دولت محمود احمدی نژاد را نامشروع می دانند.

اخبار زندانیان سیاسی- محمد عطریانفر آزاد شد


محمد عطریانفر از زندان آزاد شد.

به گزارش موج سبز آزادی، این فعال سیاسی و عضو ستاد میرحسین موسوی که در حوادث پس از کودتای ۲۲ خرداد بازداشت شده بود، بعد از تحمل بیش از ۱۵۰ روز زندان و اجبار به اعتراف به باورهای نداشته از بند کودتاگران رست. گفتنی است در طول روزهای اخیر، محمدعلی ابطحی، سعید شریعتی، هم‌سلولی‌های محمد عطریانفر نیز آزاد شده بودند.

طلاعات تازه از کشته‌شدن فجيع پسر و عروس سيدمجتبی هاشمی: عاملين جنايت با انگيزه سرقت به آن‌جا نرفته‌بودند، ايران


گروه حوادث- رئيس پليس آگاهی کشور از تحقيقات ويژه جنايی برای افشای راز قتل هولناک پسر و عروس شهيد سيدمجتبی هاشمی خبر داد. به گفته سردار جعفری، پيکرهای خونين زوج جوان که قربانی جنايت دلخراش شده‌اند، در حالی کشف شد که به نظر می‌رسد سه روز از مرگشان گذشته است.
به گزارش خبرنگار جنايی ما، ظهر يکشنبه- يکم آذر- مأموران کلانتری ۱۴۰ باغ فيض از قتل زوج جوانی باخبر شدند که در طبقه سوم ساختمان چهار طبقه شماره هشت واقع در خيابان گل‌ها- بلوار آيت‌الله کاشانی- از پا درآمده بودند. مأموران پس از حضور در محل جنايت، با اجساد سربريده مرتضی- ۳۰ ساله- و همسرش آتنا- ۲۶ ساله- روبه‌رو شدند. دقايقی بعد هم قاضی هنرمند- بازپرس کشيک ويژه قتل- همراه تيم ويژه جنايی در محل جنايت حاضر شده و به تحقيق در اين باره پرداختند.
در ادامه بررسی‌ها مشخص شد زوج جوان به تازگی ازدواج کرده و حدود ۲ ماه قبل به خانه جديد نقل مکان کرده بودند. خانواده آتنا نيز به بازپرس هنرمند گفتند: مرتضی کارمند حراست سازمان تربيت بدنی بود و با همسرش چند روز قبل از سفر مشهد برگشته بودند که آخرين بار پنجشنبه- ۲۸ آبان- با آنها صحبت کرديم اما پس از آن به‌رغم تلفن‌های مکرر و مراجعه حضوری به خانه، پاسخی نشنيديم تا اين که به ناچار کليدساز آورده و در خانه را باز کرديم که با صحنه وحشتناک جنايت روبه‌رو شديم. همسايه‌ها نيز به تيم جنايی گفتند:
حدود ساعت ۳۰/۱۱ شب پنجشنبه صدای درگيری و دعوای شديد از خانه زوج جوان شنيدند اما به تصور اين که احتمالاً دعوای خانوادگی رخ داده، ماجرا را پيگيری نکردند. بنابر اين فرضيه قتل در نيمه شب پنجشنبه قوت گرفت. از آنجا که زن و شوهر جوان با کارد به قتل رسيده بودند، بازرسی دقيق خانه برای يافتن کارد انجام شد اما هيچ اثری به دست نيامد. به گفته بازپرس هنرمند، وضعيت خانه قربانيان نشان می‌داد عامل يا عاملان جنايت با انگيزه سرقت به آنجا نرفته و هيچ نوع به‌هم ريختگی وسايل خانه نيز مشاهده نشده است. بنابر اين، فرضيه‌های مختلفی از جمله قتل با انگيزه‌های خاص، مشکلات کاری يا انتقامجويی تحت بررسی است. در حال حاضر نيز يکی از آشنايان قربانيان در بازداشت است و تحقيق از او ادامه دارد. به گفته بازپرس جنايی تهران، در نخستين تجسس‌ها تصور بر آن بود خودروی زانتيای مقتول از سوی قاتل يا قاتلان سرقت شده است تا اين که مشخص شد خودرو نزد برادر مقتول به نام روح‌الله- مدير مؤسسه شهيد هاشمی- بوده است؛ بنابر اين چنين فرضيه‌ای منتفی شد. وی گفت: تا اين لحظه فرضيه سرقت به عنوان انگيزه قتل، جايگاهی در اين پرونده ندارد. سرپرست دادسرای جنايی تهران نيز در اين باره به خبرگزاری فارس گفت: هم اکنون يک نفر مظنون در اين پرونده بازداشت شده و تحقيقات برای روشن شدن زوايای پنهان اين پرونده در حال انجام است.

گفت‌وگو با همسايه
يکی از ساکنان طبقه چهارم ساختمان محل زندگی قربانيان در تشريح ماجرا به خبرنگار ما گفت: حدود ساعت ۱۲ شب صدای درگيری و دعوای شديد از خانه همسايه شنيدم. وقتی به طبقه پائين آمدم، بقيه همسايه‌ها را هم ديدم که با شنيدن صدای درگيری، خود را به پشت در آپارتمان رسانده بودند اما هرچه در زديم و آتنا را صدا کرديم، کسی در را باز نکرد. لحظاتی بعد هم ناگهان صدای تلويزيون به يکباره زياد شد. آن قدر زياد که صدای افراد حاضر در خانه بسختی شنيده می‌شد. اما آنچه مسلم بود، صدای يک مرد می‌آمد اما مطمئن نيستم صدای شوهر آتنا بود يا فرد ديگری. دقايقی بعد هم به تصور اين که نمی‌خواهند کسی در ماجرای خانوادگی‌شان دخالت کند، به خانه‌هايمان برگشتيم اما تا حدود ساعت ۲ نيمه شب همچنان سر و صدا می‌آمد اما بعد از آن ديگر متوجه نشديم چه اتفاقی افتاد.

پيام دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال به‌مناسبت ۱۶ آذر: پيام‌مان، پيام مقاومت و ايستادگی در برابر ماشين سرکوب دولت کودتاست، بامدادخبر

بامدادخبر: دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران، در تازه‌ترين بيانيه خود که ساعتی قبل در اختيار بامدادخبر قرار گرفت، اعلام کردند که عليرغم بازداشت هفت تن از اعضای خود، همچنان به مقاومت و مبارزه مسالمت‌آميز و عاری از خشونت با دولت کودتا ادامه خواهند داد و در اين راه، دست همه آنها که "دولت کودتا را بزرگترين خصم آزادی و منافع ملی می دانند"، از هر گروه فکری-سياسی، می‌فشارند. اين گروه در پايان بيانيه خود تاکيد کردند که به ياد همه شهدای جنبش سبز، روز دانشجوی امسال را "۱۶ آذر سبز" نام‌گذاری می‌کنند که به عقيده آنها، با وجود تمام اين بگير و ببندها، امسال با‌شکوه‌تر از هرسال برگزار خواهد شد.
متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:
شانزده آذر ديگری در راه است، اعتراضات دانشجويی طی اين سالها هميشه عاملی بوده برای برآشفتن خواب خوش اقتدارگرايان، اين بار اما شانزده آذر در حالی فرا می رسد که جنبش قدرتمند ملت ايران بيش از پنج ماه است که کابوسی دهشتناک را به اقتدارگرايان کودتاچی و باندهای فاسد نظامی-اقتصادی حامی آنها تحميل کرده است. دولت کودتا که به رغم همه‌ی سرکوبها و اعمال وحشيانه و غير انسانی‌اش در ماههای اخير، موفق به کنترل امواج گسترده‌ی جنبش مردمی نشده است، اکنون از سر ضعف و استيصال می‌‌کوشد عقده اقتدار خويش را با بازداشت فعالين دانشجويی و صدور احکام سنگين زندان برای فعالين سياسی اصلاح‌طلب و تحول‌خواه التيام بخشد، از قضا اما اينگونه برخوردها نشان از عجز روزافزون دولت کودتا و نزديکی هر چه بيشتر آن به شيب تند سقوط است.
هجوم برنامه‌ريزی‌ شده‌ی نيروهای امنيتی به يک جلسه‌ی تئوريک و معمول خانگی و بازداشت هفت تن از اعضای گروه دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاه‌های ايران (مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، عليرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سينا شکوهی و البرز زاهدی) را نيز بايد در راستای همين عجز و استيصال ارزيابی کرد. آمران و عاملان اين‌گونه بازداشت‌ها خود بهتر می‌دانند که سرکوب و خشونت و زندان ديگر درمان اين درد و مرهم اين زخم نيست، ديگر نه تنها فعالين سياسی و دانشجويی که مردم هم از زندان و سرکوب ترسی به دل راه نمی دهند.
"دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران" که به عنوان يک گروه فکری–دانشجويی تا کنون همۀ همت و توان خود را در راه گسترش انديشۀ آزادی و نهادينه کردن پارادايم دموکراسی و حقوق بشر در دانشگاههای کشور به کار بسته است اکنون نيز بی‌توجه به فشارهای وارده به راه خود ادامه می دهد.
گروه دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال مفتخر و متعهد است که به سهم ناچيز خود، هم‌چون ماههای گذشته در مسير مبارزه با دولت غيرقانونی کودتا و استبداد دينی–نظامی حاکم، در کنار مردم و دانشجويان بايستد و به کوشش خود برای تحقق اهداف جنبش سبز ملت ايران و به ثمر نشستن خون شهدای اين جنبش ادامه دهد.
اکنون که تعداد زيادی از اعضای ما بازداشت شده‌اند و تعداد ديگری نيز با خطر بازداشت مواجه‌اند ما به صراحت اعلام می‌کنيم که پيام‌مان پيام مقاومت و ايستادگی در برابر ماشين سرکوب دولت کودتاست.
دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال خود را به دفاع از خواستهای جنبش سبز و رهبری آن متعهد می‌دانند و مقاومت و مبارزه مسالمت‌آميز و عاری از خشونت را بهترين را نيل به اين خواستها و آرمانها می دانند.
اکنون که شلاق سرکوب، تن و بدن همه‌ی ايرانيان را نشانه گرفته است چاره ای جز همبستگی عليه سرکوبگران نيست، طيفهای مختلف دانشجويی نيز با آگاهی کامل از اين واقعيت دست در دست هم به مقاومتی مشترک برای حفظ دانشگاه اين سنگر گرانقدر آزادی دست خواهند يازيد.
ما خواهان آزادی همه‌ی زندانيان سياسی و عقيدتی از همه‌ی زندانهای ايران و لغو مجازاتهای حبس و اعدامی هستيم که در هر جای ايران برای فعالين سياسی يا فعالين حقوق بشر صادر شده است.
ما خواهان پايان فشارها بر نهاد دانشگاه و کوتاه‌شدن دست نظاميان از اداره دانشگاه‌ها هستيم.
ما خواهان آزادی کليه فعالين دانشجويی در بند، با هر گرايش فکری و سياسی در تهران و ديگر شهرهای ايران هستيم.
گروه دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران، ضمن حمايت قاطع از اعضای زندانی خود و با فشردن دست همه آنها که دولت کودتا را بزرگترين خصم آزادی و منافع ملی می دانند، از هم‌اکنون ۱۶ آذر سال ۸۸ را به ياد همه شهدای جنبش سبز، "۱۶ آذر سبز" نام‌گذاری می‌کند و باور دارد حتی اگر تا روز ۱۶ آذر، تک‌تک فعالين دانشجويی ليبرال، تحکيمی، چپگرا، ملی گرا، ملی-مذهبی، مشارکتی و... نيز بازداشت شوند و به زندان بيفتند باز هم ۱۶ آذر سبز و باشکوهی در پيش است، ۱۶ آذری که کابوس سقوط دولت کودتا را آشفته‌تر خواهد کرد.
دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاه‌های ايران
سوم آذر يک‌هزاروسيصدوهشتادوهشت

انتقاد شديد اعضای شورای ‌شهر از توقيف روزنامه‌ همشهری، ايلنا

بتکار: توقيف همشهری نشان از تحت‌فشار بودن رسانه‌ها دارد
خادم: در مورد توقيف همشهری از وزير انتقاد داريم
مسجدجامعی: شورای‌شهر بايد مسدود‌شدن جريان آزاد اطلاعات را پيگيری کند
طلايی: برخورد با «همشهری» قانونی نبود


ايلنا: يک روز بعد از توقيف موقت روزنامه همشهری با حکم هيات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد، اعضای شورای‌شهر تهران در اولين جلسه علنی خود به شدت به اين تصميم اعتراض کردند، به‌طوريکه دويست‌و سی‌و‌نهمين جلسه شورای شهر با انتقاد از فضای رسانه‌ای اين‌روزها آغاز شد.
ابتکار: توقيف همشهری نشان از تحت‌فشار بودن رسانه‌ها دارد
به گزارش خبرنگار ايلنا، معصومه ابتکار در جلسه امروز شورای شهر با انتقاد از نحوه برخورد با روزنامه همشهری تاکيد کرد: بحث همشهری و نحوه برخورد با اين رسانه يک بهانه بوده چرا که بعيد است اصل قضيه مربوط به يک آگهی و تصويری باشد که مربوط به کشور ايران نبوده است.
او افزود: در بسياری از مواقع در کشور ما تخلفات مشابه صورت می‌گيرد اما با رسانه‌های متخلف برخورد دوگانه می‌کنند.
رئيس کميته محيط‌زيست شورای شهر تهران با بيان اينکه روزنامه‌های منتقد که به طور شفاف اطلاع‌رسانی می‌کنند تحت فشار هستند ادامه داد: فضای رسانه‌ای مدت‌ها است که تحت فشار بوده و فضای محدودی برای رسانه‌ها ايجاد شده است.
ابتکار با اعلام اينکه طی مدت گذشته ۲۵ روزنامه را از دست داديم خاطر نشان کرد: تعطيل شدن حوزه اطلاع‌رسانی دقيق و منتقدان دولتی جريان نگران‌کننده‌ای در کشور است.
او با اشاره به روزنامه سرمايه، اعتمادملی، همشهری،‌ خبر بين‌الملل و ساير رسانه‌ها گفت: روزنامه خبر نيز به خاطر اعمال فشارهايی تعطيل شد و برخورد با روزنامه همشهری که به صورت شفاف از شهر اطلاع‌رسانی می‌کرد نيز با برخورد شديدی مواجه شد.
رئيس کميته محيط‌زيست شورای شهر تهران با ابراز تاسف از فضای فعلی سايه انداخته بر عليه رسانه‌های منتقد گفت:‌ چنين جريانی نشان‌دهنده تنگ‌تر شدن فضا است و بايد زمينه باز بودن فضای اطلاع‌رسانی آن هم از نوع شفاف فراهم شود تا مردم به دستگاه‌های اجرايی، نظارتی و حوزه اطلاع‌رسانی اعتماد کنند.
به گفته ابتکار در حال حاضر در فضای رسانه‌ای کشور اعتماد و آرامش خاطر ايجاد نشده و برخورد با روزنامه همشهری نمادی از برخورد با رسانه‌های منتقد است.
رئيس کميته محيط‌زيست شورای شهر تهران با اشاره به لزوم پيگيری و اقدام شورای شهر در اين زمينه گفت: شورای شهر بايد در اين زمينه مسئوليت سنگينی را ايفا کند تا بتوانيم از روزنامه‌های منتقد و روزنامه‌هايی که به طور منصفانه اطلاع‌رسانی می‌کنند حمايت کنيم.
خادم: در مورد توقيف همشهری از وزير انتقاد داريم
در همين زمينه، رسول خادم در دويست و سی‌و نهمين جلسه شورای شهر تهران با انتقاد از روند برخورد با روزنامه همشهری اين روزنامه را ارگان شورای شهر دانست و تاکيد کرد: شورای شهر وظيفه دارد تا در نحوه عملکرد و جهت‌گيری اين روزنامه که يکی از سرمايه‌های بزرگ شهر بوده حمايت کند چرا که اين روزنامه مستقل بوده و منابع آن از پول جيب مردم و عوارض شهری تامين شده است.
او افزود: در مورد توقيف روزنامه همشهری نقد اساسی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم چرا که شخص وزير فردی متعهد است اما نحوه برخورد با اين رسانه نادرست بوده است.
رئيس کميسيون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: اگرچه اقدام روزنامه همشهری نادرست بوده اما دست گذاشتن بر روی اين اشتباه، اشتباه بزرگ‌تری بوده که می‌تواند زمينه‌های فساد را فراهم کند.
او با بيان اينکه اين برخورد غيرقانونی بوده ادامه داد: وقتی رای هيات نظارت بر مطبوعات گرفته شده اين برخورد درست نبوده و بسياری از رسانه‌های خبری در جهان بر روی اين مسئله دست گذاشته‌اند به طوری که با بستن روزنامه همشهری به نوعی بزرگ‌ترين تبليغ را بر عليه خود کرده‌ايم. چرا که اين موضوع می‌توانست به راحتی و با تفاهم حل‌وفصل شود.
خادم با بيان اينکه بسياری از رسانه‌ها و سايت‌های خبری خارج‌ کشور دارند توقيف روزنامه همشهری را تبليغ می‌‌کنند خاطر نشان کرد‍: واقعا از وزارت فرهنگ و ارزشاد اسلامی که به صورت ناآگاهانه با اين موضوع برخورد می‌کنند چنين روندی قابل قبول نيست و توقيف اين روزنامه بزرگترين مبلغ برای يک موضوع حل و فصل شده بود.
مسجدجامعی: شورای‌شهر بايد مسدود‌شدن جريان آزاد اطلاعات را پيگيری کند
به گزارش خبرنگار ايلنا، احمد مسجدجامعی عضو کميسيون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نيز با اشاره به توقيف روزنامه همشهری، دسترسی آزاد شهروندان به جريان اطلاعات آزاد را يکی از حقوق مسلم شهروندان دانست و خاطر نشان کرد:‌ هر محدوديتی که اين آزادی اساسی را زير سئوال ببرد بايد از جانب مديريت شهری و دخالت شورای شهر پيگيری شود.
او با بيان يک پيشنهاد که آن را مربوط به تمام روزنامه‌ها و نه روزنامه خاص دانست گفت: در سير رسانه‌ای تمام روزنامه‌ها، توقيف آخرين و بالاترين نوع برخورد است و زمانی که هيات نظارت بر مطبوعات بودم نيز اعلام کرده‌ام که تجربه روزنامه‌نگاری به صورت جدی پس از انقلاب از همشهری نشات گرفت.
به گفته مسجدجامعی از جانب روزنامه همشهری روزنامه‌نگارانی پديد آمدند که توانستند ساير روزنامه‌ها را احيا کنند. به طوری که روزنامه همشهری مادر بسياری از روزنامه‌ها است.
عضو کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پديد آمده برای روزنامه‌نگارانی که دچار توقيف می‌شوند گفت: وقتی يک روزنامه تعطيل می‌شود به بدنه روزنامه‌نگارها فشار می‌آيد چرا که يک سيستم روزنامه مجموعه به هم پيوسته بوده که تمام مسير را تحت تاثير قرار می‌دهد.
مسجد جامعی با اشاره به لزوم حمايت از روزنامه‌نگاران تصريح کرد: فرقی نمی‌کند که چه روزنامه‌ای باشد يا چه روزنامه‌نگاری بلکه بايد همانند صندوق حمايت از هنرمندان ـ نويسندگان که شورای شهر دو سال گذشته پيشنهاد راه‌اندازی صندوقی را برای آنها ارائه داد چنين صندوقی برای روزنامه‌نگاران هم راه‌اندازی شود تا از روزنامه‌نگاران نيز مانند هنرمندان و نويسندگان حمايت شود.
دبير: دست‌گذاشتن روی اشتباه همشهری، اشتباهی بزرگتر بود
تنها اين اعضای شورای‌شهر نبودند که به اين موضوع اعتراض کردند، بلکه عليرضا دبير هم نسبت به توقيف اين نشريه هشدار داد و گفت: عکسی که توسط روزنامه همشهری کار شده بود کار اشتباهی بوده اما از آن اشتباه‌تر دست گذاشتن بر روی موضوعی بوده که مردم از آن بی‌اطلاع‌ بودند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، عضو هيات رئيسه شورای شهر تهران با اشاره به توقيف روزنامه همشهری در روز گذشته تاکيد کرد و ادامه داد: روزنامه همشهری در دو سه روز آينده قصد داشت تا پنج هزارمين جلدش را به روی گيشه ببرد و مطابق با برآوردها اين روزنامه بعد از کيهان و اطلاعات با ۱۸ سال سابقه کار پس از انقلاب جزو پرسابقه‌ترين روزنامه‌های کشور بوده به همين دليل معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بايد پاسخگوی اين اقدام خود باشد.
او با اشاره به روزنامه مديريت شهری که آن را موثرترين شيوه اطلاع‌رسانی برای فضای شهری به مردم تهران بوده دانست و تصريح کرد: اين روزنامه خودکفا بوده و بدون کمک ارگان خاصی اداره می‌شده و دو هزار نفر در چاپ‌خانه اين روزنامه فعال بوده که با خانواده‌هايشان يک جمعيت ده هزار نفری را تشکيل می‌داده و پرسنل توزيع اين روزنامه در شهرستان‌ها نيز زياد بوده به طوری که می‌توان نتيجه گرفت حتی نيازمندی‌های روزنامه همشهری به چرخه فعاليت اقتصاد کشور کمک زيادی کرده است.
به گفته دبير نحوه برخورد با اين روزنامه از نظر فرهنگی کار ناشايستی بوده است.
طلايی: برخورد با «همشهری» قانونی نبود
رئيس کميسيون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر تهران نيز در اين مورد به خبرنگار ايلنا گفت: بهتر بود تا مسائل کوچک و ناشناخته را جهانی نمی‌کرديم.
مرتضی طلايی در جلسه امروز شورای شهر تهران تاکيد کرد: اقدام روزنامه همشهری در چاپ عکس فوق قابل قبول نبود اما اين نوع رفتار و برخورد با اين روزنامه هم قانونی نبوده و از کسانی که امور جامعه را اداره می‌کنند انتظار چنين برخوردی نمی‌رود.
او افزود: نشانی که توسط روزنامه همشهری تبليغ شد و اقليتی که بعدا از طريق رسانه‌ها متوجه آن شديم برای مردم ناشناخته بود و کسی در ايران اين نشان و اقليت را نمی‌شناخت.
طلايی گفت: اصل پيامد چنين رفتارها و برخوردی با اين رسانه‌ منطقی نبوده و برای جامعه پسنديده نيست.
چمران: از توقيف روزنامه همشهری راضی هستم
البته در ميان اعضای شورای‌شهر، رييس اين شورا واکنشی ديگر به موضوع توقيف روزنامه همشهری نشان داد، به گزارش ايلنا، مهدی چمران در جلسه امروز شورای شهر تهران که به انتقاد پيرامون توقيف روزنامه همشهری اختصاص داشت از جمله افرادی بود که نسبت به توقيف اين روزنامه اظهار رضايت داشته و حتی نسبت به اين مسئله اعلام حمايت کرده است.
رئيس شورای شهر تهران در اين ارتباط در برابر اعضای شورای شهر تهران که روزنامه همشهری را ارگان شورای شهر می‌دانستند گفت: اين روزنامه ارگان شهرداری بوده نه شورای شهر.
او که خواهان تمام شدن هر چه سريع‌تر بحث توقيف روزنامه همشهری بود پشت تريبون خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: اين بحث را تمام کنيد چرا که با اين رويه تا ظهر بايد حرف بزنيم.
چمران بحث توقيف روزنامه همشهری را با ساير روزنامه‌ها يکی دانست و گفت: بماند که نه تنها روزنامه همشهری بلکه ساير روزنامه‌ها در مورد شورای شهر بد و بی‌راه و جک می‌نويسند و مطالب را معکوس جلوه می‌دهند. اقدام روزنامه همشهری برای اولين بار نبوده که بگوييم يک دفعه از دستش در رفته است بلکه بارها به اين روزنامه تذکر داده‌ايم که چه در مورد شورا و چه در ساير موارد مطالب را با دقت بيشتری انعکاس دهند اما اين روزنامه عکس‌های عوضی چاپ می‌کند.
دانشجو: روزنامه همشهری ارگان شهرداری است
به گزارش خبرنگار ايلنا خسرو دانشجو در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به توقيف روزنامه همشهری تاکيد کرد: شورای شهر برای روزنامه همشهری هيچ جايگاهی ندارد و روی کاغذ ارگان شهرداری بوده اما اين روزنامه تعلقی به شورا ندارد.
سخنگوی شورای شهر تهران يادآور شد: آنچه که واقعيت دارد اين است که بايد بگوييم روزنامه همشهری ارگان شهرداری است نه ارگان شورای شهر.
او ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ايم که روزنامه همشهری مطابق با مصوبه بايد تحت نظارت شورای شهر باشد و نظارت و کنترل شورا را داشته باشد اما با آنکه همه چيز از نظر قانونی مهيا است به اين مصوبه عمل نمی‌شود.

سردار نقدی، رئيس بسيج: در دانشگاه‌ها کتاب‌هايی تدريس می‌شوند که جهل غربی را گسترش می‌دهند، ايلنا

- بايد بشريت را از چنگال ظلم ستمگران رهايی بخشيم
- شخصی از آمريکا خانمی را در جريان اغتشاشات اخير تهران به قتل می‌رساند و رسانه‌های غربی فرياد می‌‍زنند که قاتل او حکومت ايران است


ايلنا: رئيس سازمان بسيج مستضعفان گفت:‌ شخصی از آمريکا خانمی را در جريان اغتشاشات اخير تهران به قتل می‌رساند و رسانه‌های غربی فرياد می‌‍زنند که قاتل او حکومت ايران است.
به گزارش ايلنا به نقل از سپاه نيوز سردار محمدرضا نقدی شب گذشته در همايش پرچمداران بصيرت که در سالن اجتماعات مدرسه فيضيه قم برگزار شد، با اشاره به فضاسازی تبليغاتی دشمنان در جنگ نرم ‌عليه جمهوری اسلامی ايران در سخنانی اظهار داشت: شخصی از آمريکا خانمی را در جريان اغتشاشات اخير تهران به قتل می‌رساند و رسانه‌های غربی فرياد می‌‍زنند که قاتل او حکومت ايران است، در حالی که خود آنها صدها زن و بچه را در افغانستان و عراق قتل‌عام کرده و اسم يکی از آنها را هم کسی نمی‌داند.
وی افزود: در کشورهای غربی افراد بدون هيچ الزام قانونی به داشتن علم و ايمان و گاها با فسادهای اخلاقی در رأس حکومت قرار می‌گيرند و اسم آن را دموکراسی می‌گذارند، اما در ايران اسلامی که ولی فقيه عالم، عادل و متقی رهبری جامعه را بر عهده دارد، آن را حکومت ديکتاتوری می‌نامند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفان خاطرنشان کرد: وارونه نشان دادن واقعيات همان جنگ نرم دشمنان و جادوی تبليغاتی رسانه‌های غربی است.
وی با بيان اينکه انديشه‌ها و باورهای ما منطبق با فطرت انسانی است و اين سلاح کارآمد رسانه‌های بی‌شمار غربی‌ها را خنثی می‌سازد تصريح کرد: امروز رئيس جمهور آمريکا در همه جای دنيا با لنگه کفش و آتش زدن پرچم استقبال می‌شود، اما رئيس جمهور ايران که منتسب به انقلاب و نظام اسلامی است با استقبال پرشور و خودجوش مردم روبروست.
سردار نقدی گفت: ما بايد از اين مزيت برتری استفاده کرده و بشريت را از چنگال ظلم ستمگران رهايی بخشيم و به حول و قوه الهی در اين جنگ پيروز خواهيم بود.
وی اظهار داشت: با وجود دسيسه‌های بسيار دشمنان اسلام و انقلاب، ملت غيور و آگاه ايرانی با ايستادگی در صحنه‌های حساس انقلاب از ارزش‌های دينی و ملی دفاع می‌کند و اين نعمت بدون شک ثمره مرجعيت و روحانيت است که بايد قدردان مواضع ارزشمند ايشان در دفاع از ولايت فقيه باشيم.
رئيس سازمان بسيج مستضعفان خواستار حضور بيشتر روحانيت در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سياسی کشور شد و گفت: امروز همه کفر در برابر همه ارزش‌های اسلامی قرار گرفته و ما برای مقابله با اين هجمه گسترده دشمنان دست نياز به سمت حوزه‌های علميه دراز می‌کنيم.
سردار نقدی خاطرنشان کرد: امروز يک قطره از دريای بی‌کران حوزه‌های علميه و انقلاب اسلامی در لبنان اين‌گونه صهيونيسم جهانی را عاجز کرده و رؤيای از نيل تا فرات آنها را باطل ساخته است.
وی در ادامه بر ضرورت شناخت مواضع دشمنان و اهداف متعالی انقلاب اسلامی تأکيد و تصريح کرد: روحانيت بايد از اين آشفتگی در جبهه غرب استفاده کرده و حقانيت مکتب تشيع را به جهانيان به اثبات برساند که اميدواريم اين مهم مقدمه‌ای برای ظهور حضرت وليعصر (عج) باشد.
وی با بيان اينکه حوزه‌های علميه در برابر تفکر شکست خورده ليبرال دموکراسی غرب می‌توانند انديشه بالنده اسلامی را برای جهانيان تبيين کنند، اظهار داشت: متأسفانه امروز در دانشگاه‌های کشور کتاب‌هايی تدريس می‌شوند که نه تنها علم بلکه جهل غربی را گسترش می‌دهند و اين معضل وظيفه حوزه‌های علميه در توليد فکر دينی را سنگين‌تر می‌کند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفان گفت: روحانيت که از منبع نامتناهی قرآن و اهل بيت (ع) بهره‌مند است، بايد مراکز آموزشی را از اين وابستگی به علوم متغير و بی‌پايه و اساس غربی‌ها رهايی بخشد.
سردار نقدی در پايان با اشاره به شعار دهه چهارم بسيج مستضعفان تصريح کرد: امروز در برابر جنگ نرم دشمنان، بسيج و بسيجيان شعار سازندگی، جهاد علمی، تهذيب نفس، اخلاق و خدمت به مردم را برگزيده‌اند.

مازيار بهاری، گزارشگر هفته نامه نيوزويک گوشه ای از مشاهدات خود در مورد شكنجه هاى وحشيانه در زندانها را افشا کرد.

مازيار بهاری، گزارشگر هفته نامه نيوزويک گوشه ای از مشاهدات خود در مورد شكنجه هاى وحشيانه در زندانها را افشا کرد.

خبرگزاری هرانا ـ حقوق زندانیان : مازيار بهاری، گزارشگر هفته نامه نيوزويک که در جريان اعتراضات خيابانی به نتيجه انتخابات در تهران بازداشت شده بود و بمدت بیش از سه ماه در زندانها در حبس بوده در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان، گوشه ای از مشاهدات خود در مورد شكنجه هاى وحشيانه در سیاهچالهای رژیم را افشا کرد.

به گزارش سی ان ان، "همه ترا فراموش كرده اند"، اينها كلماتى بود كه مازيار بهارى خبرنگار نيوزويک هر روز از بازجوهاى خود طى چند ماهى كه در زندان انفرادى بسر می برد، مى شنيد. مازيار يک خبرنگار و فيلمساز است. او بهمراه صدها تن ديگر در جريان تظاهرات پس از انتخابات ماه ژوئن در ايران دستگير شد.

مازیار بهاری پس از تشريح نحوه دستگيرى خود گفت: بازجو هر روز به من مى گفت ترا اعدام خواهيم كرد. يک روز ساعت چهار صبح بعد از نماز صبح بيدار می شوى و حلقه دار را در برابر خودت خواهى ديد. من هم حتما سعى مى كنم كه آن روز اين جا باشم تا خودم صندلى را از زير پايت بكشم. اين لحظه آخر زندگی تو خواهد بود.

خبرنگار هفته نامه نيوزويک افزود : من طى سه ماه هر روز با تهديد اعدام زندگى مى كردم. بازجو مى خواست مرا بترساند و زير فشار شديد روحى قرارم دهد تا مجبور به اعتراف به چيزى كه خودشان مى خواستند، شوم. مرا شكنجه هاى جسمى هم دادند، ولى شكنجه هاى روحى بسيار مؤثرتر بود.

مازیار بهاری درباره شكنجه هاى جسمی در زندان گفت : لگد زدن، مشت زدن، سيلى زدن و ضرب و شتم با كمربند. آنها در زندان اول آدم را تحقير مى كنند. مى خواهند آنقدر آدم را تحقير كنند تا اتهامى كه به تو مى زنند را بپذيری. سلول انفرادى بدترین بخش زندان است. وقتى در انفرادى هستيد، احساس مى كنيد كه ديوارها دارند به هم نزديک مى شوند و اتاق دارد كوچک مى شود، گويا كه در قبر هستيد. بعد از چند هفته كه مرا تهديد به اعدام كردند، با خودم گفتم اگر هم مرا اعدام كنند، چه فرقى مى كند، ديگر آخر كار رسيده است. بعضى وقتها هم فكر مى كردم كه اعدام شدن از ماندن در سلول انفرادى خيلى راحت تر است. چون مى ديدم برخى افراد در رژيم جمهورى اسلامى سه چهار سال در انفرادى بسر برده اند.

خبرنگار نيوزويک افزود: دوبار به سرم زد كه خودكشى كنم. اين عينكى كه الان دارم را در زندان هم داشتم. دو سه بار به اين عينک نگاه كردم و با خود گفتم، شيشه عينک را بشكنم و با آن رگ دستم را بزنم. بعد به اين فكر كردم كه چقدر طول مى كشد تا همه خون از بدنم خارج شود و بميرم. به اين فكر مى کردم، ولى دوباره گفتم، نه اين كار را نخواهم كرد، چرا كار آنها را سهل كنم. اگر مى خواهند مرا بكشند، بگذار خودشان بكشند. من جلاد آنها براى خودم نخواهم شد. آنوقت به خانواده ام فكر مى كردم، به همسرم، كودكم و مادر و خانواده و دوستانم فكر مى كردم.