وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

آرش حجازي در دانشگاه آکسفورد از تهديدات رو به گسترش عليه جان خود سخن گفت


تايمز لندن درباره دكتر آرش حجازي شاهد عيني مرگ ندا مي افزايد: روز پيش از گفتگوي تايمز با آرش حجازي در دانشگاه آکسفورد، دولت ايران نسبت به بورسيه نداآقاسلطان به اين دانشگاه اعتراض کرد. اين در حالي ست که چند روز پيش از آن، سفارت بريتانيا به محاصره کساني درآمد که خواهان تحويل آرش حجازي بعنوان متهم به قتل ندا شده بودند. اين روزنامه مي افزايد آرش حجازي بعنوان يک تبعيدي ساکن بريتانيا متأثر از تهديدات رو به گسترش عليه جان خود، تأکيد مي کند آنچه درباره قتل ندا گفته است عين حقيقت است که يک موتورسوار بسيجي به سوي ندا شليک کرد؛ که مهاجم بي درنگ توسط تظاهرکنندگان دستگير و شناسايي شد. تايمز لندن مي نويسد مشکلات دکتر حجازي بي درنگ و پس از اين افشاگري آغاز شد. پدرش که استاد دانشگاه است، زيرفشار قرارگرفت تا پسرش را وادار به پس گرفتن ديده هاي خود کند. نشر کاروان متعلق به آرش حجازي با 22 کارمند به محاصره پليس درآمده است. و رئيس پليس تهران او را عامل قتل ندا اعلام کرده است. آرش حجازي مي گويد: حکومتهاي خودکامه هميشه در تلاش براي پنهان کردن چهره سرکوبگرانه شان هستند؛ با اين همه، شاهدان عيني واقعيات را براي جهانيان افشا مي کنند. در همين حال پايگاه اينترنتي روزنامه تايمز لندن از قول کاسپين ماکان، نامزد ندا آقاسلطان، گزارش کرده است که هواداران دولت به آرامگاه ندا آقا سلطان در بهشت زهرا حمله ور شده و با شکستن سنگ قبر، به آن بي حرمتي کرده اند. اين روزنامه مي افزايد: مرگ ندا که نماد و نداي جنبش سبز شده، جنجال بزرگي در ايران به پا کرد آنچنان که حکومت ايران هنوز مسئوليت قتل وي را برعهده نگرفته است. نامزد ندا مي گويد: نيروهاي امنيتي همچنين روز 13 آبان به خانواده ندا حمله ور شده و آنان را تهديد کردند که در صورت اعتراض به بلاي دخترشان گرفتار خواهند شد.

انتقال دكتر محمد ملكي به بند 350 زندان اوين

دکتر محمد ملکی، شب گذشته از بند 209 به بند 350 زندان اوین منتقل شد.

اخبار دریافتی حاکی از وضعیت بد جسمانی دکتر محمد ملکی است ضمن اینکه شرایط روحی وی خوب گزارش شده است. دبیر شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران در اولین ماه بازداشت خود هر روز به مدت 5 الی 6 ساعت تحت بازجویی قرار داشته و بازجویی‌های وی با توهین و هتاکی همراه بوده است.

دکتر محمد ملکی، رییس سابق دانشگاه تهران صبح شنبه 31 مردادماه در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. این بازداشت در حالی صورت گرفت که وی به مدت سه ماه تحت درمان بیماری پروستات قرار داشت. با توجه به وضعیت نامناسب جسمانی دکتر محمد ملکی و نیاز وی به مراقبت‌های پزشکی ادامه‌ی نگهداری وی در زندان نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت این استاد بازنشسته‌ی دانشگاه به وجود آورده است.

گفتنی است دکتر محمد ملکی اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب در تیرماه 1360 به دلیل مخالفت با تعطیلی دانشگاه‌ و انقلاب فرهنگی بازداشت شد و مدت 5 سال را در زندان به سر برد.

کمیته گزارشگران حقوق بشر

آخرين وضعيت دانشجويان بازداشتي خواجه نصير، علی پرويز و سهيل محمدی

با گذشت دو هفته از بازداشت علي پرويز، فعال دانشجويي دانشگاه خواجه نصير، وضعيت پرونده وي هم چنان نامشخص است و خانواده وي با وجود مراجعات مکرر به دادسرای انقلاب با پاسخ روشنی در مورد پرونده وي مواجه نشده اند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر مسئولبن دادسرا ارائه هر گونه پاسخي را منوط به تکميل پرونده وی از سوي وزارت اطلاعات نموده اند.

 اين در حاليست که پس از دو هفته بي خبری از محل نگهداري اين دانشجو، پس از مراجعه خانواده وی به زندان اوين مشخص شد که اين فعال دانشجويي در بند 240 و در سلول انفرادي نگهداری مي شود. هم چنين به خانواده وی اعلام شده است که اين دانشجو ممنوع الملاقات است و قاضي پرونده نيز اجازه ملاقات با وی را منوط به دستور شخص دادستان تهران کرده است.

از سوي ديگر خانواده سهيل محمدی، ديگر دانشجوی بازداشتی اين دانشگاه نيز از صدور قرار وثيقه 100 ميليون تومانی برای آزادی وي خبر داده اند.  طبق اظهارات قاضي پرونده، وی به قرار تعيين شده اعتراض کرده است.

لازم به يادآوری است که اين دو فعال دانشجويی پس از حضور صفار هرندی در دانشگاه و اعتراضات دانشجويان دانشگاه خواجه نصير به سخنان هتاکانه وی، 12 آبان شبانه با يورش ماموران امنيتي به منازلشان بازداشت شده اند. عامل اصلي دستگيری اين دو دانشجو، حراست دانشگاه خواجه نصير بوده است که اين  دو دانشجو را به وزارت اطلاعات معرفی کرده و در بازداشت آنان با مامورين امنيتی هماهنگ بوده است.

هم‌صدایی مراجع تقلید با اکثریت مردم و روزهای سخت برای آقای "رئیس‌جمهور"



موضع‌گیری مراجع تقلید شیعه قم و عراق در برابر دولت کودتایی احمدی‌نژاد و حوادث بعد از انتخابات یکی از صف‌آرایی بی‌سابقه نهاد مرجعیت در برابر نهاد قدرت سیاسی حاکم و در راس آن شخص رهبری در طی سی سال پس از انقلاب اتفاقی نادر و بی‌سابقه بوده است. نهاد مرجعیت دینی در ایران به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی اثرگذار بر جامعه و فرهنگ ایرانی در طول سی سال اخیر تقریبا در هیچ دوره‌ای بعد از انقلاب اینسان گسترده و همه‌جانبه در مقابل دولت و شخص اول حکومت صف‌آرایی نکرده بود. اما آنچه در تابستان ۸۸ بر ملت ایران رفت چیزی نبود که مراجع بتوانند در مقابل آن سکوت کنند. این موضع‌گیری‌ها همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین آنان آیت‌الله صانعی در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر با انتقاد صریح از دروغ‌زنی‌های دولت کودتا گفت: اگر امروز عده‌ای دروغگویی را هنر خود می‌دانند، عده‌ای هم هستند که در مقابل هنرشان مبارزه است.آنچه در پی می‌آید گزارشی است مختصر از موضع‌گیری‌های مراجع دینی که طی ۵ ماه اخیر درباره نحوه مدیریت کشور توسط رهبری و دولت مورد تاییدش ابراز کرده‌اند:



به رسمیت نشناختن ددولت کودتا با نفرستادن پیام تبریک:

پیش از این انتخابات فرمایشی ۸۸، مراجع تقلید ایران همواره به صورت تشریفاتی برگزیده شدن رئیس‌جمهور منتخب مردم را در پیام‌های تبریک جداگانه‌ای، به وی و مردم ایران تبریک می‌گفتند. انتخابات ۸۸ اولین سالی بود که تقریبا هیچ یک از مراجع تقلید به جز یک نفر حاضر نشدند به رئیس‌جمهور مورد تایید رهبر تبریک بگویند. تنها کسی که از میان مراجع تقلید حاضر شد احمدی‌نژاد را به عنوان رئیس‌جمهور کشور به رسمیت بشناسد نوری همدانی بود که البته او نیز پس از انتشار پیام تبریک و زمانی که دریافت هیچ یک از علمای قم حاضر به فرستادن پیام تبریک  و پذیرفتن احمدی‌نژاد برای دیدار نشده‌اند با حالت پشیمانی گفت: «نزدیکان دولت با بیان اینکه چند تن دیگر از مراجع نیز قصد صدور پیام تبریک دارند و بهتر است شما اولین نفر باشید، از من پیام تبریک گرفته‌اند».

کودتاگران که به دنبال کسب مشروعیت از دست رفته خود بودند تلاش کردند با انتشار اخبار کذب، پیام‌های تبریک دروغینی را به مراجع تقلید نسبت دهند. آیت‌الله مکارم شیرازی از جمله مراجعی بود که در مقابل دروغ‌پردازی‌های مکرر کودتاگران مبنی بر صدور پیام تبریک به احمدی‌نژاد به شدت واکنش نشان داد و دفترش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «آقا به احمدی‌نژاد تبریک نگفته‌اند و نخواهد گفت‌اینها هم اکاذیب کسانی است که تا الان فشار می‌آوردند و الان مجبور شده‌اند به دروغ‌پردازی.»

انتقادات صریح وبی‌پرده مراجع تقلید از رئیس نامشروع دولت کودتا و سرکو‌ب‌های پس از انتخابات:

بسیاری از مراجع تقلید پس از کودتای ۲۲ خرداد نسبت به رواج بی‌اخلاقی در دستگاه قدرت انتقاد کردند و بارها از سوی رسانه‌های کودتاچیان مورد هجمه قرار گرفتند. آیت‌الله منتظری، مرجع تقلید شجاع شیعیان، بارها در بیانیه‌هایی مفصل و جداگانه  از برخوردهای «تند و انقلابی»  سردمداران حکومتی شدیدا انتقاد کرد. وی بارها با اشاره به  سوابق خود «در مبارزات علیه رژیم گذشته و برقراری جمهوری اسلامی»، با ابراز تأسف و ناراحتی از برخوردهای صورت گرفته با مردم بعد از انتخابات اعلام کرد که در برابر مردم احساس شرمندگی می‌کند و تأکید نمود که «اسلام و سیره نبوی و منش علوی» با رفتار حاکمان فعلی تفاوتی آشکار دارد. او همچنین اعلام کرد که نتایج انتخابات با هیچ عقل سلیمی پذیرفتنی نیست.

آیت‌الله طاهری اصفهانی نیز طی بیانیه‌ای، تصدی رئیس مجدد رئیس دولت را « نامشروع و غاصبانه»‌ دانستند.  ایشان در بیانیه خود ضمن نقد عملکرد رهبری در حمایت از کاندیدایی خاص نوشتند: «این روزها مشاهده می‌شود که با تقطیع بعضی از فرمایشات امام که به نفع اقدامات و برنامه های خود تشخیص می دهند، سعی دارند پشت این چهره ملکوتی سنگر گرفته و اعمال و رفتار خود را با معترضان توجیه نمایند. من برای تنویر افکار عمومی به صراحت اعلام می کنم این روش ها ادامه همان استفاده ابزاری از دین و مقدسات و تطهیر خودشان در هاله های مقدس و خارج کردن مخالفان از دائره امام و بدبین کردن جوانان به دین و امام اتفاق می افتد. آیا امام معتقد بود کسانی که باید در انتخابات بی طرف باشند، رسما وارد حمایت علنی از کاندیدای خاصی بشوند؟» ایشان همچنین در نامه‌ای به مناسبت فرارسیدن عید فطر خطاب به آیت الله منتظری بر لزوم تحت فشار قرار دادن حکومت جهت اصلاح عملکرد ناصواب خود تاکید کردند.

آیت‌الله صانعی نیز در بیانیه‌های خود رفتار ددمنشانه نیروهای نظامی و شبه نظامی حامی کودتا با مردم و نیز اعترافات برخی از زندانیان سیاسی تحت فشار را شدیدا محکوم نمود و استقامت را تنها شرط پیروزی مردم دانست. آیت‌الله صانعی و آیت‌الله منتظری از جمله مراجعی بودند که در تمام طول این مدت استوار و مستمر در کنار خانواده‌های زندانیان سیاسی ایستادند، به نامه‌های انان پاسخ دادند، به دردل آنان گوش فرادادند و در انتقاد از  اعمال زشت کودتاگران حقیقت را بر مصلحت ترجیح دادند و سکوت و تقیه را بر خویش حرام کردند. ایشان همچنین بارها با انتقاد شدید از اعتراف‌گیری‌ها و دادگاه‌های نمایشی، به اعتراف‌گیران نسبت به عقوبت اعمالشان هشدار دادند.


آيت الله مکارم شيرازي نیز در مـراسم شب ميـلاد امام زمان (عج) در حـرم رضوی از گسترش دروغ پردازي و شايعه سازي در جامعه انتقاد کرد و گفت: «امروز نه تنها دروغ و شايعه سازي در کشور زياد شده بلکه افراد دروغ پذير هم بسيار شده اند. در سايت‌ها  دروغ‌ها، تهمت‌ها و شايعه‌هاي نارواي فراواني به افراد نسبت مي دهند. آیت‌الله مکارم شیرازی اخیرا نیز طی یک سخنرانی از تنش‌ها و تفرقه‌ میان مردم که حاصل بی‌تدبیری‌های کودتاگران است به شدت انتقاد کرد و گفت: « من نه نگران حمله خارجی‌ها و نه نگران پیامدهای هدفمند کردن یارانه‌ها هستم، بلکه نگرانی من از تنش‌های داخلی است که اگر رفع شود بقیه مشکلات قابل حل است.» 

آیت‌الله جوادی آملی نیز که بارها پیش از این از بی‌اخلاقی و دروغ زنی‌های احمدی‌نژاد تلویحا انتقاد کرده بود اخیرا با تاکید بر این نکته که « اگر اخلاق غیرالهی باشد و از رسوم، آداب، عادت و فرهنگ عمومی گرفته شود، جز سلیقه‌های شخصی است و جاودانه نخواهد بود» از بی‌اخلاقی‌های کودتاگران انتقاد کرد.


وی با اشاره به اهمیت مسئله اخلاق، گفت: اهمیت مسئله اخلاق این است اگر کسی پیرو اخلاق الهی نباشد، در هر درجه‌ای که باشد، احتمال خطر برای او وجود  و کسانی که متخلق به اخلاق الهی نبودند اما سرمایه‌های علمی و غیرعلمی داشتند، به هلاکت ابدی رسیدند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی، سیستانی، طاهری اصفهانی، موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی  و دستغیب در پیام‌های خصوصی و بیانیه‌هایی ضرب و شتم مردم بی‌دفاع و شکنجه‌ها و اعترافات صورت گرفته را به شدت محکوم کردند و از نحوه عملکرد رسانه‌های جمعی در خصوص نشر اخبار انتقاد کردند.
آیت‌الله دستغیب در نامه خود به رئیس مجلس خبرگان رهبری، هاشمی رفسنجانی نوشت: «شما پیشنهادهای خوبی برای التیام نسبی دردهای مردم دادید، آزادی همه‌ی زندانیان ، دلجوئی از آنها و خانواده آنها و اینکه بتوانند آزادانه حرف منطقی خود را بزنند و همچنین رسانه های جمعی قضاوت یکطرفه نداشته باشند.
آیت‌الله سیستانی که بیش از هر چیز، نسبت به سرکوب‌های اخیر در ایران معترض بود نیز این اعتراض را از طریق آقای شهرستانی، نماینده‌ی خود در ایران، به مراجع و نیز برخی از مقامات نظام منتقل کرد و گفت: «با فجایع بعد از انتخابات، سؤالات جدی میان مراجع تقلید ایجاد شده است که دیدارهای آنان برای بررسی وضعیت جاری کشور و یافتن پاسخ این سؤال‌هاست.» آیت‌الله شبیری زنجانی نیز در دیداری که با آیت‌الله صافی گلپایگانی داشت از کشتار مردم شدیدا ابراز نگرانی کرد و از فرط ناراحتی به گریه افتاد. این مرجع تقلید که از ناراضی‌ترین فقهای شیعه نسبت به وقایع اخیر بود


همچنین آیت‌الله دکتر سید مصطفی محقق داماد از فقها و حقوقدانان برجسته کشور و از مدیران عالی‌رتبه قضایی دوران امام در نامه تندی خطای به آیت‌الله هاشمی شاهرودی تلویحاً از نارضایتی آیت‌الله العظمی سیستانی نسبت به محاکمات نمایشی اخیر خبر داد و از قول زعیم حوزه نجف نوشت «این دادگاه، ننگ قضای اسلامی است»

صف‌آرایی مراجع و علمای دینی در برابر رهبر:


آن‌چه در ماجرای اعلام روز عید فطر امسال روی داد، شاید بزرگ‌ترین چالشی بود که به لحاظ دینی در تقابل با مشروعیت رهبر کنونی ایران قرار می‌گیرد. عمیق‌تر شدن فاصله میان مراجع دینی و روحانیت حکومتی این بار فقط به دو یا سه چهره شناخته شده مانند آیت‌الله منتظری، آیت‌الله صانعی، آیت‌الله بیات زنجانی و یا آیت‌الله صافی گلپایگانی محدود نشد. دایره این اختلاف بسیار وسیع‌تر و گسترده تر از پیش شد و طیف سنتی مرجعیت را هم در بر گرفت. تقریبا بلااستثنا (جز فرزند مرحوم آیت‌الله فاضل که بیت ایشان را اداره می‌کند) هیچ کدام از مراجع تقلید نظر رهبر را مبنی بر عید بودن روز یکشنبه نپذیرفتند. با این حال صداوسیما بدون این که به روی خودش بیاورد که فقط کسر کوچکی از ایرانیان مقلد آقای خامنه‌ای هستند، این روز را عید اعلام کرد.

آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله یوسف صانعی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت‌الله اسحاق فیاض- ساکن نجف، آیت‌الله علی صافی گلپایگانی ( وارث فقهی آیت‌الله بهجت)، آیت‌الله بشیر نجفی - ساکن نجف، آیت‌الله وحید خراسانی ( پدر همسر شیخ صادق لاریجانی)، آیت‌الله سید صادق شیرازی، آیت الله حسین مظاهری،، آیت‌الله  محمدتقی مدرسی، آیت‌الله سید محمدسعید حکیم، آیت‌الله سید عبدالکریم موسوي اردبيلی، آیت الله بیات زنجانی و حتی آیت‌الله حسین نوری همدانی همگی بر خلاف نظر فقهی رهبر که یکشنبه را عید فطر اعلام کرده بود، روز دوشنبه را عید دانستند.

البته رهبر در سخنان خود چند روز پس از روز عید فطر این مساله را یک اختلاف نظر فقهی تعبیر کرد و هر گونه شبهه‌ای در مورد اختلاف نظر سیاسی مراجع قم و نجف با خود را مردود دانست.  این در حالی بود که جمعی از مراجع تقلید، پیش از این بارها صراحتا شخص رهبر و سیاست‌های مورد تایید وی را به شدت مورد انتقاد قرار داده بودند و نامگذاری روز عید فطر علی‌رغم نظر اکثریت مراجع را تعبیر به تک‌روی و سیاسی‌سازی دین تعبیر کرده بودند. همچنین  تعدادی از علمای مشهد، قم و اصفهان در نامه‌ای سرگشاده، شایستگی رهبر برای باقی مانده در این پست خطیر را زیر سوال برده بودند. برای اولین بار در تاریخ سی‌ساله انقلاب بود که نامه‌هایی از این دست به امضای حوزویان می‌رسید.

افزایش فشارها و تهدیدها بر مراجع پس از بالاگرفتن انتقادها:

پس از بالاگرفتن انتقادات مراجع و علمای دین بر نحوه عملکرد رهبر و رویدادهای تلخ پس از انتخابات، کودتاگران فشار و تهدید بر بیت مراجع را افزایش دادند. به طور مثال آیت الله منتظری به دلیل فشارهای وارده از سوی کودتاگران از اقامه نماز عید فطر باز ماند. سه نوه و همسر یکی از نوه های ایشان نیز در حوادث پس از انتخابات مدتی در بازداشت به سر می‌بردند.

آیت‌الله صانعی نیز از این فشارها در امان نماند. پس از اظهارات صریح آیت‌الله صانعی علیه برخی اقدامات انجام شده پس از انتخابات، برخی رسانه‌های حامی کودتا دراقدامی ناشیانه و در تلاش برای مظلومنمایی مدعی شدند که آیت‌الله صانعی به رئیس دولت کودتا توهین کرده است. گروه قاسم روانبخش طرح یک راهپیمایی علیه این مرجع عالیقدر را  در ضلع جنوبی حرم حضرت فاطمه معصومه(س) ریختند که البته در انجام این طرح ناکام ماندند. همچنین مسئولان نمایشگاه قرآن از فروش رساله‌ مربوط به آیت‌الله صانعی در این نمایشگاه جلوگیری کردند. در حالی که گروه ویژه بازرسی مستقر در نمایشگاه، در سال‌های گذشته فقط فروش کتاب‌های تخیلی، ترسناک، شیطانی، عالم برزخ و کتاب‌هایی از این نوع را که دارای جلد مناسب نبودند، ممنوع کرده بود؛ اما امسال به غرفه هایی که رساله توضیح ‌المسائل آیت‌الله صانعی را در معرض دید عموم قرار می‌دهند، تذکر می‌داد!.

 آیت‌الله دستغیب، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان نیز به دنبال سخنرانی انتقادآمیز خود از رهبری و کودتاگران و اعتراض به بی تفاوتی این مجلس در قبال جنایات و فجایع پس از انتخابات و همچنین پیشنهاد برای دعوت مجلس خبرگان از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی برای سخنرانی، تهدید به حذف از مجلس خبرگان شد.

پشتیبانی مرجعیت از خواست اکثریت ملت ایران و تداوم نارضایتی‌ها :

نهاد مرجعیت در حوادث تلخ پس از انتخابات با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های خود از مردم که در غالب انتشار بیانیه‌ها، دیدار با خانواده زندانیان سیاسی و آسیب‌دیدگان پس از انتخابات و دلجویی از آنان و نیز سخنرانی‌های اعتراض‌آمیز صورت گرفت، نقشی تاریخی ایفا کردند. آنان با رد صلاحیت و به رسمیت نشناختن احمدی‌نژاد حکم تنفیذ وی که توسط رهبرکه دست بر قضا خود را مرجع تقلید هم می‌داند، امضا شده بود، در حقیقت صلاحیت این انتصاب را زیر سوال بردند.

این اعتراضات پایان نیافته است و هنوز مراجع تقلید در کنار مردم معترض به نتایج انتخابات و  خشونت‌طلبی‌های سرکوبگران ایستاده‌اند. آیت‌الله صانعی در دیداری که دیروز با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر داشت بر این حمایت پافشاری کرد و گفت: "امروز بزرگترین مصیبتی که ما با آن روبرو هستیم دروغ‌گویی است، متأسفانه عمل و گفتار برخی‌ها دروغ شده است و طوری هم دروغ می‌گویند که اصلاً باکی ندارند که دیروز خلاف این را گفته اند. دروغ‌گویی خصلت آدم‌های ستمگر است، آن‌ها وقتی می‌بینند که زیر پایشان دارد خالی می‌شود تن به دروغ می‌دهند و متوسل به دروغ می‌شوند."

 چندی پیش نیز آیت‌الله منتظری در پاسخ به سوالات موج سبز آزادی درباره واقعه ۱۳ آبان ضمن اعلام پشتبانی مجدد خود از جنبش سبز مردم ایران، اعلام کردند «استكبار ستيزى جز با تحصيل حمايت مردم و تحقق آزادى قلم و بيان عملى نخواهد شد.»

این اعتراض و ایستادگی نهاد مرجعیت در مقابل قانون شکنی‌ها و بی‌اخلاقی‌های حکومتگران نامشروع را که از پیامدهای مبارک جنبش سبز مقاومت مردم ایران است باید به فال نیک گرفت. به نظر می‌رسد در چهار سال آتی، دولت کودتایی احمدی‌نژاد روزهای سختی را در برقراری و استحکام پایه‌های لرزان حکومتش از طریق روی‌آوردن به نهاد مرجعیت پیش رو داشته باشد.

علت مرگ دكتر رامين پوراندرجانی: شهادت در دادگاه علیه مجرمان اصلی کهریزک


در حالی‌که کمتر از یک هفته از مرگ مشکوک دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک می‌گذرد، سوالات و ابهامات جدی در مورد علت مرگ وی همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است. به گزارش خبرنگار موج سبز آزادی، مرحوم رامین پوراندرجاني پیش از مرگش در جلسه كميته ويژه مجلس جزئيات مرگ شهيد روح الاميني و جنايات كهريزك را فاش كرده بود و به همین دلیل زنده ماندن پزشک وظیفه کهریزک به معنای فاش شدن نام بسیاری از عاملان جنایت‌های مخوف بازداشتگاه کهریزک بود. دوستان و خانواده مرحوم رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه زندان کهریزک می‌گویند: رامین در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات و برخی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس، جزئیات جنایات کهریزک و شهادت محسن روح الامینی را فاش کرده بود و پس از آن نیز به شدت نسبت به امنیت جانی خود نگران بود.

بر اساس اخبار دریافتی خبرنگار موج سبز آزادی از منابع آگاه و موثق در مجلس هشتم و خانواده و دوستان مرحوم رامین پوراندرجانی، نمایندگان مجلس در کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات هنگامی که از رامین پوراندرجانی در مورد نحوه شهادت محسن روح الامینی سئوال می‌کنند، با پاسخ‌های تکان‌دهنده وی مواجه می‌شوند. پزشک وظیفه درگذشته کهریزک در آن دیدار، محل شهادت محسن روح‌الامینی را بازداشتگاه  کهریزک و علت شهادت او را بر اثر شکنجه در زندان عنوان می‌کند و می‌گوید: «محسن را با وضعیت اسف‌باری بعد از شکنجه‌های جسمی شدید دو روز قبل از مرگش نزد من آورده بودند. حال جسمی او بسیار وخیم بود و امکانات پزشکی من هم بسیار محدود، ولی آنچه توانستم برای نجات وی کردم. در همان زمان بود که از سوی مسوولان کهریزک تهدید شدم که در صورت توضیح علت جراحت‌های وارده بر مجروحان کهریزک از ادامه زندگی باز خواهم ماند».

این شهادت مرحوم پوراندرجانی در حضور اعضای کمیته ویژه مجلس در حالی عنوان شده بود که مسئولان نیروی انتظامی به دروغ به کمیته ویژه مجلس گفته بودند که پزشک بازداشتگاه کهریزک، ابتلای روح الامینی به مننژیت را تایید کرده است.

موج سبز آزادی و سایر رسانه‌های داخلی در روزهای پس از شهادت محسن روح‌الامینی خبر داده بودند که مسئولان نیروی انتظامی بعد از بازدید از کهریزک و قبل از ارائه گزارش خود از این بازداشتگاه به مجلس از این پزشک وظیفه کهریزک خواسته بودند که دلیل شهادت محسن روح الامینی را ابتلا به مننژیت عنوان کند. اما لازم به توضیح است که رامین پوراندرجانی حاضر به انجام این کار نشد و به بازگویی وقایع ناگوار بازداشتگاه کهریزک برای نمایندگان ملت پرداخت. بخشی  از گفته‌های شهید پوراندرجانی که در بالا ذکر شد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش قرائت نشده کمیته ویژه مجلس هم هست که با فشار مسئولان نیروی انتظامی و قضائی و افرادی چون احمدی‌مقدم، مرتضوی و رادان تاکنون اجازه انتشار پیدا نکرده است و با مرگ مشکوک این پزشک، بر احتمال  سانسور و حذف آن بخش از اظهارات او از گزارش اصلی افزوده می‌شود.  دلیلی که می‌تواند انگیزه کافی برای به قتل رساندن وی را نیز فراهم کند.

تارنمای نوروز در خبری که از مرگ مشکوک پزشک وظیفه کهریزک منتشر کرد، خبر بازداشت وی توسط نیروی انتظامی قبل از مرگش را نیز آورده بود. گفتنی است  مرحوم رامین پوراندرجانی بعد از بازداشت توسط نیروی انتظامی، بارها به دوستان نزدیک خود گفته بود که احتمال قتل وی به علت اطلاع از جنایت‌های کهریزک وجود دارد. او همچنین گفته بود که برای شهادت دروغ در مورد آنچه در کهریزک رخ داده است تحت فشار است اما بنابر اظهارات خانواده این مرحوم، او قصد داشت در دادگاه بر علیه مجرمان کهریزک شهادت دهد. او این نکته را به دوستان و خانواده خود گفته بود و به همین دلیل هم نسبت به جان خود بیمناک بود.

این پزشک وظیفه، با تمام بیمناکی از جان خود به خاطر تهدیدهای صورت‌گرفته، در روز سه‌شنبه در استراحت‌گاه خود در ساختمان بهداری نیروی انتظامی فوت می‌کند و دلیل مرگ وی سکته قلبی تشخیص داده می‌شود. پزشکی قانونی معمولا در مواردی که علت مرگ سکته قلبی تشخیص داده می‌شود، در صورت درخواست خانواده مرحوم، دستور کالبدشکافی را صادر می‌کند. اما این حق از خانواده مرحوم پوراندرجانی به دلایل نامعلوم سلب می‌شود. بر خلاف عرف معمول خاکسپاری که معمولا تغسیل و تکفین در محل دفن(تبریز) صورت می‌گیرد، مراحل تغسیل و تکفین مرحوم پوراندرجانی در تهران انجام می‌شود و سپس جنازه تحت تدابیر شدید امنیتی برای دفن به تبریز منتقل می‌شود. شست و شو، غسل و کفن کردن جسد این پزشک وظیفه در تهران و دفن وی در تبریز تحت شرایط شدید امنیتی و همچنین عدم اجازه به خانواده‌اش برای کالبد شکافی جسد، از جمله موارد ابهام برانگیز این پرونده است که نیروی انتظامی و مقامات قضایی تاکنون دلایل قابل قبولی برای آن ارائه نداده‌اند.

با توجه به شواهد فوق و واقف بودن به این امر که از دولت و قوه قضائیه مبنی بر آشکارکردن آنچه که در کهریزک بر جوانان بی‌گناه کشورمان آمده است، نمایندگان مجلس، به ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی و اعضای کمیته ویژه هستند که باید پاسخگوی موارد ابهام این پرونده باشند.


از این رو نمایندگانی که مسوولیت رسیدگی به تخلفات کهریزک را دارند و به خصوص آقایان علی لاریجانی، رئیس مجلس و بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی باید پاسخ دهند که:
۱- تاخير طولاني در قرائت گزارش كميته ويژه و عدم برگزاري دادگاه متهمان كهريزك ، به چه علت و با فشار چه اشخاص و نهادهايي بوده است و ارتباط مرگ مرموز شهید پوراندرجاني با اين تاخيرها و خصوصا متن قرائت نشده گزارش كميته ويژه مجلس چيست؟

۲- با توجه به حضور و شهادت دادن مرحوم پوراندرجاني در جلسه كميسيون امنيت ملي و كميته ويژه و با توجه به اينكه بارها اين مرحوم قبل از مرگ نسبت به عدم امنيت جاني خود هشدار داده بود، چرا از وي محافظت نشد و او همچنان در اختيار نيروي انتظامي كه مقامات عالي آن از متهمان اصلي پرونده جنايات كهريزك هستند، قرار داشت  تا شب هنگام، در سن 26 سالگي و در خواب سكته داده شود؟

۳- در حالي كه خانواده اين مرحوم ساكن تبريز هستند و او نیز در نهایت در تبريز دفن شده است، علت برگزاري مراسم تغسیل و تکفین در تهران چه بوده است؟

۴- علت مخالفت مقامات امنيتي با كالبدشكافي جنازه اين مرحوم توسط پزشكان مستقل و حتي پزشكي قانوني که از حقوق مسلم خانواده متوفی بوده است چيست؟

۵- اگر شهيد پوراندرجاني به مرگ طبيعي فوت شده است چرا و به چه دليل مراسم ترحيم وي با حضور نيروهاي امنيتي و در شرايطي غيرعادي برگزار شده است به طوری‌که حتی دوستان نزدیک متوفی هم جرات حضور در مراسم تدفین را پیدا نکرده‌اند؟

۶- ارتباط مرگ مشكوك مرحوم دكتر رامين پوراندرجانی با متهمان اصلي جنايات شكنجه‌گاه كهريزك و به طور مشخص احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي، رادان جانشين فرمانده اين نيرو و مسئول بازداشتگاه كهريزك و سعید مرتضوي دادستان وقت تهران كه متهمان با دستور وي و معاونانش قاضي حداد و قاضي حيدري فر به كهريزك منتقل شده اند ،چيست؟

۷- آيا شباهت عجيب نحوه اعلام شدن مرگ اين جوان۲۶ ساله يعني ايست قلبي در هنگام خواب با قتل‌هاي سياسي در سال‌هاي گذشته، سوال برانگيز نيست؟

در انتهاي اين گزارش  لازم است اين هشدار به مسئولان قضايي داده شود كه جان تعدادي ديگر از سربازان وظيفه حاضر در زندان كهريزك كه از شاهدان عيني جنايات بوده‌اند و خصوصا يكي از اين سربازها كه پس از مشاهده عيني جنايات از حضور در كهريزك امتناع و از سربازي فرار كرده، در خطر جدی است و ممكن است هر كدام از اين افراد نيز به سرنوشت دكتر رامين پوراندرجاني مرحوم  دچار شوند، هنگام خواب سکته داده شوند و يا همانند تهديدهاي متعدد زندانيان سياسي که بارها از زبان سعید مرتضوي تکرار شده است، در یک تصادف ساختگي کشته شوند. این سخن قاضی مرتضوی را بسیاری از فعالان سیاسی خوب به یاد می‌آورند که همواره می‌گوید: آمار تصادفات رانندگی در ایران بالاست و خانواده شما هم می‌تواند یکی از این جان باختگان حوادث رانندگی باشد!

حاشیه های نشست اعضای فراکسیون خط امام(ره)مجلس با مهدی کروبی / کروبی

حاشیه های نشست اعضای فراکسیون خط امام(ره)مجلس با مهدی کروبی / کروبی : ما لرها هم مثل شما تركها یك چیزی سرمون میشه

حاشیه های نشست اعضای فراکسیون خط امام(ره)مجلس با مهدی کروبی
به انضمام فرازهایی از سخنان ایشان

دیدار شب گذشته اعضای فراکسیون خط امام(ره)مجلس با دبیرکل حزب اعتماد ملی همراه با حاشیههایی بود از جمله دو خاطرهای که کروبی از حضورش در نمایشگاه مطبوعات و مراسم 13آبان بیان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلماننیوز»، بدلیل پلمپ دفاتر شخصی و ساختمان حزب اعتماد ملی ، دیدار با دبیركل حزب اعتماد ملی در منزل ایشان صورت گرفت و به دلیل امكانات محدود تمامی اعضا امكان حضور در این نشست را نداشتند.

مهدی كروبی كه همچون گذشته روحیه شوخ طبعی سرشاری داشت در پاسخ به سؤال یكی از نمایندگان آذریزبان كه پرسید آیا در مناظره با مهندس میرحسین موسوی آنجا كه گفتید:«شما تا پایان این راه هستید» ، پیشبینی این حوادث را میكردید، به مزاح گفت:«ما لرها هم مثل شما تركها یك چیزی سرمون میشه.»

كروبی تأكید كرد كه او از پس از انتخابات مجلس هشتم و نحوه برگزاری آن، برخی اقدامات را دور از انتظار نمیدانست.

كروبی كه دیگر آثار زخمهای حوادث نمایشگاه مطبوعات به پیشانی نداشت، به خاطره شیرین آن روز اشاره كرد و گفت:« در نمایشگاه مطبوعات جمعیت زیادی دور من حلقه زده بودند و 2 تا 3 نفری در میان آنها علیه من شعار میدادند و من بیم برخورد مردم با آنها را داشتم كه عواملی از نمایشگاه منرا جهت خروج به مسیر دیگر هدایت كردند كه دیدم هیچ اثری از جمعیت مردم نیست اما آن 2 – 3 نفر و جمعی از آنها به دور ماشین حلقه زدند و شعارهای تندی میدادند كه من هم دستهایم را برایشان بلند كردم و به ابراز احساسات پرداختم و تصاویر به گونهای است كه گویی آنها به استقبال من آمدهاند.»

كروبی به شب پیش از سالروز 13 آبان و برگزاری راهپیمایی آنروز اشاره كرد و گفت شب 13 آبان به من از دستگاهی زنگ زدند و گفتند كه به راهپیمایی نروم. صبح آنروز نیز تماس گرفتند و گفتند گروه ریگی میخواهد عملیات انتحاری انجام بدهد و شما نروید. من به محافظان گفتم شما نیائید و من با پسرانم میروم و آنها قبول نكردند و همگی با هم رفتیم و آنچه پیش آمد كه میدانید.

..............
فرازهایی از سخنان کروبی در دیدار با اعضای فراکسیون اقلیت مجلس

جوانان با حفظ آرامش و متانت در هر شرایطی از اعمال رفتار خشونت آمیز كه خواست آن جریان خاص است پرهیز كنند و اجازه ندهند انسانهای مریض جوانان را به كارهای تند هدایت كنند و همچنان رفتارهای منطقی و انسانی را سرلوحه جنبش سبز قرار دهند.

مجموعهای دوست دارند تا با ایجاد بهانهای حركتهای خشنی صورت گیرد تا شدیداً دست به كار برخورد شوند و متأسفانه به پایان این شیوه فكر نمیكنند كه اگر فكر میكردند كار به اینجا كشیده نمیشد

اگر چه همان تنگاناها با شدت بیشتر و همراه با تخریبی سازماندهی شده، ادامه دارد اما تفاوت امروز با دیروز این است كه امروز جوانان و نسل جدید انقلاب میداند كه اختلافها بر سر چیست

اینبار برخلاف گذشته كه شورای نگهبان اعمالنظر مینمود، جریانی شكل گرفته بود كه تصمیم گرفت تركیب مجلس چگونه باشد، چه كسی بیاید و چه كسی نیاید؟ جریانی كه بنام كارشناسان شورای نگهبان انتخابات را اداره مینمود و من همانجا گفتم كه انتخابات دیگر پایان یافت


هنوز هم معتقدم مجلس است كه در هر شرایط قابل اتكاء و محل امید برای حل مسایل كشور است و مجلسی كه برآیند واقعی افكار عمومی و طبقات اجتماعی ملت باشد، هیچگاه برخلاف خواست و اراده ملت گام برنخواهد داشت.

گزارش تصویری از طومار سبز ایرانیان در روز جهانی دانشجو در واشنگتن


در روز یکشنبه 15 نوامبر و به مناسبت روز جهانی دانشجو (17 نوامبر) ، شهر واشنگتن، شاهد برگزاری تجمع اعتراضی ایرانیان و اعلام همبستگی وحمایت معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بود. به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی، "طومار سبز" زیر عنوان "احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيست" که توسط هزاران ایرانی امضا شده است پس از شهرهای پاریس، استکهلم و نیویورک به واشنگتن دی سی آمد و توسط ایرانیان در مرکز این شهر و در مقابل کنگره آمریکا به اهتزار در آمد.












اعلام همبستگی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با روزنامه‌نگاران ایرانی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روز دوشنبه ۲۵ آبان دو تجمع مقابل سفارت‌ایران در لندن و بروکسل برپا کرد. حنیف مزروعی عضو ایرانی این فدراسیون می‌گوید، این تجمعات در اعتراض به وضعیت اخیر روزنامه‌نگاران در ایران برپا شد.

دویچه‌وله: فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) اکسیون سه روزه‌ای را ترتیب داده بود با عنوان «فراخوانی برای حمایت از روزنامه‌نگاران ایرانی». لطفا در مورد جزییات این اکسیون توضیح دهید؟

حنیف مزروعی: بعد از اتفاقاتی که از زمان انتخابات در ایران افتاد و حدود ۴۰ روزنامه‌نگار دستگیر شدند و تا امروز پنج روزنامه نیز توقیف شده، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ارتباط با این روند برخورد با روزنامه‌نگاران و حقوق صنفی آن‌ها و همچنین بسته‌شدن دفتر نمایندگی این فدراسیون در ایران که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و تنها نماینده‌ی آی‌اف‌جی در ایران است، دست به فراخوانی زد و از تمام انجمن‌های عضو خودش در سراسر دنیا، برای حمایت از روزنامه‌نگاران ایرانی و همچنین دفاع از حقوق صنفی روزنامه‌نگارانی که در ایران در معرض خطر قرار گرفته‌اند دعوت کرد. این برنامه در دو شهر لندن و بروکسل انجام شده است. در لندن به خاطر این که گردهمایی مسئولین آی‌اف‌جی در لندن بوده، طی دو روز گذشته این برنامه در لندن انجام شد و در بروکسل هم چون دفتر مرکزی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران واقع شده است، این برنامه در مقابل سفارت ایران انجام شد.

در کنار این برنامه آیا قطعنامه‌ای خطاب به مسئولان ایران، صادر شده است یا نه؟ چون مقابل سفارت ایران بوده، آیا درخواستی از مسئولان ایران در این زمینه مطرح شده یا نه؟

فدراسیون یک نامه‌ای را تهیه و روی سایتش قرار داده بود که براساس آن از تمام اعضا و از تمام انجمن‌ها و سندیکاهای روزنامه‌نگاری در سراسر دنیا خواسته بود که با امضای این نامه و ارسال آن برای مقامات جمهوری اسلامی، اعتراض خودشان را به روند برخورد با روزنامه‌نگاران و روزنامه‌ها و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران اعلام کنند. این نامه‌ی اعتراضی خودش بحث جدایی از این قضیه بود که انجام شد.

آقای مزروعی در حال حاضر حدود ۳۰ روزنامه‌نگار همچنان در ایران در زندان هستند. آیا فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران یا نهادهای بین‌المللی دیگر برای آزادی این‌ها می‌توانند اقدام عملی دیگری انجام دهند؟

اقدام عملی خاصی که در این مورد نمی‌شود انجام داد. تنها چیزی که می‌شود به آن امیدوار بود، فشار بین‌المللی بر ایران است که به این روند پایان دهد. گرچه تاکنون حدود پنج قطعنامه در مورد روزنامه‌ها و روزنامه‌نگارانی که بعد از انتخابات دستگیر شده‌اند و همچنین در مورد روند فعالیت مطبوعاتی بعد از انتخابات صادر شده است. اخباری هم که ما از ایران داریم و همکاران ما هم در جریان آن هستند، نشان می‌دهد که روند سانسور بعد از انتخابات بسیار شدت یافته و تنها امیدی که می‌شود داشت این است که با این گونه فشارهای بین‌المللی کمی فضای اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی در ایران بازتر شود.

یکی دیگر از نتایج این روندی که شما به آن اشاره کردید، مهاجرت بی‌رویه‌ی روزنامه‌نگاران به خارج از کشور است. سازمان گزارشگران بدون مرز آماری دراین زمینه داده و یکسری تهمیداتی برای کمک به این روزنامه‌نگاران اندیشیده است. آیا فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران قصد دارد و یا اصلاً می‌تواند به این گروه از روزنامه‌نگاران ایرانی هم کمکی کند؟

تا آنجایی که من اطلاع دارم، آن‌ها براساس حقوق صنفی‌ که برای همه‌ی اعضایشان قائل‌اند، از تمامی اعضای خودشان و حتا روزنامه‌نگارانی که به نحوی در خطر باشند و امنیت شغلی و مسائل دیگری که برایشان پیش ‌آمده باشد، حمایت می‌کنند. در این قضایای اخیر هم تا جایی که مطلع هستم، تمام سعی و تلاششان را کرده‌اند که به همکاران ایرانی خودشان که بنابر ملاحظات مختلف مجبور به ترک وطن شدند و به خاطر امنیت خودشان کشور را ترک کنند، کمک کنند.

بازداشت يكي ديگر از دانشجويان دانشگاه شيراز



آقای طاووسی دانشجوی دانشگاه شیراز شنبه 23 آبان درون دادگاه انقلاب شیراز بازداشت شد.

به گزارش خبرنامه اميركبير وی که برای پیگیری وضعیت دانشجويان بازداشت شده در روز 13 آبان به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود، به دستور شخص دادستان آقای موسوی تبار بازداشت شد.


طاووسی به بازداشتگاه اطلاعات شیراز (پلاک 100) منتقل شده است.

عیادت حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی از مرجع عالیقدر - 25/08/1388


  • عیادت حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی از مرجع عالیقدر - 25/08/1388






    حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی عصر امروز با حضور در بخش مراقبتهای ویژۀ بیمارستان و مرکز قلب تهران از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) عیادت  و با معظم له برای دقایقی کوتاه صحبت کردند.
    در این دیدار که آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر رهامی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر شکوری نیز حضور داشتند، جناب آقای کروبی ضمن گفتگو با  مرجع عالیقدر برای ایشان آرزوی سلامتی و بهبودی کامل نمودند.
    آیت الله بیات+مهدی کروبی

    آیت الله بیات+مهدی کروبی

اعلام شماره حساب جدید برای کمک به آسیب دیدگان حوادث انتخابات

اعلام شماره حساب جدید برای کمک به آسیب دیدگان حوادث انتخابات


در پی استقبال مردم برای کمک به آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات و تعدد مراجعه کنند گان به بانک ، برای سهولت در کمک رسانی و رفع مشکل صدور فیش بانک شماره حساب جدیدی اعلام شد.

کلمه: شماره حساب جدید برای پرداخت اینترنتی کمک به آسیب دیدگان حوادث بعد از انتخابات اعلام شد
به گزارش کلمه در پی استقبال مردم  برای کمک به آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات و تعدد مراجعه کنند گان به بانک ، برای سهولت در کمک رسانی  و رفع مشکل صدور فیش بانک  شماره حساب جدیدی اعلام شد.
با شماره حساب سیبای جدید امکان پرداخت اینترنتی کمک به آسیب دیدگان فراهم شده است.
مردم نوع دوستی  که خواهان کمک به آسیب‌دیدگان حوادث بعد از انتخابات هستند می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب سیبای بانک ملی ۰۲۰۱ ۶۱۴ ۲۱۶ ۰۰۹ که به نام “مجتمع نیکوکاری شهیدان رحمانی” است واریز نمایند.

احضار استاد شجريان توسط نيروهاي امنيتي



وکیل محمدرضاشجریان از احضار این استاد آواز ایران خبر داد.

محمد حسین آغاسی با اشاره به اینکه شنبه هفته گذشته پس از بازگشت استاد شجریان به کشور ، ماموران امنیتی مستقر در فرودگاه او را برای گفتگو و ادای پاره ای از توضیحات به ساختمانی در خیابان جردن دعوت کرده اند ، افزود : استاد شجریان روز دوشنبه برای گفتگو در این محل حاضر شد و به مدت 2.5 ساعت گفتگویی بین او و مسئولان مربوطه انجام شد و استاد در آن گفتگو از مواضع همیشگی خود دفاع کرد.

آغاسی با اشاره به اینکه گفتگوها به خوبی و خوشی به اتمام رسیده است ، افزود :طبق قانون نمی توانم جزییات گفتگو را توضیح دهم اما یکی از مواردی که روی آن بحث شد مصاحبه اخیر استاد شجریان با صدای آمریکا بوده است.

استاد شجریان در گفتگوی دو ماه گذشته خود با صدای آمریکا ، دیدگاه خود را درباره وقایع روی داده در کشور پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ارایه کرده بود و انتقاداتی را درباره نحوه عملکرد دولت و نهادهای انتظامی در برخورد با معترضان به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری مطرح ساخته بود .

اطلاعات تکمیلی در مورد مرگ دکتر رامین پوراندرجانی پزشک بازداشتگاه کهریزک



بعد از انتشار گزارش قتل یا خودکشی، رامین پوراندرجانی، پزشک 26 ساله بازداشتگاه کهریزک که روز گذشته در سایت نوروز منتشر شد، خبرنگار ما به اطلاعات جدیدی در مورد این قربانی جدید تیم تهدید و ترور قوه قضائیه و نیروی انتظامی دست یافت.
به گزارش نوروز و براساس گزارش های موثق دریافتی، رامین پوراندرجانی روز سه شنبه در استراحتگاه خود در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ فوت می کند و علت فوت وی توسط مقامات مسئول، سکته قلبی در خواب عنوان می شود.
این دکتر وظیفه تعدادی از قربانیان شکنجه در بازداشتگاه کهریزک را ویزیت کرده بود، از جمله این قربانیان شهید محسن روح الامینی است که دو روز قبل از شهادت توسط این پزشک وظیفه ویزیت شده و وی از ابعاد بلایایی که برسراین شهید جنبش سبز آمده بود، مطلع گشته بود.
به گزارش نوروز، او همچنین پس از شهادت روح الامینی، یک هفته بازداشت می شود تا اعلام کند که روح الامینی به علت ابتلا به مننژیت فوت کرده است؛ درحالیکه گزارش مستند پزشکی قانونی علت فوت را اصابت ضربه به سر این شهید جنبش سبز عنوان کرده بود.
پوراندرجانی، بعد از انتشار گزارش پزشکی قانونی به قید ضمانت آزاد می شود، اما چندین بار توسط بازرسی کل ناجا، دادسرای نظامی و شورای انتظامی پزشکی قانونی کشور مورد بازجویی قرار می گیرد و به علت آگاهی کامل از جزئیات آنچه که در کهریزک اتفاق افتاده بود از طرف افراد ناشناس بارها برای عدم انتشار حقایق این بازداشتگاه تهدید می شود تا مبادا دخالت مستقیم سران نظامی و قضائی کشور را در این بازداشتگاه فاش کند.
پوراندرجانی، اتفاقات کهریزک را قبل از مرگ، برای عده معدودی از دوستانش بیان و در عین حال نسبت به امنیت جانی خود نیز اظهار ترس می کند تا اینکه ناگهان خبر مرگ او منتشر می شود.
با اینکه علت مرگ پوراندرجانی، سکته قلبی عنوان شده، با اینحال به خانواده او اجازه کالبدشکافی داده نمی شود و مراسم تشیع جنازه وی نیز تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد؛ به طوری که بسیاری از دوستان نزدیک این دکتر وظیفه جرات حضور در مراسم تشیع جنازه او را پیدا نکردند.
اقدامات امنیتی صورت گرفته، این سئوال را ایجاد می کند که اگر واقعاً علت مرگ وی سکته قلبی بوده، چرا مراسم تشیع جنازه وی روز پنجشنبه در فضایی به شدت امنیتی در تبریز برگزار شد و چرا اجازه کالبدشکافی به خانواده وی داده نمی شود؟
در ماجرای شهادت ندا آقاسلطان نیز مقام های مسئول درحالی این اتفاق را محصول کار خبری رسانه های خارجی و فعالیت منافقین در ایران اعلام کرده بودند که حتی حاضر نشدند اجازه برگزاری مراسمی برای وی در یکی از مساجد تهران را بدهند.
گفته می شود یکی از نمایندگاه تبریز در مجلس شورای اسلامی مجدانه پیگیر بررسی علت فوت این پزشک بازداشتگاه کهریزک است.

سلامتی: جنبش سبز اپوزوسیون مقابل نظام نیست


دبیركل سازمان مجاهدین انقلاب اسلام تاكید كرد: جنبش سبز اپوزوسیون مقابل نظام نیست و اگر اعتراضی هم به وضع موجود دارد، در چارچوب قانون است.
محمد سلامتی در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی در خصوص مخاطراتی كه جنبش سبز را تهدید می كند، اظهار داشت: جنبش سبز ادامه حركت اصلاح طلبی است و بر این اساس حركتی مسالمت آمیز و منطبق با قانون است.
وی افزود: طبعا اصلاح طلبان كه در این جنبش حضور دارند چارچوب نظام را قبول دارند، بلكه خودشان صاحب انقلاب هستند و برای پیروزی آن زحمات فراوانی كشیده‌اند و حركت آنان به گونه‌ای است كه می خواهند مسیر قانون، دیدگاههای امام(ره) و مطالبات مردم را طی كنند.
دبیركل سازمان مجاهدین انقلاب با بیان اینكه اصلاح طلبان نگران هستند تا انقلاب و نظام از مسیر خود خارج نشود و در صورت چنین اتفاقی واكنش نشان خواهند داد، تصریح كرد: جنبش سبز اپوزوسیون مقابل نظام نیست و اگر اعتراضی هم به وضع موجود دارد، در چارچوب قانون است.
وی ادامه داد: شیوه بیان اعتراض در جنبش سبز نیز شباهتی به اپوزوسیون خارج نظام ندارد و لذا همه باید مراقب باشند تا ضد انقلاب و منافقین نتوانند از جنبش سبز سوء استفاده كنند، زیرا در برخی مواقع ممكن است توسط افراد فرصت‌طلب شعارهایی داده شود كه با جنبش سبز هماهنگی نداشته باشد.
سلامتی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سخنان اخیر بوش،رئیس جمهور سابق آمریكا كه مدعی حمایت از اصلاح طلبان شده بود، گفت: از هر پدیده‌ای كه مردم استقبال می‌كنند، عده‌ای هم سراغ سوء استفاده از آن می روند كه مهمترین آنان محاربین و قدرت‌های خارجی مخالف هستند.
وی ادامه داد: امثال بوش در این مواقع فرصت طلبی كرده و یك جنبش را بدنام می‌كنند، در حالی كه آن حركت ربطی به خارجی‌ها ندارد؛ البته آنها نمی‌توانند سوء استفاده كنند و جناح مقابل داخلی هم با استفاده از سخنان اینگونه همیشه جنجال بزرگی درست می‌كند و از كاه كوه می‌سازد.
سلامتی تصریح كرد: افراطیون داخلی به این خاطر كه منافعشان به خطر افتاده و می‌دانند كه برخی اقداماتشان زیر سوال است، به تكاپو می افتند تا جواب نخبگان و مردم را ندهند، لذا دائما مطالبی را علیه اصلاح طلبان بیان می‌كنند و از چند نفر هم كه مورد تائید مجموعه اصلاح طلبان نیستند سوء استفاده كرده و افراد معتقد به نظام و انقلاب را مخدوش می كنند.
دبیركل سازمان مجاهدین انقلاب در پایان خاطرنشان كرد: در جنبش سبز كسانی حضور دارند كه مورد تائید امام(ره) بوده‌اند، اما وقتی همین افراد خواستار اجرای قانون اساسی می شوند مورد حمله قرار می‌گیرند.

روزه سياسی جوانان اصلاح طلب در اعتراض به حضور نورانی نژاد و محموديان در سلول انفرادی




جمعي از جوانان اصلاح طلب در اعتراض به آغاز سومين ماه حضور حسين نوراني نژاد و مهدي محموديان در سلول انفرادي و ادامه بازداشت ساير جوانان اصلاح طلب و سبز انديش کشورمان براي آزادي آنان روز چهارشنبه 27 آبان ماه روزه می گیرند.
به گزارش نوروز، در بیانیه آنها آمده است:
بيش از پنج ماه از برگزاري انتخابات نمايشي رياست جمهوري مي گذرد ، در اين پنج ماه مردم و به خصوص جوانان سبز اين سرزمين جز خشونت و بازداشت پاسخي به اعتراضاتشان نگرفته اند. هر روز جوان آزادي خواهي را به بند مي برند اما در حركت سبز مردم اين ديار ذره اي خلل ايجاد نمي شود چرا كه هيچ نيرويي را ياراي رويارويي با موج خروشان آرمانهاي سبز جوانان آزاد انديش نيست از همين روست كه كودتاگران هر روز بر فشارو آزار اسراي جنبش سبز مي افزايند.
حسين نوراني نژاد رييس و مهدي محموديان عضو كميته اطلاع رساني جبهه مشاركت دو جوان سبز، بيش از دو ماه است كه در سلول انفرادي و تحت فشار روحي به سر مي برند، به راستي كودتاگران چه در ذهن دارند كه اين دو جوان اصلاح طلب را بيش از دو ماه در سلول انفرادي كه مصداق شكنجه است به بند كشيده اند؟ فريبا پژوه جوان اصلاح طلب ديگري است كه نزديك سه ماه است در بند 209 زندان اوين به سر مي برد به اين نامها مسعود باستاني ، سعیدنورمحمدی ، اسماعیل صحابه ، محمدخوربک ، محبوبه حقیقی ، مهدیه مینوی ، اشكان مجللي،علي سميع زاده،مهدي اقبال و نامهاي بسيار ديگر را مي توان افزود كه اصلاح طلبي و اعتدالشان نتيجه اي جز بند و زندان برايشان نداشته است.
ما جمعي از جوانان اصلاح طلب اين سرزمين در اعتراض به آغاز سومين ماه حضور حسين نوراني نژاد و مهدي محموديان در سلول انفرادي و ادامه بازداشت ساير جوانان اصلاح طلب و سبز انديش اين ديار و براي آزادي آنان روز چهارشنبه 27 آبان ماه بار ديگر روزه گرفته و دستهايمان را به آسمان بلند مي كنيم چرا كه ياري كننده اي جز پروردگارمان نيافته ايم.مراسم افطار با حضور خانواده زندانيان سياسي مقابل زندان اوين برگزار مي شود.

پاسخ آیت الله منتظری به نامه مادر حسین نورانی نژاد



آیت الله العظمی حسینعلی منتظری، مرجع تقلید شیعه در پاسخ به نامه تظلم خواهی مادر حسین نورانی نژاد، رییس دربند کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ضمن ابراز امیدواری نسبت به آزادی این عضو جوان جبهه مشارکت، برای مادر وی نیز آرزوی صبر و بردباری کرده اند.
به گزارش نوروز، متن کامل نامه این مرجع عالیقدر خطاب به زهرا رضا بدین شرح است:
باسم تعالي
حضور محترم خانم زهرا رضا دامت توفيقاتها
پس از سلام و تحيت، اوضاع پيش آمده براي كشور بسيار تاسف آور است. فجايع اخير نقطه سياهي در كارنامه مسئولين امر است، كه هيچ توجيه عقلي و منطقي ندارد.
اينكه به حركت آرام مردم و اعتراض آنان عنوان اغتشاش بدهيم مساله را حل نمي كند. فقط يك راه قابل قبول است و آن برگشت از راه اشتباه و جبران آن مي باشد.
آزاد كردن زندانيان سياسي اولين اقدامي است كه مسئولين امر بايد هرچه زودتر عملي كنند وگرنه خسارت هاي دنيوي و اخروي فراواني در پي خواهد داشت حتي يك ساعت سلب آزادي مردم بي گناه گناهي بزرگ است.
اميد است مسئولين به وظايف خويش توجه نمايند و خدا به جنابعالي صبر و اجر عنايت فرمايد.
انما يوفي الصابرون اجرهم بغيرحساب
والسلام عليكم
حسينعلي منتظري
23/8/ 88

براساس جدیدترین گزارش ها خودکشی دکتر پوراندرجانی مورد تردید جدی قرار گرفت



در روزها‌ی‌ گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی نوروز گزارشی منتشر کرد که در آن خبر از خودکشی‌ دکتر رامین پوراندرجانی داده بود.
به گزارش موج سبز آزادی، این پایگاه در خبر تکمیلی خود از شک‌ها و تردیدها در خصوص آنچه خودکشی دکتر پوراندرجانی اعلام شده بود سخن به میان آورد که نشان دهنده این موضوع بود که آن‌ها نیز با دریافت اطلاعات تکمیلی نسبت به صحت و سقم خبر اولیه خود تردید کرده‌اند.
برای دوستان و آشنایان وی و کسانی که در جریان وقایع پیرامون او در ماه‌های اخیر بوده‌اند مسلم است که وی خودکشی نکرده، اما هنوز این موضوع در پرده‌ای از ابهام قرار دارد که دلیل اصلی مرگ وی چه بوده است.
اطمینان از عدم خودکشی دکتر پوراندرجانی با بررسی مطالب مختلف درباره مشکلات پیش آمده برای وی و گفته‌های افرادی که شناخت طولانی از او داشته‌اند قوت بیشتری گرفته و به صحت نزدیک شده است.
در ادامه مطلب به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.
زندگی‌نامه
رامین پوراندرجانی 19 خرداد سال 62 در تبریز متولد شد. سال 1373 در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پذیرفته شد و 7 سال در آن جا مشغول به تحصیل بود. در سال 1380 در رشته پزشکی دانشگاه اردبیل با رتبه 1069 کشوری پذیرفته شد. سپس به دانشگاه تبریز انتقال یافت و در سال 1387 فارغ‌التحصیل شد. از سوابق و افتخارات وی می‌توان به کسب رتبه اول در شعر دانش‌آموزی سال 75، رتبه اول استانی جشنواره خوارزمی سال 1378، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های دانش‌آموزان سمپاد تبریز در سال 1378، تسلط به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی و ارائه چندین مقاله علمی پژوهشی اشاره کرد.
خدمت سربازی
سال 1387 و پس از فراغت از تحصیل به خدمت سربازی اعزام و به عنوان پزشک وظیفه نیروی انتظامی در بهداری فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ (فاتب) در میدان انقلاب مشغول به انجام وظیفه شد. وی سپس در فروردین 1388 به مدت 1 ماه به بهداری ناجا در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان اعزام شد. دکتر پوراندرجانی پس از بازگشت به تهران به عنوان پزشک وظیفه یک روز در هفته در ساعات اداری به بازداشتگاه کهریزک اعزام می‌‌شد. در حوادث پس از انتخابات نیز 4 بار به آن جا اعزام شد و تحت حفاظت به معاینه بیماران و نوشتن دستورات دارویی پرداخت، اما اجرای دستورات پزشکی بر عهده مسئولین بازداشتگاه و بهیار همراه قرار داشت که کشیک 24 ساعته بازداشتگاه بوده‌اند.
شروع ماجرا
پس از حوادث انتخابات و درحالی که وی پزشک سرباز وظیفه بوده دکتر پوراندرجانی 4 بار به بازداشتگاه کهریزک اعزام شد و به معاینه و تجویز دارو برای بازداشت‌شدگان پرداخت. اما شهادت امیر جوادی‌فر روند قضایا را دگرگون ساخت و در ادامه شهادت محسن روح‌الامینی و افراد پس از آن، ابعاد مسئله را گسترده‌تر کرد و رفتار نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را در پرونده‌ای آشکار کرد که رهایی از آن به سادگی امکان پذیر نبود و نیازمند تمهیدات ویژه‌ای می نمود.
چنانکه بخشی از این تمهیدات، وعده برخورد با عوامل شکنجه و مرگ بازداشت‌شدگان کهریزک و در عمل قربانی کردن و بدنام کردن ضعیف‌ترین و بی‌پشتوانه‌ترین افراد مرتبط در نیروی انتظامی بوده است و چه کسی بهتر از یک پزشک سرباز وظیفه که با اتهام قصور پزشکی میتوانست عامل تبرئه متهمان اصلی و اقناع افکار عمومی گردد.
این اتهامات اما در تناقض با گزارش «پزشکی قانونی» مبنی بر فوت قربانیان کهریزک بر اثر اصابت جسم سخت به سر و نبود بیماری قبلی از جمله مننژیت در بازداشت‌شدگان بود که این موارد از سوی دکتر جوادی‌فر، پدر شهید امیر جوادی‌فر از قربانیان کهریزک نیز مورد تایید قرار گرفته است. همین گزارش‌ها و تاییدات به مانعی محکم در برابر پروژه قربانی‌سازی و منحرف‌کردن پرونده کهریزک تبدیل شد و آغازی شد بر افزایش شدید فشارها و تهدیدات گسترده بر دکتر پوراندرجانی که قبلا نیز در برابر تهدیدات نمایندگان قضایی برای اعلام و امضا وجود مننژیت در شهدای کهریزک مقاومت کرده بود.
ایست قلبی، خودکشی یا ...؟
درباره علل مرگ دکتر پوراندرجانی موارد مختلفی گفته می‌شود. متاسفانه به دلیل خفقان خبری و پاسخگو نبودن مراجع مسئول، هنوز رسیدن به یقین درباره علت اصلی مرگ وی ممکن نیست، اما از طریق برخی شواهد و سوابق تاحدودی می توان برخی موارد را با احتمال بیشتری پذیرفت یا رد کرد.
علت مرگ وی توسط بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ (محل خدمت دکتر پوراندرجانی)، ایست قلبی در خواب و در خوابگاه خود در بهداری نیروی انتظامی اعلام شده است. اما نبود سابقه بیماری قلبی، عدم فعالیت شدید جسمی در زمان مرگ، جوانی - سن 26 سال، عدم مصرف دخانیات و شخصیت آرام و بدون استرس وی این احتمال را از نظر کارشناسان پزشکی تقریبا غیرممکن می‌کند.
از طرف دیگر احتمال خودکشی نیز با توجه به روحیه تسلیم ناپذیر وی، اعتقادات مذهبی، وابستگی عاطفی و احساس مسئولیت دربرابر جامعه و خانواده و مکالمات شب قبل از حادثه با خانواده و دوستان که همگی حاکی از سلامت و روحیه خوب وی بوده است کاملا دور از واقعیت می‌نماید‌.
برخی موارد پس از مرگ نیز بر ابهام نحوه درگذشت دکتر پوراندرجانی می‌افزاید. از جمله انجام کلیه مراحل غسل و کفن‌کردن در تهران بدون حضور خانواده، انتقال جسد تحت تدابیر امنیتی به تبریز، عدم اجازه تعویض کفن به خانواده در تبریز، انجام مراسم دفن در فضایی امنیتی و تحت نظارت شدید مامورین انتظامی مواردی هستند که سوالاتی جدی و بدون پاسخی را ایجاد می‌کنند.
شاید نتیجه کالبدشکافی و اعلام نظر صحیح و صریح پزشکی قانونی بتواند بخش‌هایی از ابهام مرگ ناباورانه فردی در این موقعیت حساس را بزداید.