وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

انتقاد شديد اعضای شورای ‌شهر از توقيف روزنامه‌ همشهری، ايلنا

بتکار: توقيف همشهری نشان از تحت‌فشار بودن رسانه‌ها دارد
خادم: در مورد توقيف همشهری از وزير انتقاد داريم
مسجدجامعی: شورای‌شهر بايد مسدود‌شدن جريان آزاد اطلاعات را پيگيری کند
طلايی: برخورد با «همشهری» قانونی نبود


ايلنا: يک روز بعد از توقيف موقت روزنامه همشهری با حکم هيات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد، اعضای شورای‌شهر تهران در اولين جلسه علنی خود به شدت به اين تصميم اعتراض کردند، به‌طوريکه دويست‌و سی‌و‌نهمين جلسه شورای شهر با انتقاد از فضای رسانه‌ای اين‌روزها آغاز شد.
ابتکار: توقيف همشهری نشان از تحت‌فشار بودن رسانه‌ها دارد
به گزارش خبرنگار ايلنا، معصومه ابتکار در جلسه امروز شورای شهر با انتقاد از نحوه برخورد با روزنامه همشهری تاکيد کرد: بحث همشهری و نحوه برخورد با اين رسانه يک بهانه بوده چرا که بعيد است اصل قضيه مربوط به يک آگهی و تصويری باشد که مربوط به کشور ايران نبوده است.
او افزود: در بسياری از مواقع در کشور ما تخلفات مشابه صورت می‌گيرد اما با رسانه‌های متخلف برخورد دوگانه می‌کنند.
رئيس کميته محيط‌زيست شورای شهر تهران با بيان اينکه روزنامه‌های منتقد که به طور شفاف اطلاع‌رسانی می‌کنند تحت فشار هستند ادامه داد: فضای رسانه‌ای مدت‌ها است که تحت فشار بوده و فضای محدودی برای رسانه‌ها ايجاد شده است.
ابتکار با اعلام اينکه طی مدت گذشته ۲۵ روزنامه را از دست داديم خاطر نشان کرد: تعطيل شدن حوزه اطلاع‌رسانی دقيق و منتقدان دولتی جريان نگران‌کننده‌ای در کشور است.
او با اشاره به روزنامه سرمايه، اعتمادملی، همشهری،‌ خبر بين‌الملل و ساير رسانه‌ها گفت: روزنامه خبر نيز به خاطر اعمال فشارهايی تعطيل شد و برخورد با روزنامه همشهری که به صورت شفاف از شهر اطلاع‌رسانی می‌کرد نيز با برخورد شديدی مواجه شد.
رئيس کميته محيط‌زيست شورای شهر تهران با ابراز تاسف از فضای فعلی سايه انداخته بر عليه رسانه‌های منتقد گفت:‌ چنين جريانی نشان‌دهنده تنگ‌تر شدن فضا است و بايد زمينه باز بودن فضای اطلاع‌رسانی آن هم از نوع شفاف فراهم شود تا مردم به دستگاه‌های اجرايی، نظارتی و حوزه اطلاع‌رسانی اعتماد کنند.
به گفته ابتکار در حال حاضر در فضای رسانه‌ای کشور اعتماد و آرامش خاطر ايجاد نشده و برخورد با روزنامه همشهری نمادی از برخورد با رسانه‌های منتقد است.
رئيس کميته محيط‌زيست شورای شهر تهران با اشاره به لزوم پيگيری و اقدام شورای شهر در اين زمينه گفت: شورای شهر بايد در اين زمينه مسئوليت سنگينی را ايفا کند تا بتوانيم از روزنامه‌های منتقد و روزنامه‌هايی که به طور منصفانه اطلاع‌رسانی می‌کنند حمايت کنيم.
خادم: در مورد توقيف همشهری از وزير انتقاد داريم
در همين زمينه، رسول خادم در دويست و سی‌و نهمين جلسه شورای شهر تهران با انتقاد از روند برخورد با روزنامه همشهری اين روزنامه را ارگان شورای شهر دانست و تاکيد کرد: شورای شهر وظيفه دارد تا در نحوه عملکرد و جهت‌گيری اين روزنامه که يکی از سرمايه‌های بزرگ شهر بوده حمايت کند چرا که اين روزنامه مستقل بوده و منابع آن از پول جيب مردم و عوارض شهری تامين شده است.
او افزود: در مورد توقيف روزنامه همشهری نقد اساسی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم چرا که شخص وزير فردی متعهد است اما نحوه برخورد با اين رسانه نادرست بوده است.
رئيس کميسيون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: اگرچه اقدام روزنامه همشهری نادرست بوده اما دست گذاشتن بر روی اين اشتباه، اشتباه بزرگ‌تری بوده که می‌تواند زمينه‌های فساد را فراهم کند.
او با بيان اينکه اين برخورد غيرقانونی بوده ادامه داد: وقتی رای هيات نظارت بر مطبوعات گرفته شده اين برخورد درست نبوده و بسياری از رسانه‌های خبری در جهان بر روی اين مسئله دست گذاشته‌اند به طوری که با بستن روزنامه همشهری به نوعی بزرگ‌ترين تبليغ را بر عليه خود کرده‌ايم. چرا که اين موضوع می‌توانست به راحتی و با تفاهم حل‌وفصل شود.
خادم با بيان اينکه بسياری از رسانه‌ها و سايت‌های خبری خارج‌ کشور دارند توقيف روزنامه همشهری را تبليغ می‌‌کنند خاطر نشان کرد‍: واقعا از وزارت فرهنگ و ارزشاد اسلامی که به صورت ناآگاهانه با اين موضوع برخورد می‌کنند چنين روندی قابل قبول نيست و توقيف اين روزنامه بزرگترين مبلغ برای يک موضوع حل و فصل شده بود.
مسجدجامعی: شورای‌شهر بايد مسدود‌شدن جريان آزاد اطلاعات را پيگيری کند
به گزارش خبرنگار ايلنا، احمد مسجدجامعی عضو کميسيون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نيز با اشاره به توقيف روزنامه همشهری، دسترسی آزاد شهروندان به جريان اطلاعات آزاد را يکی از حقوق مسلم شهروندان دانست و خاطر نشان کرد:‌ هر محدوديتی که اين آزادی اساسی را زير سئوال ببرد بايد از جانب مديريت شهری و دخالت شورای شهر پيگيری شود.
او با بيان يک پيشنهاد که آن را مربوط به تمام روزنامه‌ها و نه روزنامه خاص دانست گفت: در سير رسانه‌ای تمام روزنامه‌ها، توقيف آخرين و بالاترين نوع برخورد است و زمانی که هيات نظارت بر مطبوعات بودم نيز اعلام کرده‌ام که تجربه روزنامه‌نگاری به صورت جدی پس از انقلاب از همشهری نشات گرفت.
به گفته مسجدجامعی از جانب روزنامه همشهری روزنامه‌نگارانی پديد آمدند که توانستند ساير روزنامه‌ها را احيا کنند. به طوری که روزنامه همشهری مادر بسياری از روزنامه‌ها است.
عضو کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پديد آمده برای روزنامه‌نگارانی که دچار توقيف می‌شوند گفت: وقتی يک روزنامه تعطيل می‌شود به بدنه روزنامه‌نگارها فشار می‌آيد چرا که يک سيستم روزنامه مجموعه به هم پيوسته بوده که تمام مسير را تحت تاثير قرار می‌دهد.
مسجد جامعی با اشاره به لزوم حمايت از روزنامه‌نگاران تصريح کرد: فرقی نمی‌کند که چه روزنامه‌ای باشد يا چه روزنامه‌نگاری بلکه بايد همانند صندوق حمايت از هنرمندان ـ نويسندگان که شورای شهر دو سال گذشته پيشنهاد راه‌اندازی صندوقی را برای آنها ارائه داد چنين صندوقی برای روزنامه‌نگاران هم راه‌اندازی شود تا از روزنامه‌نگاران نيز مانند هنرمندان و نويسندگان حمايت شود.
دبير: دست‌گذاشتن روی اشتباه همشهری، اشتباهی بزرگتر بود
تنها اين اعضای شورای‌شهر نبودند که به اين موضوع اعتراض کردند، بلکه عليرضا دبير هم نسبت به توقيف اين نشريه هشدار داد و گفت: عکسی که توسط روزنامه همشهری کار شده بود کار اشتباهی بوده اما از آن اشتباه‌تر دست گذاشتن بر روی موضوعی بوده که مردم از آن بی‌اطلاع‌ بودند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، عضو هيات رئيسه شورای شهر تهران با اشاره به توقيف روزنامه همشهری در روز گذشته تاکيد کرد و ادامه داد: روزنامه همشهری در دو سه روز آينده قصد داشت تا پنج هزارمين جلدش را به روی گيشه ببرد و مطابق با برآوردها اين روزنامه بعد از کيهان و اطلاعات با ۱۸ سال سابقه کار پس از انقلاب جزو پرسابقه‌ترين روزنامه‌های کشور بوده به همين دليل معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بايد پاسخگوی اين اقدام خود باشد.
او با اشاره به روزنامه مديريت شهری که آن را موثرترين شيوه اطلاع‌رسانی برای فضای شهری به مردم تهران بوده دانست و تصريح کرد: اين روزنامه خودکفا بوده و بدون کمک ارگان خاصی اداره می‌شده و دو هزار نفر در چاپ‌خانه اين روزنامه فعال بوده که با خانواده‌هايشان يک جمعيت ده هزار نفری را تشکيل می‌داده و پرسنل توزيع اين روزنامه در شهرستان‌ها نيز زياد بوده به طوری که می‌توان نتيجه گرفت حتی نيازمندی‌های روزنامه همشهری به چرخه فعاليت اقتصاد کشور کمک زيادی کرده است.
به گفته دبير نحوه برخورد با اين روزنامه از نظر فرهنگی کار ناشايستی بوده است.
طلايی: برخورد با «همشهری» قانونی نبود
رئيس کميسيون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر تهران نيز در اين مورد به خبرنگار ايلنا گفت: بهتر بود تا مسائل کوچک و ناشناخته را جهانی نمی‌کرديم.
مرتضی طلايی در جلسه امروز شورای شهر تهران تاکيد کرد: اقدام روزنامه همشهری در چاپ عکس فوق قابل قبول نبود اما اين نوع رفتار و برخورد با اين روزنامه هم قانونی نبوده و از کسانی که امور جامعه را اداره می‌کنند انتظار چنين برخوردی نمی‌رود.
او افزود: نشانی که توسط روزنامه همشهری تبليغ شد و اقليتی که بعدا از طريق رسانه‌ها متوجه آن شديم برای مردم ناشناخته بود و کسی در ايران اين نشان و اقليت را نمی‌شناخت.
طلايی گفت: اصل پيامد چنين رفتارها و برخوردی با اين رسانه‌ منطقی نبوده و برای جامعه پسنديده نيست.
چمران: از توقيف روزنامه همشهری راضی هستم
البته در ميان اعضای شورای‌شهر، رييس اين شورا واکنشی ديگر به موضوع توقيف روزنامه همشهری نشان داد، به گزارش ايلنا، مهدی چمران در جلسه امروز شورای شهر تهران که به انتقاد پيرامون توقيف روزنامه همشهری اختصاص داشت از جمله افرادی بود که نسبت به توقيف اين روزنامه اظهار رضايت داشته و حتی نسبت به اين مسئله اعلام حمايت کرده است.
رئيس شورای شهر تهران در اين ارتباط در برابر اعضای شورای شهر تهران که روزنامه همشهری را ارگان شورای شهر می‌دانستند گفت: اين روزنامه ارگان شهرداری بوده نه شورای شهر.
او که خواهان تمام شدن هر چه سريع‌تر بحث توقيف روزنامه همشهری بود پشت تريبون خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: اين بحث را تمام کنيد چرا که با اين رويه تا ظهر بايد حرف بزنيم.
چمران بحث توقيف روزنامه همشهری را با ساير روزنامه‌ها يکی دانست و گفت: بماند که نه تنها روزنامه همشهری بلکه ساير روزنامه‌ها در مورد شورای شهر بد و بی‌راه و جک می‌نويسند و مطالب را معکوس جلوه می‌دهند. اقدام روزنامه همشهری برای اولين بار نبوده که بگوييم يک دفعه از دستش در رفته است بلکه بارها به اين روزنامه تذکر داده‌ايم که چه در مورد شورا و چه در ساير موارد مطالب را با دقت بيشتری انعکاس دهند اما اين روزنامه عکس‌های عوضی چاپ می‌کند.
دانشجو: روزنامه همشهری ارگان شهرداری است
به گزارش خبرنگار ايلنا خسرو دانشجو در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به توقيف روزنامه همشهری تاکيد کرد: شورای شهر برای روزنامه همشهری هيچ جايگاهی ندارد و روی کاغذ ارگان شهرداری بوده اما اين روزنامه تعلقی به شورا ندارد.
سخنگوی شورای شهر تهران يادآور شد: آنچه که واقعيت دارد اين است که بايد بگوييم روزنامه همشهری ارگان شهرداری است نه ارگان شورای شهر.
او ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ايم که روزنامه همشهری مطابق با مصوبه بايد تحت نظارت شورای شهر باشد و نظارت و کنترل شورا را داشته باشد اما با آنکه همه چيز از نظر قانونی مهيا است به اين مصوبه عمل نمی‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: