وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

لاریجانی:این همه تهمت و تحقیر نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی با چه انگیزه‌ای زده شد/هاشمی بخشی از تاریخ انقلاب است


پارلمان‌نیوز: رییس مجلس شورای اسلامی،با انتقاد نسبت به گسترش تخریب شخصیت‌های برجسته نظام وانقلاب، فضای سیاسی كشور را نیازمند نوعی روشن‌بینی و حقیقت‌یابی دانست.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم اختتامیه دومین دوره جوایز ادبی جلال آل‌احمد با انتقاد نسبت به مباحث مطرح شده از سوی برخی از منتقدان، گفت: متاسفانه درشت‌گویی در فضای سیاسی كشور ایجاد شده و نسبت‌های ناروا و تحقیرها نسبت به افراد راحت زده می‌شود. این همه تهمت و تحقیر نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی با چه انگیزه‌ای زده شد و چه فایده‌ای داشت.

رییس فراكسیون اصولگرایان مجلس تاكید كرد: آقای هاشمی بخشی از تاریخ انقلاب است؛ امام فرمود هاشمی زنده است، بنابراین انقلاب زنده است. وی همیشه یار و پیرو امام و رهبری بود. ایشان یك سال پیش در دانشگاه صنعتی شریف گفتند "بنده افتخار می‌كنم كه پیرو رهبری هستم، عشق من رهبری است" حال درباره خانواده او اگر حرفی هم هست، باید از مسیر خودش دنبال شود.

وی افزود: صحبت در تحقیر اوست، بنده نمی‌گویم كه ایشان مطلق است همه كسانی كه وارد عرصه‌ی سیاسی می‌شوند، باید آمادگی نقد را داشته باشند. صحبت من در این است كه چرا تحقیر افراد هدف قرار گرفته است.

لاریجانی تصریح كرد: درباره دولت نیز همین گونه است، افرادی هر نقدی كه به دولت می‌شود، فورا آن را می‌برند در «كتیگوری‌های» سیاسی موافق و مخالف و نمی‌گذارند، یك فضای آرام و تخصصی در كشور به وجود بیاید تا مسائل به صورت حرفه‌ای بررسی شود. مرتب چارچوب‌های ذهنی بسته‌ی سیاسی را در این مقولات حاكم می‌كنند حتی بر مقولات اقتصادی.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: در آن سو هر اقدامی هم كه دولت احمدی‌نژاد انجام می‌دهد، یك گروه با آن مخالفت می‌كنند، آقای احمدی‌نژاد نیز كه امروز سكان‌دار ریاست جمهوری كشور است، فرد خدوم و پرتلاشی است و دغدغه انقلاب را دارد، چرا باید دنبال تخریب باشیم؟ درون برخی نقدها نوعی بغض وجود دارد، این روش درست زیستن نیست. یعنی فضای سیاسی كشور نیازمند نوعی روشن‌بینی و حقیقت‌یابی است. در فضای مشت‌زنی سیاسی حقیقت كشف نمی‌شود.

رییس فراكسیون اصولگرایان مجلس با تاكید بر این‌كه ایران امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت كلمه نیازمند است، خاطر نشان كرد: ایران امروز به جمع توان‌ها نیازمند است. انتخاباتی برگزار شد و فراز و فرودهای داشت كه بی‌نقص هم نبود، اما منافع ما با حضور 85 درصدی مردم باید به یك دستاورد تبدیل شود، نه به مشاجره و كش دادن سیاسی. بنده واقعا ادامه این مسائل از سوی كاندیداهای ریاست جمهوری را به مصلحت و منافع كشور نمی‌دانم و فكر می‌كنم با این روش‌ها به عزتمندی كشور لطمه وارد می‌شود.

نماینده مردم قم با بیان این‌كه یك انتخابات همه‌ی منافع ملی كشور نیست، اظهارداشت: انتخابات یك وسیله و ابزار برای حركت سیاسی است. تبدیل بحث‌های انتخاباتی به سیری از مشاجرات سیاسی به پیكره منافع ملی كشور لطمه می‌زند و به دور از تدبیر سیاستمداران و ارزش‌های انقلاب اسلامی است. قدر نعمت انقلاب را دانستن در این است كه در درون فضاسازی‌ها نیفتیم، بلكه باید به دنبال ایجاد آرامش در كشور باشیم تا بسترسازی برای توسعه كشور پا بگیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: هدایت‌های ولی فقیه چه در زمان امام (ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری در حوادث مختلف كشور موجب شد از انقلاب صیانت شود. امروز ایران حتی در نظر استراتژیست‌های غربی كشوری قوی است كه بر پایه‌ی رهبری اداره می‌شود. ظرفیت فكری مردم نیز در سطحی است كه زیر چتری غیر از ولایت فقیه و مسلط بر مسائل فرهنگی و سیاسی نمی‌روند.

لاریجانی درادامه با بیان اینكه جلال آل‌احمد این ادبیات را به خوبی درك كرده است، گفت: حتی اگر دغدغه‌ی دین هم وجود نداشته باشد و ملی‌گرایی هدف باشد، باز باید ولایت فقیه را در حوزه‌های سیاسی و فكری قبول داشته باشیم. دغدغه رهبری همواره حفظ و صیانت از منافع ملی و جلوگیری از دیكتاتوری در كشور است. زمانی مباحث سیاسی در دانشگاه‌ها قطع شده بود و این مقام معظم رهبری بود كه فضا را شكست و گفت دانشجویان باید مباحث سیاسی را دنبال كنند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش در مراسم اختتامیه دومین دوره جوایز ادبی جلال آل‌احمد تاثیرگذارترین شخصیت در تاریخ ادبیات ایران را جلال آل‌احمد دانست و افزود: همه نشانه‌ها نشان از آزادمردی جلال دارد. در زندگی وی مواجهه با خروج جلال در ابتدای جوانی از مذهب هستیم، اگرچه پدر وی از صاحب نظران فقه و یك روحانی بود، ولی این‌كه جلال چه شد كه لباس مذهب را كنار گذاشت، خود پندآموز است.

نماینده مردم قم تصریح كرد: جلال در معارف اسلامی قور عمقی نداشت و برخی از نگاه‌های وی به مسائل دینی نیز با نگاه سیاسی بود كه این دید تا آخر عمر و پس از ورود به حزب توده وجود داشت، نگاه او كلامی، فلسفی و روایی نبود. جلال چنین نگاهی به مذهب نداشت. این موضوع نشان می‌دهد كه حتی در خانواده‌های روحانی اگر مراقبت نباشد، ممكن است چیز دیگری غیر از دینداری اتفاق بیفتد. سخت‌گیری‌های مذهبی به اضافه چاشنی‌های سیاسی و شرایط اجتماعی نیز باید در این مقوله مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی با پندآموز خواندن خروج جلال آل‌احمد از دین در ابتدای جوانی گفت: در این موضوع دو نكته نهفته است اول آنكه محیط خانواده محیطی تربیتی است. پایه‌ی درك عمیق‌تر نسبت به شرایط در منزل گذاشته می‌شود و نكته دوم آنكه خروج از دین مستلزم دلایل قوی‌تری است، جلال باید زحمت می‌كشید و عمیق‌تر به معارف دست می‌یافت به همین دلیل پس از عمری حضور در حزب توده و جبهه‌ی ملی و درك شرایط مختلف باز به محیط دین برگشت.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با قرائت بخش‌هایی از خاطرات جلال آل‌احمد گفت: این خاطرات نشان می‌دهد آنچه در شعارهای حزب توده چشمان جلال را خیره كرده بود، در درون حزب نیافت، چنین موضوعی با روحیه آزادگی او تطابق نداشت. پس از انقلاب نیز جریاناتی چون منافقین و توده‌ای‌ها و حتی جریان بنی‌صدر نشان دادند كه به فكر مردم نیستند. مرحوم جلال درباره حزب توده و تجربه‌اش از جبهه ملی می‌گفت اگر حزب توده و جبهه ملی شكست خورد، برای این بود كه تمام این افراد با افكار وارداتی به آن پا گذاشته‌اند.

عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس با قرائت بخش‌هایی از كتاب غرب‌زدگی جلال آل‌احمد تصریح كرد: توجه به سنت‌ها و ارزش‌های ملی ركن مهمی در استقلال جامعه است، یكی از دلایلی كه جلال چه در فرنگ و چه در ایران سیر آفاق كرد و در نهایت به خویشتن برگشت و سنت‌های اسلامی را اصل قرار داد، احساس حقیقت‌طلبی و درك زجرهای مردم بود. این سیر فكری جلال را به نوشتن كتاب غرب‌زدگی وا داشت.

لاریجانی خاطر نشان كرد: نقادی جلال از نوع نقدهای دكترفردید نبود. فردید نوعی تك ساحتی شدن انسان را مشكل غرب‌زدگی می‌دانست، ولی درك جلال با همان سمت و سوی فردید بود. نقد غرب‌زدگی او فضای جدیدی را در كشور به وجود آورد مطرح كردن غرب‌زدگی از سوی جلال نوعی شجاعت و آزادگی می‌طلبید كه جو را بشكند. جلال بر این عقیده بود كه غرب‌زدگی انسان را همچون بیماری سل از درون پوك می‌كند. انسان غرب زده نان به نرخ روز است و هیچ كس از خود مایه نمی‌گذارد و شخصیت ندارد. جلال هدف استعمار را صرفا غارت امكانات مادی نمی‌دانست، بلكه غارت فرهنگی و اعتقادی را از ویژگی‌های كشورهای استعمار شده می‌دانست. جلال در كتاب غرب‌زدگی روشن‌فكران جامعه را نهیب زد.

لاریجانی گفت: روشنفكران به جای رجوع به سنت و حفظ آن، با آن مبارزه كردند، استنباط جلال از روشنفكران دوران خودش این بود. كم نبودند كسانی كه به كتاب‌های جلال انتقاد می‌كردند .

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه جلال به ایرج افشار گفت: برخی از ناقدان معتقدند دفاع او از مذهب ابزاری بود، حتی یكی از آن‌ها می‌گفت جلال در این حوزه تقیه می‌كرد و دینداری او تظاهری بود. البته بنده چنین چیزی را بعید می‌دانم؛ چرا كه اگر اینگونه بود بر اثرهای به جا مانده از جلال باید چنین چیزی مشاهده می‌شد.

لاریجانی نگاه جلال را نگاهی عرفانی دانست و افزود: فضاشكنی و تحت جو قرار نگرفتن جلال وجوه تمایزش از روشنفكران هم دوره‌اش بود. به همین دلیل هم چهره ماندگار شد. این نكته برای امروز ما بسیار پندآموز است. جلال گونه زیستن به بیان واقعیات بدون ترس است. انقلاب اسلامی بر اساس روشنفكران چپ نباید چنین زمانی رخ می‌داد. تفكر لیبرالیسم سرمایه‌داری نیز هیچگاه فكر نمی‌كرد در چنین شرایطی، انقلاب اسلامی پیروز شود، ولی علت محدثه انقلاب اسلامی مكتب امام خمینی (ره) و همراهی مردم بود.

هیچ نظری موجود نیست: