وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

گفت وگوي اختصاصي با مادر نرگس کلهر

شب چهارشنبه، تلويزيون هاي ماهواره يي و برخي سايت ها خبري را منتشر کردند؛ «نرگس کلهر فرزند مشاور رسانه يي محمود احمدي نژاد به آلمان پناهنده شد.» فعالان رسانه در حال ارزيابي صحت قضيه بودند که مهدي کلهر مشاور محمود احمدي نژاد که پيشترها در جريان مناظره با حسين مرعشي در انتخابات سال 84 از مشاوران طرف مقابل (هاشمي رفسنجاني) خواسته بود در خانه بنشينند و به فرزندان خودشان مشاوره بدهند، طي مصاحبه هايي با دو خبرگزاري مطرح اين پناهندگي را تاييد کرده بود و يادآور شده بود نرگس (فرزندم) مدت هاست با مادرش زندگي مي کند و حتي مادر نرگس به دليل اختلاف نظري که با من به دليل همکاري با محمود احمدي نژاد داشته است همان ابتداي همکاري من با محمود احمدي نژاد از من جدا شده بود، اين اظهارات دست به دست در سايت هاي خبري مي چرخيد تا اينکه در گفت وگوي «اعتماد» با مادر نرگس کلهر يعني خانم معصومه طاهري موسوي مشخص شد اصولاً طلاقي در کار نبوده است. همچنين معصومه طاهري موسوي جوابيه يي را نيز در تکذيب ادعاهاي مشاور محمود احمدي نژاد در سايت هاي خبري منتشرکننده اظهارات مهدي کلهر ارائه داده است که اظهارات وي را به طور کلي زير سوال مي برد. بر اساس گزارش و فيلم هايي که خبرگزاري آلمان آنها را منتشر کرده است، نرگس کلهر دختر 25ساله (متولد 19 شهريور ماه سال 1363) مهدي کلهر مشاور رسانه يي احمدي نژاد که براي شرکت در جشنواره حقوق بشر فيلم به شهر نورنبرگ آلمان آمده بود، تصميم گرفت از آلمان تقاضاي پناهندگي کند.نرگس کلهر هم اکنون در يکي از قرارگاه هاي پناهندگان در نزديکي شهر نورنبرگ به سر مي برد. تنها در کمتر از 24 ساعت پس از انتشار خبر بيش از 40 عنوان خبر و تحليل در سايت هاي معتبر به اين موضوع اختصاص يافت. در غالب اين سايت ها اين موضوع از آنجا که فرزند يکي از سياسيون بلندپايه و مرتبط با دولت اقدام به پناهندگي کرده است مورد توجه قرار گرفته است. نکته اينجاست که پيشتر ها و در جريان رقابت هاي انتخاباتي ميان يکي ديگر از کانديداها و برخي منسوبان به هواداري از محمود احمدي نژاد ماجراي فرار فرزند يکي ديگر از کانديداها به شدت پررنگ جلوه داده مي شد. حال دختر يکي از نزديک ترين اشخاص به محمود احمدي نژاد به کشور ديگري پناهنده شده و با نماد سبز به انتقاد از شرايط فعلي و دولت حاکم پرداخته است. مهدي کلهر در خصوص پناهندگي دخترش به کانادا به مهر و ايرنا گفته است؛ «اين موضوعي است که نرگس بايد پاسخ دهد نه من. چون هيچ اطلاعي از تصميم او نداشته ام و البته هرگز نيز درصدد تحميل ديدگاه خود به فرزندانم نبوده ام. فقط مي دانم چند بار قرار شد فيلمي که ساخته پخش شود که اين امر محقق نشد، بعد هم دلش خواست و رفت. من طبق اعتقادي که داشته و دارم، براي هيچ يک از فرزندان از رانت استفاده نکرده ام. پس اينکه نرگس پارچه سبز به دستش بسته و با رسانه هاي غربي مصاحبه کرده به خود او مربوط است.»مهدي کلهر همچنين گفت؛ «نرگس 25 سال دارد و مادر او به دليل اينکه من با آقاي احمدي نژاد در همان سال ها (84) همکاري مي کردم، درخواست طلاق کرد و اين امر نيز محقق شد. امروز نيز وي يکي از مخالفان آقاي احمدي نژاد است و در حال حاضر در دانشکده صدا و سيما تدريس مي کند.» مشاور احمدي نژاد افزود؛ «من در هر صورت نرگس را فرزند خود مي دانم. گمان مي کنم او توسط دشمنان مملکت اغفال شده و نقش ابزار تبليغاتي آنها را ايفا کرده است.»اين اظهارات کلهر در حالي منتشر شد که همسر وي معصومه طاهري موسوي در گفت وگو با «اعتماد» اساساً هرگونه جدايي با وي را تکذيب کرده و مدعي شده است؛ «هنوز نام مهدي کلهر در شناسنامه من است.» وي در خصوص انگيزه جدايي کلهر از خود (و نه طاهري از کلهر) مي گويد؛ «کلهر خانه را ترک کرده است و هنوز طلاقي در دفاتر رسمي ثبت نشده است.» همچنين کلهر در حالي از اغفال دخترش مي گويد که به گفته مادر نرگس، نرگس بارها براي تماس با پدرش ابراز تمايل کرده و کلهر تمايلي به تماس نداشته است. در همين خصوص همسر کلهر مي گويد؛ «ايشان (مهدي کلهر) هميشه دغدغه داشتند فرزندان مان حرفه کارگرداني را براي خودشان انتخاب کنند و از اين جهت کار نرگس مورد تاييد پدرش نيز واقع شده بود.»




گروه سياسي، امير هادي انواري؛ معصومه طاهري موسوي همسر مهدي کلهر (مشاور محمود احمدي نژاد) و مادر نرگس کلهر است. وي داراي دکتراي جغرافياي سياسي و کارشناس ارشد آموزشي در صدا و سيما با 22 سال سابقه خدمت است و در اين سازمان به تدريس در دانشکده و شاغلين بخش خبر صدا و سيما مشغول است. وي پيش از اين به ارائه مقالاتي در روزنامه هاي اعتماد، همشهري، شرق، جمهوري، اطلاعات و حتي کيهان اقدام کرده است. خانم طاهري موسوي و آقاي کلهر داراي سه فرزند دختر به نام هاي «شفق»، «سحر» و «نرگس» هستند. نرگس کلهر کوچک ترين عضو خانواده است که چند روز اخير خبر پناهنده شدن وي به آلمان در رسانه ها مطرح شده است. در اين گفت وگو، خانم طاهري به شرح شرايط خاص نرگس کلهر مي پردازد. ضمن آنکه وي هرگونه جدايي از مهدي کلهر را تکذيب مي کند و يادآور مي شود ترک خانه توسط آقاي کلهر در سال گذشته، به دلايل سياسي بوده است. خانم طاهري يادآور مي شود که جدايي نرگس از پدر نه به خواست نرگس کلهر، بلکه به دليل عدم تمايل آقاي کلهر به ارتباط با خانواده بوده است.



---



-با توجه به روزنامه هايي که شما در آنها فعاليت مي کرديد، به نظر مي رسد شما اصلاح طلب باشيد.



من گرايش خاصي ندارم. تحصيلات دانشگاهي دارم و مقالاتم هم علمي بوده است و بر اساس تحصيلاتم.



-به نظر شما چرا خانم نرگس کلهر به آلمان پناهنده شده اند؟



نرگس از سوم دبيرستان به دانشگاه علمي کاربردي رفت. در آن زمان تنها جايي بود که مي شد ادامه بدهد. بعدش وارد کارداني به کارشناسي شد. بالاجبار در رشته گرافيک تصويري قبول مي شود. از دوم دبيرستان رياضي خوانده بود. سال آخر را هنرستان مي خواند و همان سال هم علمي کاربردي قبول شد.ابتدا به هنرپيشگي علاقه داشت. اما پدرش به او گفت اگر مي خواهي هنرپيشه شوي بايد مثل يک خمير در دست کارگردان باشي و نرگس هم به توصيه پدرش گوش داد و يک کار ساخت؛ توهمات يک گربه ايراني بود. جشنواره دانشجويي جزء 10 فيلم برتر شد. کارهاي ديگر کوتاهي هم داشت. سه دقيقه بيشتر نبود. فيلم هاي ديگري هم ساخته بود، مثل زلزله بم و... هفت، هشت فيلم کوتاه ساخته بود. فيلم اخير را هم ديده بوديم که حدود دو سال پيش ساخته بود.



-يعني پدرشان خودشان علاقه مند بودند ايشان کارگردان شوند و در زمينه فيلمسازي فعاليت کنند؟ آيا آقاي کلهر مشوق ايشان بودند؟



حقيقتاً پدرشان تا چهار پنج سال پيش دغدغه داشت که چرا دو دختر ديگرش رشته هنري نخوانده اند. البته دختر بزرگم استاد پيانو است اما دغدغه داشتند (مهدي کلهر) که چرا آنها حرفه کارگرداني را انتخاب نکردند. زماني که نرگس اعلام کرد مي خواهد کارگردان شود، پدرش سعي مي کرد مسائلي را به او تعليم و آموزش بدهد. او هم اتفاقاً بچه صبوري بود و هميشه گوش مي کرد. اگر جاهايي هم با پدرش اختلاف عقيده داشت سکوت مي کرد.



-شما کي از هم جدا شديد؟



ما جدا نشديم،



-آقاي کلهر که گفته اند شما جدا شديد.



من اين را طي يک جوابيه مستند و مفصل براي خبرگزاري هاي مهر و ايرنا که منشاء انتشار اخبار ديروز بودند ارسال کرده ام. چند وقت پيش آقاي کلهر خانه را ترک کردند و از پيش ما رفتند. شايد اسمش را بتوان متارکه گذاشت، اما از لحاظ قانوني من همسر ايشان هستم. من هر چقدر فکر مي کنم، نام ايشان هنوز در شناسنامه من است. نمي دانم بر چه اساس ايشان از من جدا شدند.



-ايشان گفتند شما درخواست طلاق داديد و از ايشان جدا شديد.



من سال 1385 به دليل مشکلاتي که براي همه خانواده ها پيش مي آيد مثل فشارهاي عصبي، متقاضي جدايي از ايشان شدم. اما حقيقتش چون در قوانين ما زماني که زن تقاضاي طلاق مي کند بايد از همه چيز بگذرد، بعد منصرف شدم. وقتي که منطقي تر فکر کردم و با بچه ها در ميان گذاشتم، قرار شد صرف نظر کنيم. برگه عدم سازشي که من سال 85 امضا کردم بعد از سه ماه که من و آقاي کلهر ديگر پيگير ماجرا نشديم قانوناً از درجه اعتبار ساقط شد. من هم پشيمان شدم.



-ايشان يعني الان با شما زندگي مي کنند؟



ما تا سال 87 با هم زندگي مي کرديم، يعني آن ماجراي سال 85 مسکوت ماند و تا همين سال گذشته ما با هم زندگي مي کرديم. مصالحه کرديم. در اين مدت دو دختر من ازدواج کردند. ايشان بيماري قلبي داشت، حدود سه ماه ايشان در منزل بستري بودند و خود من از ايشان پرستاري مي کردم. ايشان در اين فاصله حتي در اواخر سال 86 براي من پاسپورت گرفتند و... .



-ايشان عنوان کردند به خاطر همکاري شان با آقاي احمدي نژاد از ايشان جدا شديد؟



مشکل ما در سال 85 (و نه 84 و انتخابات) به خاطر مشکلات ديگري بود. به هيچ وجه مشکل ما سياسي نبود، فکر کنم اين يک بهانه است. من حتي دور اول خودم به آقاي احمدي نژاد در سال 84 راي دادم و هيچ مشکلي با ايشان نداشتم، چون اصولاً من نگاه کلي به آدم ها ندارم و خاکستري نگاه مي کنم. اصولاً ما در منزل در مورد مسائل سياسي زياد صحبت نمي کرديم. با مشي سياسي ايشان هم کار خاصي نداشتيم. اما بعد از عمل قلب ايشان و پس از آن سه ماهي که در منزل بستري بودند، از خانه رفتند و حدود يک ماه از ايشان بي خبر بوديم.



-بر اين اساس صرف نظر از سياسي و غير سياسي بودن موضوع، يعني شما اصولاً از آقاي کلهر جدا نشديد؟



خير، بنده از ايشان طلاق نگرفتم و هيچ درخواستي هم نداده ام. آن هم با شرايطي که ايشان مي گويند که بدون هيچ ادعايي بروم.



-ايشان گفتند شما از ايشان جدا شديد و ايشان نفقه دختر شما را هم مي دادند.



در قوانين ما نفقه دختر بايد پرداخت شود اما به من نفقه يي ندادند. ايشان به نسبت حقوقي که دارند، اگر من بگويم ماهي چقدر به نرگس مي دادند، شما خنده تان مي گيرد. ايشان ماهي 100 هزار تومان به نرگس مي دادند. که من 300 هزار تومان خودم به نرگس مي دادم که با توجه به روحياتش نرگس کمبودي نداشته باشد. آقاي کلهر نفقه خود من را با توجه به اينکه من همسر قانوني ايشان هستم، يک سال تمام است که قطع کرده اند. که من بابت همين ندادن نفقه از ايشان شکايت کردم که الان هم اين شکايت در مرحله اجرا است. ماهانه دادگاه براي من حدود 400 هزار تومان نفقه تشخيص داده است. و حکم صادر کرده اند.



-شما با اين اتفاق موافق بوديد، يعني پناهندگي دخترتان؟



به هر حال پدر و مادر مالک بچه نيستند. نرگس بسيار اکتيو بود. من هم مثل شما خبر پناهنده شدنش را از تلويزيون شنيدم. نرگس دو سال قبل چون در گوته فعاليت مي کرد براي مدت کوتاهي به آلمان رفت براي دوره زبان. يک ماه رفت و برگشت. من خيلي متاسف شدم از اين مساله. نرگس هميشه معتقد بود آلمان از نظر تکنولوژي سينمايي بسيار پيشرفته است. بعد از اينکه پدرش به او کمک نکرد تا در سازمان (صدا و سيما) فعاليت کند، نرگس رفت و در کلاس آلماني ثبت نام کرد و حالا هم که متاسفانه پناهنده شده است... .



-ايشان گفتند نرگس همراه شما زندگي مي کرده و...



آقاي کلهر خيلي غير منصفانه اين مصاحبه ها را انجام داده اند. تمام مدارکي که من دارم، زوجيت من را ثابت مي کند و اميدوارم خبرگزاري هاي مهر و ايرنا اين مدارک من را چاپ کنند. من فکر مي کنم خواستند يک مقداري کوتاهي هايي که شده در مورد نرگس را توجيه کنند.



-اين قطع رابطه از طرف آقاي کلهر بود يا شما و دخترتان؟



خير، از طرف خود آقاي کلهر بود. حتي زماني که نرگس زنگ مي زد به آقاي کلهر، جواب نمي دادند. حتي وقتي مي خواست اين بار آخر به آلمان برود براي شرکت در اين جشنواره، سه روز قبلش من خودم زنگ زدم به آقاي کلهر که ايشان با نرگس صحبت کنند. که حتي ايشان جواب تلفن ما را ندادند.













جدا شدن کلهر از خانواده سياسي نبود







گروه سياسي، امير هادي انواري؛ معصومه طاهري موسوي همسر مهدي کلهر (مشاور محمود احمدي نژاد) و مادر نرگس کلهر است. وي داراي دکتراي جغرافياي سياسي و کارشناس ارشد آموزشي در صدا و سيما با 22 سال سابقه خدمت است و در اين سازمان به تدريس در دانشکده و شاغلين بخش خبر صدا و سيما مشغول است.



نرگس کلهر نيز پس از پناهندگي در گفت وگويي با حنا مخملباف گفته است وي در اين شرايط سکوت را جايز نمي دانسته و اميدوار است پدرش نيز فيلم او را ببيند و نظر خود را عوض کند. مادر نرگس نيز يادآور مي شود نرگس با ديدن رفتارهاي غيرعادي پدر با مادر خانواده، از پدر که وي را سمبلي از حاکميت مي دانسته دلگير شده است و شايد يکي از انگيزه هاي پناهندگي نرگس کلهر نيز همين باشد. در پايان يادآور مي شود نرگس کلهر با فيلمي به نام «دارخيش» در جشنواره فيلم نورنبرگ شرکت کرده بود. داستان اين فيلم اقتباسي از کتاب «گروه محکومين» کافکاست و به موضوع شکنجه مي پردازد.




هیچ نظری موجود نیست: