وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

جاسوسی حکومت ایران در خارج برای شناسایی مخالفان



دویچه وله : حکومت ایران میکوشد از طریق عوامل خود، مخالفاناش را در خارج شناسایی کند و آنان را زیر فشار قرار دهد، از جمله از طریق ارعاب بستگانشان در داخل. برنامهی "پانوراما" در تلویزیون شبکه یک آلمان در این مورد گزارش داده است.

مانفرد موک (Manfred Muck)، معاون سرپرست سازمان «حفاظت از قانون اساسی» (Verfassungsschutz) ایالت هامبورگ، هشدار داده است که نیروهای امنیتی حکومت ایران معترضان ایرانی را که در خارج تظاهرات میکنند، میپایند و میکوشند آنان را شناسایی کنند.

"حفاظت از قانون اساسی" عنوان یک دستگاه اطلاعاتی و امنیتی در آلمان است. سازمان "حفاظت از قانون اساسی" زیر نظر وزارت کشور قرار دارد، هم در سطح کشوری و هم در سطح ایالتی.

گزارش تلویزیونی
هشدار مانفرد موک، مقام امنیتی آلمانی در شامگاه چهارشنبه، ۱۴ اکتبر (۲۲مهر) در یک برنامهی تلویزیونی به نام "پانوراما" در شبکهی یک آلمان (ARD) پخش شده است. برنامهی "پانوراما" حاوی گزارشی بوده است که نشان میدهد عوامل حکومت ایران به اشکال مختلف مخالفان حکومت را تهدید میکنند و زیر فشار قرار میدهند.

گزارش پانوراما از موضوع اعتراض عمومی ایرانیان به برآیند انتخابات ریاست جمهوری آغاز میکند. در آن میآید که چگونه در خارج از کشور نیز بخشهای بزرگی از ایرانیان اجتماعات اعتراضی برپا کردهاند. همهی این افراد دارای پیشینهی فعالیت سیاسی نبودهاند. آنان اما، به گزارش "پانوراما"، با بستگان خود در ایران در تماس هستند، از روند آنچه "کودتا" خوانده میشود و محمود احمدینژاد را دوباره رئیس جمهور کرده است، خبر دارند و میشنوند که رژیم چگونه با مردم سرکوبگرانه برخورد میکند. تأثر آنان از این وقایع و اخبار باعث شده است به تظاهرات اعتراضی در خارج رو آورند. رژیم که از این موضوع مطلع است، میکوشد آنان را بترساند. عوامل رژیم هم در تظاهرات شرکت میکنند تا افراد را شناسایی کنند. در مواردی علنا افراد مورد تهدید قرار گرفتهاند.
گزارشگران "پانوراما" در این باره تحقیق وسیعی کردهاند، هم از مخالفان پرس و جو کردهاند، هم حرکات "سفارتی"ها را زیر نظر گرفتهاند. در گزارش آمده است که معترضان نامههای تهدیدآمیز دریافت کردهاند و بعضا خانوادههایشان در ایران زیر فشار قرار گرفتهاند.

جاسوسگیری و تکذیب سفیر
در برنامهی "پانوراما" آمده است که وزارت خارجهی آلمان در پی پرسش گزارشگران این برنامه، کتبا تأیید کرده که دولت ایران مدام از آلمان خواهان اعمال محدودیت بر آزادی ایرانیان مقیم آلمان در بیان نظراتشان شده است.
علیرضا شیخ عطار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان، این موضوع را تکذیب کرده است. او گفته است که در مورد اعتراضات، بسیار دروغپردازی شده است.
در برنامهی "پانوراما" آمده است که رژیم ایران برای زیر نظر داشتن مخالفان خود جاسوسگیری میکند. در این برنامه یک مورد مستند شده است. یک ایرانی مقیم برلین به نام رحیم ترکاشوند شرح میدهد که پنج سال پیش در سفر به ایران دستگیر شده، یک هفته در زندان بوده و زیر فشار قرار گرفته که وقتی به آلمان برگشت برای رژیم خبرچینی کند. او میگوید که از ترس میپذیرد، اما پس از برگشت به آلمان به نزد پلیس میرود و ماجرا را شرح میدهد.
سفیر جمهوری اسلامی در آلمان چنین خبرهایی را تکذیب کرده است. شیخ عطار در مصاحبه با "پانوراما" گفته است که دستگاه امنیتی ایران تکنیکهایی دارد برای آنکه بداند در هر نقطه از جهان چه میگذرد و از این رو به جاسوسگیری نیاز ندارد.

اطلاعات دستگاه امنیتی آلمان
مورد ترکاشوند را دستگاه قضایی آلمان تأیید کرده است. دادستان به گزارشگران تلویزیون آلمان گفته که پس از آنکه یک خبرچین حکومت ایران اطلاعات خود را در اختیار پلیس آلمان گذاشت، در این کشور بررسی متمرکزی در مورد فعالیتهای جاسوسی حکومت ایران علیه مخالفان این حکومت آغاز شد.
دستگاه امنیتی آلمان این فعالیتها را زیر نظر دارد. مانفرد موک، معاون سرپرست سازمان «حفاظت از قانون اساسی» ایالت هامبورگ، گزارش برنامهی تلویزیونی "پانوراما" در مورد فعالیتهای عوامل حکومت ایران علیه منتقدان خود را تأیید کرده و گفته است اطلاع دارند که بویژه در هامبورگ عوامل رژیم هم برای شناسایی مخالفان در تظاهرات شرکت میکنند. او گفته است «ما شواهدی در دست داریم که نشان میدهد عوامل رژیم از تظاهرات عکسبرداری میکنند و هدفمندانه در صدد شناسایی مخالفان هستند

هیچ نظری موجود نیست: