وعده ما: 16 آذر ساعت 16

دانشجویان دانشگاه گیلان تصمیم گرفتند که ساعت 10 مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کنند و همانطور که میدانیم دانشجویان دانشگاه های دیگر و مردم سبز اندیش اجازه ورود به دانشگاه رو به هیچ وجه ندارند برای همین عده ای از دوستان دانشجوی سایر دانشگاه ها و دانشکده ها تصمیم گرفتند که 16 آذر ساعت 16 مقابل دانشگاه علوم پایه واقع در منظریه تجمع کنند و اعتراض خودشون رو نشون بدند.

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

مهاجرانی در واشنگتن و آینده جنبش سبز


آقای دکتر مهاجرانی در واشنگتن دی سی آمریکا سخنرانی داشت تحت عنوان "آینده جنبش سبز" ، این سخنرانی در کالج دولتی مانتگامری برگزار شد.

در این نوشته تنها به بازتاب گفته های ایشان می پردازم و نقد و تحلیل را به زمانی دیگر موکول میکنم. ایشان که از سخنوری همیشگی اشان چیزی کاسته نشده بود، با تبحری مثال زدنی از سوالات و مباحث بحث بر انگیز تفره رفت و اصولی را که خواهان ارایه به جمع بود را به وضوح تشریح کرد.

بحث ایشان حول چهار محور اصلی جریان داشت : ماهیت جنبش سبز، رهبری جنبش سبز، خواسته جنبش سبز ،و در آخر راهکارهای جنبش.

ایشان جنبش سبز را جنبشی ملی تعریف کرد که ملی گرایی وعشق به ایران فصل مشترک گروههای داخل جنبش سبز می باشد. و هیچ مولفه دیگری را به آن اضافه نکردند ، مثل دمکراسی خواهی و یا آزادی خواهی. همچنین از نظرساختار فعالیت، این جنبش را جنبشی غیر خشونت طلب معرفی کرد که راهکارهایش را برگرفته از روش های غیر خشونت بار انتخاب کرده است. و بطور مثال از ماندلا و گاندی نام برد که هر یک با بکار گیری این روش جنبشی را در هند و آفریقای جنوبی به پیروزی رسانده اند.

او ازآقایان خاتمی ، موسوی، و کروبی به عنوان رهبران جنبش سبزاسم برد و براین باور بود که نباید این جنبش به انشعاب رهبری بیانجامد و همه خواسته ها باید به صورت هماهنگ بیان و دنبال شوند.او معتقد بود که چند صدایی باعث ضعف جنبش می شود.

او خواسته جنبش سبز را محدود به مسایل انتخابت بیان کرد و اینکه "رای من کجاست " باید خواسته این جنبش باشد حتی اگر به اندازه ریاست جمهوری احمدی نژاد بطول بیانجامد. او معتقد بود  تاکید برعدم مشروعیت این دولت باید سر لوحه رفتار این جنبش قرار بگیرد. او از جایزه نگرفتن هنرمندان از دست رییس احمدی نژاد و شرکت در تظاهراتی که دولت قانونی میداند مانند روزقدس به عنوان روشهای تاثیر گذار نامبرد. او همچنین شرکت در انتخابات آینده را ضروری دانست و گفت که شرکت در انتخابات به ما فرصت حق طلبی و اعتراض میدهد.

او دو راهکار را برای تحقق خواسته های جنبش معرفی کرد، اول رای عدم کفایت به رییس جمهور توسط مجلس شورای اسلامی و دیگری دخالت مجلس خبرگان در به چالش کشیدن رهبری و نقش رهبری در پروژه انتخابات و اتفاقات بعد از انتخابات .او براین باور بود که نهاد رهبری بطور مستقیم در انتخابات و شرایط بوجود آمده مسئول است و باید  جوابگو باشد. او به نقش و محل قانونی شورای نگهبان اشاره کرد و رهبر را ملزم به جوابگویی به این نهاد دانست. او معتقد است راهکار های قانونی برای مشکلات بوجود آمده موجود است. او به کتاب ولایت وفقیه امام خمینی اشاره کرد که ولی فقیه وقتی ظلمی را مرتکب شود  بطور خودکار ولایتش باطل است ، شرایط کنونی کشور را ظالمانه خطاب کرد و نتیجه گیری را به ما واگذار کرد.

در حاشیه  سوال و جوابهای مدعوین ، او از جواب به پاره ای از سوالات پرهیز کرد و گفت مجبور به جواب دادن همه آنها نیست. او تندروی را عامل شکست این جنبش خواند و خواست تا با شناخت این جنبش و عدم شتاب شانس به ثمر رسیدن این جنبش را زیاد کنیم. او از خاطرات روزهای وزارت فرهنگ گفت که عدم شناخت جامعه و تندروی دوستان مطبوعاتی باعث این شد که روزنامه ها بسته شوند و نویسندگان به زندان بیافتند و او نیز از وزارت بکنار گذارده شود. او از سرعت مجلس ششم در ارایه لایحه مطبوعات هم به عنوان دلیل شکست این طرح پرداخت.او در سوالی در مورد جدایی دین از سیاست گفت: جواب این سوال آری و یا خیر نیست و تا دین و سیاست تعریف نشوند نمیتواند به این سوال جواب بدهد. و سعی کرد تعریفی از دین اراثه بدهد که می تواند از سیاست جدا نباشد. اما تنها موردی که او از رهبران جنبش انتقاد کرد در جواب سوالی بود که دلیل سکوت رهبران جنبش را در مورد احکام اعدام صادره جویا شد که او در جواب گفت هیچ کس نباید بخاطر عقیده ایی در زندان باشد و یا اعدام شود و حتما باید رهبران سبز مخالفت خود را با این اعدام ها اعلام میکردند.


در مجموع آقای مهاجرانی با همخوانی کامل با آقایان کروبی و موسوی در چهار چوب تعریف های داخل کشور و قانون اساسی به تبیین مسایل روز پرداخت. 


هیچ نظری موجود نیست: